140 liter blikkfang i stua

Jepp, da er vi i gang, jeg og Knotten (sønnen min på 1 1/2 år).
140 literen er fylt med Biltema-sand og vann, og i dag installerte vi filter, varmekolbe, planter og en stor fin stein som jeg falt pladask for i butikken.

Strimmeltesten i dag viste helt perfekt springvann, så da var det bare å begynne matingen av filteret. Fôret en klype flakfôr i dag.
Vurderer ammoniakkmetoden, men må sette meg litt mer inn i det før jeg tør å hive meg uti det.

Uansett ser det ut til at jeg burde ha kjøpt dråpetester i stedet for strimmeltester. Tilbakemeldinger her inne har fortalt meg at strimler ikke er nøyaktige nok til innkjøring, så da får vi se hva vi kan få kjøpt på mandag. Kanskje jeg bare hiver meg rundt og kjøper på nett. Billigere i det minste...

Tilstanden i akvariet i dag er grumsete... Vi har rotet en del rundt der nede med å plassere og omplassere planter, pumpe og varmekolbe. Og da har også sanden blitt flyttet rundt på og nå er vannet så tåkete at vi ikke en gang kan se bakgrunnen.:P Jaja, pumpa går, så det klarner vel opp etterhvert.

Bilder får komme litt etterhvert. Kjedelig å ta bilde av grums.
Men innholdet i akvariet pr. dags dato er ca 45 kg Biltemasand, to Anubiasplanter, en liten samling vasspest, og en gresslignende plante jeg ikke har fått med meg navnet på.... Den vokser krypende bortover sanden i allefall, og planen er at den skal bli en tett fin "plen" etterhvert. Jeg liker enkle, åpne oppsett uten den helt store skogen av planter, så hittil ser det fint ut.
Planen er at karet etterhvert skal få noen flere innbyggere, og da har jeg planer om et dvergscalarepar, en liten flokk corydoras og en stim med en eller annen liten, helst fargerik, fisk. Har litt lyst på noen kirsebærreker og noen gule kuleskjell også, men vi får starte i det små.

Den som følger med får se.
Strimmeltesten var like fin i dag også, og det skal den være i noen dager har jeg skjønt. Lærer noe hver dag av å lese her inne.
Ingen utslag på hverken nitrat eller nitritt altså, og pH/GH/KH er perfekt. Sistnevnte håper jeg holder seg slik gjennom hele innkjøringen, så slipper jeg å justere.:P

I dag er det også veldig tåkete i tanken... Litt bedre enn det var i går, men jeg måtte nedi og flytte litt på noen planter, så det ble nesten like ille igjen.:S
Lurer på hvor lang tid det tar for alt grumset å legge seg jeg... Begynner nesten å tro at jeg har gjort noe galt når jeg satte nedi plantene, for vannet var ganske klart frem til da, til tross for at jeg hadde rotet rundt i sanden ganske heftig. Biltemasanden virker å legge seg ganske kjapt når man roter rundt i den, og det er jo et pluss. Men likevel er det tåkeland i blikkfanget vårt.:P

Jeg har forresten oppdaget at filterpumpa vår slettes ikke er stillegående, hahaha.:P Den turer og går, og høres ganske godt selv når jeg er på kjøkkenet. Selv nå når den er satt på laveste gjennomstrømming. Det blir definitivt nytt filter etterhvert, for dette kommer til å gjøre meg en smule "loco" etterhvert.*ler*
Den er uansett litt høy for akvariet vårt. Jeg har gravd unna all sanden under der den henger, og da går den akkurat under vannoverflaten. Lurer på om den kan legges horisontalt jeg, for da er jo problemet løst. Står ingenting om det i bruksanvisningen i allefall, for den var meget mangelfull og forklarte stort sett bare at man måtte legge den under vann før man startet den og at man må ta ut kontakten før man tar den opp, eller stikker hånda nedi vannet.

Jeg måtte prøve og feile for å finne ut hvordan jeg tok den fra hverandre for å se på filtersvampene, og ikke minst for å få satt den sammen igjen. Underlige greier...
Angrer på at det ikke ble Eheim-filteret i stedet. Det var egentlig for lite, men av den typen der man gjerne kan bygge på en modul som gir større kapasitet. Jeg får vurdere å bytte den greia jeg har i en Eheim senere.

Så, det var dagens rablerier fra denne kanten. Blir jo mer en dagbok for alskens underlige tanker dette, enn en akvarielogg.*ler* La vær å les det som ikke fenger.
Hei Igjen.

Etter det jeg skjønner her har du ei innvendig pumpe. Er det en Fluval du har kjøpt deg? har fler av dem selv og er kjempe fornøyd med dem.
Et innvendig fillter skal stå oppreist og ikke ligge på langs. utblåset skal og bryte vannoverflaten. Så jeg har det er at den ovre halvdelen av tuten er over vann og den andre halvdelen under vann.

Dette med at vannet er gromsette kommer av at sanden/grusen ikke har blit skikkelig rein før du har hatt dem oppi akvariet.

Det kan ta fra noen dager til noen uker før vannet har roet seg. Og om du er skikkelig uheldig kan det hende det ikke blir bra før du har fått byttet ut en del av vannet.

du trenger ikke teste vannet hver dag nå di to første ukene. for akvariet bruker som jeg sa i en annet tråd fra deg at dette vil ta flere uker.

Litt om min 120l. Jeg startet den opp i juli i fjor og det ble ikke bra før uti oktober. I den tiden fløy jeg dørene ned på zoobutikken. dette siden jeg selv var ny på dette med vannkvalitet og div. Har jo hatt akvarie før for over 10 år siden. men da var det ikke så masse mas med det siden jeg var ung og ikke tenkte noe videre på det om en og annen fisk døde.

Legg gjerne ut bilder selv om det ser grått ut i vannet. det gjør ikke noe for da ser vi fremgangen. Gleder meg til og følge med deg fremover.
Hei!
Innvendig pumpe/filter ja. Det er en AM-TOP Professional AT-1000F, visstnok veeeldig godt likt og mye brukt av erfarne akvarister i følge dyrebutikkpersonalet. Akkurat det vet ikke jeg noe om, men det var den største innvendige pumpa de hadde, så da ble det den. Tilfeldigvis var det også den billigste, og det var jo ingen ulempe for lommeboka i allefall.

Det er med en tegning i den mangelfulle bruksanvisningen, der den ene siden viser filteret med utblåset (helt) over vann (denne siden har rødt kryss over seg), og den andre siden viser filteret helt nedsenket i vann (den siden har en grønn V over seg). Men jeg kan kanskje gjøre slik som deg likevel, for da får jeg brutt vannhinnen og vil vel dermed få bedre oksygentilførsel i vannet, eller?

Jeg tror jeg har funnet synderen til det grumsete vannet... Jeg satte oppi en stor stein jeg kjøpte på dyrebutikken samme dag som jeg satte nedi plantene. Idiotisk nok glemte jeg å skylle den.*panneklask* Så da sier det seg nesten selv hva som har skjedd.:S
Jaja, blir det ikke bedre, så får jeg foreta noen vannbytter. Ingen krise. Det er forøvrig klarere nå enn i formiddag, så det er vel håp. Jeg ser at et par røtter av "gresset" mitt vaier i vannet langt over sanda, men jeg har så lite lyst til å gjøre grumset verre igjen at de bare får være slik en stund til.:P

Jeg får knipse noen bilder og legge ut i løpet av morgendagen kanskje. For det er jo moro å se fremgangen som du påpeker.
Moro at du følger oss!
Haha, vi har visst allerede en beboer i Blikkfanget. Jeg skulle knipse bilder for å legge ut i morgen, da jeg oppdaget en bitteliten snegle på vei over sanden mot vasspesten.:P Kjapp var den også.
Har ikke hjerte til å plukke den ut jeg, så den må bare få bo der til den evt. blir spist av en fisk senere.
LinnSukkerspinn
Har ikke hjerte til å plukke den ut jeg, så den må bare få bo der til den evt. blir spist av en fisk senere.


Famous last word ;o)
Sånne småsnegler kalles ofte pestsnegler fordi de formerer seg i en rasende fart. De er ikke skadelige, men hjelper til med å holde karet rent. Det kan være lurt å ha sandsnegler når du har biltemasand. De lever i sanden og har samme effekt som meitemarker.



Kuhlii-ål (Pangio kuhlii) Er en finn kar og ha i en akvarie med sandbunn dersom en ikke vil har snegler som vender sanden.

Når det gjelder snegler liker jeg dem ikke
Så eg har en haug me botia siden disse er sneglejegere, men vær OBS på at det er en botia (praktbotia) som er ofte og se i butikkene, denne ser liten ut og dem på butikken sier gjerne at den kan gå i så små karr som 60l, men den trenger stor plass. ca.300 liter

Legger med en link som handler om disse botia fiskene.

cara79
Famous last word ;o) Sånne småsnegler kalles ofte pestsnegler fordi de formerer seg i en rasende fart. De er ikke skadelige, men hjelper til med å holde karet rent. Det kan være lurt å ha sandsnegler når du har biltemasand. De lever i sanden og har samme effekt som meitemarker.


Haha, okei, jeg bør være obs på den sneglen med andre ord.:P Nå finner jeg den så klart ikke...
Jaja, jeg planlegger å starte Salmiinnkjøring, så da styrker vel "pestsneglen" med tenker jeg. Synes litt synd på den, men når jeg ikke finner den kan jeg heller ikke redde den.:P
B. Andresen
Kuhlii-ål (Pangio kuhlii) Er en finn kar og ha i en akvarie med sandbunn dersom en ikke vil har snegler som vender sanden. Når det gjelder snegler liker jeg dem ikke Så eg har en haug me botia siden disse er sneglejegere, men vær OBS på at det er en botia (praktbotia) som er ofte og se i butikkene, denne ser liten ut og dem på butikken sier gjerne at den kan gå i så små karr som 60l, men den trenger stor plass. ca.300 liter Legger med en link som handler om disse botia fiskene. [URLBLOCK1]

Den Kuhlii-ålen er jo kjempeku(h)l! Hadde vært morro å hatt et par sånne. Ser at de er stimfisk/bør holdes i grupper. Hvor mange burde jeg ha da? Må nesten passe på at karet ikke blir overfylt også, hehe.
Jeg har vel slått fra meg scalarene nå da, men skal uansett ha et hovedpar/en type hovedfisk i karet, og jeg vil gjerne ha 6 coryer (de blir bare mer og mer interessante jo mer jeg leser om dem), + muligens en liten stim. Men stimen kan diskuteres/vurderes siden coryene vil bli en stim i seg selv.

Masse fin fisk der ser jeg. Falt litt for Botia striata og Botia almorhae sånn ved første øyekast. Ja, og så Kuhlii-ålen da.
Liker striper jeg, hehe.
Oppdatering:
Karet er mye mindre grumsete i dag enn tidligere, til tross for at jeg var nedi og flyttet litt på noen planter i går.
Har knipset noen bilder, men finner ikke kamerakabelen, så jeg må vente til senere med å legge ut.

Har forøvrig bestemt meg for å teste Salmiinnkjøring, og må derfor handle dråpetester for nitritt, nitrat og ammonium/ammoniakk. Sikkert også egne tester for pH osv. I tillegg må jeg ha pH Pluss har jeg fått tips om.
Jeg er fristet til å ta turen inn til byen for å handle på Tam Lade. Hører så utrolig mye bra om den butikken både når det gjelder service, vareutvalg og generell kunnskap blant de ansatte. Så får jeg sett hvilket utvalg de har i fisk samtidig, og hvilke fisker de evt. kan bestille for meg. Greit å sjekke ut litt før jeg skal til pers med å "befolke" Blikkfanget vårt.

Jeg måtte bare strimmelteste i dag også jeg, selv om det ikke er nødvendig, hehe. Men det er faktisk moro å teste, så jeg kostet på meg å bruke en i dag og.*ler*
Den er litt annerledes i dag...
NO3 mellom 0 og 10 (tidligere 0)
NO2 OK (som før)
GH
Det er noe rave galt med postingen min.... Jeg får ikke en gang til å endre forrige post. Eller får til å endre, men endringene blir ikke med i posten!*dån*
Her kommer oppdateringsinnlegget i sin helhet:

Oppdatering:
Karet er mye mindre grumsete i dag enn tidligere, til tross for at jeg var nedi og flyttet litt på noen planter i går.
Har knipset noen bilder, men finner ikke kamerakabelen, så jeg må vente til senere med å legge ut.

Har forøvrig bestemt meg for å teste Salmiinnkjøring, og må derfor handle dråpetester for nitritt, nitrat og ammonium/ammoniakk. Sikkert også egne tester for pH osv. I tillegg må jeg ha pH Pluss har jeg fått tips om.
Jeg er fristet til å ta turen inn til byen for å handle på Tam Lade. Hører så utrolig mye bra om den butikken både når det gjelder service, vareutvalg og generell kunnskap blant de ansatte. Så får jeg sett hvilket utvalg de har i fisk samtidig, og hvilke fisker de evt. kan bestille for meg. Greit å sjekke ut litt før jeg skal til pers med å "befolke" Blikkfanget vårt.

Jeg måtte bare strimmelteste i dag også jeg, selv om det ikke er nødvendig, hehe. Men det er faktisk moro å teste, så jeg kostet på meg å bruke en i dag og.*ler*
Den er litt annerledes i dag...
NO3 mellom 0 og 10 (tidligere 0)
NO2 OK (som før)
GH under 4 (tidligere under 3)
KH 6 (tidligere 0)
pH 6,4 (som før)
og det rareste av alt, klor har gått fra 0 til mellom 0 og 0,8.*klør meg i hodet* Det kan vel ikke komme til klor på etterskudd vel? Eller har jeg misforstått noe grunnleggende her?

Jeg begynner å tro at disse strimmeltestene faktisk er helt udugelige...

Sånn ellers har jeg måtte redvurdere hvilke fisk jeg skal ha i karet... Scalaren blir nok for stor, så jeg må finne en annen hovedfisk. Fikk tips om gurami (som jeg tidligere ikke helt har hatt sansen for), og har sett meg ut et par stykker jeg vurderer av disse guramiene. Dverggurami (rubingurami), Paradisfisk, Båndgurami og Trichogaster trichopterus.
Jeg vil ha en del farger på hovedfisken siden akvariet i stor del er for sønnen min. Og siden han er 1 og 1/2, så bør det være noe fargerikt å feste blikket på oppi der. Trenger ikke være bare to, men kan gjerne være flere av hovedfiskene hvis de er ment å skulle være flere. Tips mottas gjerne.

Andre fisk jeg vurderer (i tillegg til hovedfiskene) er Kuhlii-ål. De fenget meg fra første øyekast.*ler*
Og siden jeg vil ha coryer, og i tillegg har ganske dypt lag sand enkelte steder, er visstnok Kuhlii et godt valg siden de roter i sanden og dermed forebygger skadelige gasser (har jeg forstått rett da?).
Hvis ikke får jeg skaffe meg et par sandsnegler.

Skal vi se, det begynner å fylles i karet nå ser jeg.*ler* 2 eller fler hovedfisk, 6 coryer, 3-4 Kuhlii-ål (kanskje fler siden jeg er usikker på hvor mange de bør være sammen) og kanskje noen reker og noen skjell etterhvert. Hmm....blir det for mange dyr tro?
Hva er regelen for hvor mange dyr som går på hvor mye plass egentlig?

Jeg liker uansett ikke overfylte akvarier, for da forvinner liksom hver enkelt fisk i "rotet". Så jeg ser vel fort når det er nok når jeg etterhvert begynner å sette inn et par nå og da.
Jeg har 5 åler i 240 liter`en min og dem holder seg rundt ved plantene utenom når det er mat og få. Eller når det skjer noe intresant. livlige er dem og.

Trichogaster trichopterus vil jeg ikke anbefale deg. Det er en skikkelig hissigpropp.

Og den som blir solgt som dverguramier er ofte syke. har hatt tre kull selv den siste jeg kjøpte levde ikke mer en noen dager. Men den som blir kaldt rubin er litt mer harfør og det blir fort en personlighets fisk. har en selv og den driver og viser seg frem hver gang jeg er borte ved akvariet. og den gnir seg inntil glasse akkurat som om den vil kose.

Det er faktisk enda en side du kan ha liggende i favoritt lista di i tilfelle du lurer på noe om en fisk.

theaquariumwiki.com

Vær bare obs på at det kan stå forskjellige anbefalte liter på fisken på di forskjellige sidene.
Så det jeg gjør er og gå etter det som da blit midten av di literene.

F.eks.
AF. sier det er passe med 250 Liter mens theaquariumwiki.com sier det er passe med 300 liter da sier jeg selv at burde det holde med 275 liter.
[QUOTE=LinnSukkerspinn]Jeg begynner å tro at disse strimmeltestene faktisk er helt udugelige...



Jepp, det er nok derfor du får ulike resultater for hver gang du tester med strimmel :o) Jeg bruker gjerne nettbutikken Aquamanias.no, billig og god service. Billigere å bestille vanntester derfra enn å kjøpe de i dyrebutikk.

Det er VANSKELIG å bestemme seg for hvilke fisker man vil ha i et kar ! Anbefaler deg å se på bilder av kar her på akvaforum for ideer. Og så er det greit å stikke innom en dyrebutikk for å titte på fisk. Unngå impulskjøp, ser du fisk som du liker, skriv opp navnet og søk opp fisken i fiskebasen når du kommer hjem igjen, så unngår du å komme hjem med fisk som overhode ikke passer i ditt kar.

LinnSukkerspinn
Det er noe rave galt med postingen min.... Jeg får ikke en gang til å endre forrige post. Eller får til å endre, men endringene blir ikke med i posten!*dån*


Du har kanskje lagt merke til at noen av oss har en grønn strek med pluss-medlem under profilen? Litt av årsaken (i tillegg til å være med å støtte driften av siden) er at man da får mulighet til å endre innlegg i egen tråd lenger enn det lille kvarteret man har til rådighet uten medlemskap. Hvis noen svarer i tråden før du har oppdaget at det var noe mer, forsvinner også "endre"-knappen.

Du skriver at du har bilder på gang, her fant jeg løsningen på å legge store bilder inn i tråden, noen ganger er det jo gøy med kommentar :o)
B. Andresen
Jeg har 5 åler i 240 liter`en min og dem holder seg rundt ved plantene utenom når det er mat og få. Eller når det skjer noe intresant. livlige er dem og. Trichogaster trichopterus vil jeg ikke anbefale deg. Det er en skikkelig hissigpropp. Og den som blir solgt som dverguramier er ofte syke. har hatt tre kull selv den siste jeg kjøpte levde ikke mer en noen dager. Men den som blir kaldt rubin er litt mer harfør og det blir fort en personlighets fisk. har en selv og den driver og viser seg frem hver gang jeg er borte ved akvariet. og den gnir seg inntil glasse akkurat som om den vil kose. Det er faktisk enda en side du kan ha liggende i favoritt lista di i tilfelle du lurer på noe om en fisk. theaquariumwiki.com Vær bare obs på at det kan stå forskjellige anbefalte liter på fisken på di forskjellige sidene. Så det jeg gjør er og gå etter det som da blit midten av di literene. F.eks. AF. sier det er passe med 250 Liter mens theaquariumwiki.com sier det er passe med 300 liter da sier jeg selv at burde det holde med 275 liter.


Høres morsomt ut med noen åler, så jeg har bestemt meg for at vi skal ha noen sånne.
Trichogaster trichopterus er altså utelukket da, for den vil vel gjerne terrorisere alle de andre fiskene hvis den er en slik hissigpropp.:S

Er Rubingurami den mer fargerike typen av corisa lalia? Jeg skal i allefall ta til meg rådet ditt, og unngå Dverggurami.

Link er lagt til i lista. Tusen takk.
cara79
Jepp, det er nok derfor du får ulike resultater for hver gang du tester med strimmel :o) Jeg bruker gjerne nettbutikken Aquamanias.no, billig og god service. Billigere å bestille vanntester derfra enn å kjøpe de i dyrebutikk. Det er VANSKELIG å bestemme seg for hvilke fisker man vil ha i et kar ! Anbefaler deg å se på bilder av kar her på akvaforum for ideer. Og så er det greit å stikke innom en dyrebutikk for å titte på fisk. Unngå impulskjøp, ser du fisk som du liker, skriv opp navnet og søk opp fisken i fiskebasen når du kommer hjem igjen, så unngår du å komme hjem med fisk som overhode ikke passer i ditt kar.


Hva trenger man egentlig av tester? Jeg tenker at jeg må ha tester for NO2, NO3, NH4, pH og GH. Er det flere ting man må/bør teste?
Sitter nemlig og vurderer om jeg skal kjøpe et JBL's testsett av denne (litt rimeligere) typen: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41 og en NH4-test i tillegg.
Eller om jeg skal kjøpe det større (og dyrere) settet av denne typen: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=42
Ser liksom for meg at dette siste er mye mer enn jeg har bruk for egentlig.

Tusen takk for fisketipset. Jeg planlegger en tur til Tam Lade i løpet av uka, så jeg får ta med meg penn og papir, så jeg kan skrive ned favorittfiskene.
Linda & Ove
Du har kanskje lagt merke til at noen av oss har en grønn strek med [URLBLOCK1] under profilen? Litt av årsaken (i tillegg til å være med å støtte driften av siden) er at man da får mulighet til å endre innlegg i egen tråd lenger enn det lille kvarteret man har til rådighet uten medlemskap. Hvis noen svarer i tråden før du har oppdaget at det var noe mer, forsvinner også "endre"-knappen. Du skriver at du har bilder på gang, [URLBLOCK2] fant jeg løsningen på å legge store bilder inn i tråden, noen ganger er det jo gøy med kommentar :o)

Takk for hjelp! Jeg skal begynne å laste over bilder nå, så får jeg se om jeg klarer å legge dem ut.

Aha! Jeg visste ikke at man kun har et kvarter til rådighet hvis man ikke er +medlem. Måtte sjekke eldre innlegg her nå for å se om endreknappen virkelig var borte, hehe.
Det var nok ikke det som skjedde i går. Jeg oppdaget etterhvert at det var et tegn jeg hadde tatt med i den første posten, som gjorde at alt bak det tegnet forsvant. Det skulle egentlig erstatte ordet "under" bak GK i "testrapporten" min. Dette tegnet (hvis det synes nå da)...det gjorde det ikke, men det er altså piltegnet man finner ved siden av z'en (på min maskin i allefall).
Linda & Ove
[QUOTE=LinnSukkerspinn]Det er noe rave galt med postingen min.... Jeg får ikke en gang til å endre forrige post. Eller får til å endre, men endringene blir ikke med i posten!*dån*


Du har kanskje lagt merke til at noen av oss har en grønn strek med pluss-medlem under profilen? Litt av årsaken (i tillegg til å være med å støtte driften av siden) er at man da får mulighet til å endre innlegg i egen tråd lenger enn det lille kvarteret man har til rådighet uten medlemskap. Hvis noen svarer i tråden før du har oppdaget at det var noe mer, forsvinner også "endre"-knappen.

Du skriver at du har bilder på gang, her fant jeg løsningen på å legge store bilder inn i tråden, noen ganger er det jo gøy med kommentar :o)


et spørsmål. hvordan får man skrevet plussmedlem grønt med strekunder og ha en link til denne teksten?
Anbefaler deg å lese artiklene under "Akvarieskolen", hvis du ikke har gjort det allerede :o) Mye nyttig, men kan jo bli litt mye på en gang. Denne artikkelen om vannverdier forklarer endel rundt vannverdier og tester.

Jeg ville hatt minst 10 kuhlier. Har hatt færre før, men de får en helt annen oppførsel når de blir flere. Det er skikkelige morsomme fisk, og de er snille (ikke territorielle). De setter pris på huler (enten naturlige i form av røtter, steiner), eller huler av kokosnøtter eller noe slikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap