Hjeelp har slakke fisker, har lav kh, kan det være derfor?

Va er egnetlikt KH? når jeg testet vannet med en slit målepinne så jeg har KH var veldig lav, kan det vere derfor? va er egentlikt KH og va kan gjøres for å øke KH en ?

Mvh: Cato,
takker for alle svar
Plussmedlem
Hva mener du med "slakke" fisker?
Mistenker at det ikke er verdien på KH som er den direkte grunnen til at fiskene dine syke. Hvis det er syke du mener.

KH i ordlista.

KH i artikkelen om vannverdier.
Cato Førland
..når jeg testet vannet med en slit målepinne så jeg har KH var veldig lav, kan det vere derfor?

Med mindre det er Tanganyika eller Malawi ciklider du har i akvariet ditt, så er det så godt som sikkert IKKE kh som er årsaken til "slakke fisker".
Kh påvirker ph, og med mindre du vil ha høy ph, skal du ikke fikle med kh-verdien (så sant ph er på et nivå der du vil ha den).

Noen spørsmål som er nødvendige for deg å svare på for å finne ut av hva som feiler fiskene dine:

- Hva er PH-verdien i karet ditt? Eksakt altså...

- Hvor lenge har dette akvariet vært i drift, og hva slags fisker har du i det? Antall og artsnavn?

- Filteret, hvordan står det til med det, og hvilken type/modell har du?

- Når byttet du vann sist på dette akvariet?

Strips er ikke egnet til å bruke for de viser så misvisende og gale svar. De viser i beste fall en ren gjetning, (og gjette greier du selv ved å stå og se på akvariet og så bare gjette noe....) Strips viser direkte feil som oftest ikke er de nøyaktige nok heller. De viser f.eks. gh mellom 5 og 15.... det er jo helt vilt! Det skal være mer eksakt enn som så!
Skulle du mot formodning få noe i nærheten av et riktig resultat på en av verdiene de måler, så er det ren Lotto-flaks og ikke noe annet.

Anbefaler at du snarest skifter ut de dårlige stripsene med noe som måler ved hjelp av dråper, altså dråpetester, for de forteller deg hvordan det egentlig står til med vannkvaliteten og vannverdiene i ditt akvarium. Nøyaktig.

Slakke fisker er et veldig, veldig dårlig tegn og det tyder sterkt på at noe er veldig galt i akvariet. Jeg mistenker forgiftning av noe slag, enten ammoniakk eller nitritt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap