Sissis våte drømmer (side 167)

Jeg nevnte i ett kampfisk forum ang det med kjønnsfordelinger og temperatur og det er vist ikke påvist at det er tempraturen har noen innspill. Noen av de som har forsket dette ut mener det kan ligge i genene til fisken og ikke omgivelsene rundt som ph, temperatur osv. Så hva som er årsaken er vel fortsatt ett spørsmål, men jeg har lyst til å teste med noen runder ned ett fast par og se om ph og temperatur har noen innvirkning.
Jeg er helt sikker på at temperaturen er avgjørende. For jeg har satt sammen maaange par, og det blir 90% hunner. Det ene kullet som er avlet ved 28 grader, ble ca 50-50...
Kan godt være temperaturen, jeg har ikke peil, men vil gjerne lære mer om dette.
Han som spurte har fast 29,5? på oppdrettskaret sitt og ut av 50 unger ble det kun 4 gutter og resten huer.
Så da ble det litt interessant å lære litt mer da jeg ikke har ubegrenset plass til hanner og ikke vil ha dem i 2l bokser frem til de blir solgt. Skal iallfall se om jeg finner noen artikler/forskning på dette , men det jeg har funnet til nå er veldig mix mening av årsaken.
Dette her er så spennende at jeg skulle ønske jeg også hadde kampfisk, haha!
Enda jeg har kjøpt både masse reker fra Lars Jamne, og sjokoladeguramier, så går akvarieregnskapet mitt jaggu i pluss denne måneden
Heisann, bare innom tråden din en kjapp tur

Hvordan gikk det med lakrisene du overtok fra meg?

Ser ut som du mest driver med coryer og kampfisk?
Det gikk veldig bra med lakrisene lenge, de formerte seg gjevnlig og så ut til å stortrives. Men så fikk jeg et plutselig ph-hopp for et par mnd siden, og plutselig var det bare to hanner igjen...

Ph-hoppet skjedde i flere kar samtidig, og skyldtes at kranvannet plutselig var mye mer kalket. Jeg tilsatte eikebarkekstrakt på vane uten å teste kranvannet denne gangen, og fikk litt sjokk da jeg kontrollmålte seinere.
Auda, men sånt kan fort skje!
Vårauksjon for første gang hos Trondheim akvarieklubb. Mange objekter, og lite folk, men gikk heldigvis godt i pluss alikevel.

Kjøpte 3 tigersnegler og ei grenmalle til utropspris: [External Image]
Så morsomt med auksjon og så heldig du var med funnene. Skulle ønske det var litt oftere her nordpå.
Grenmallen hadde spennende utseende.
Må innrømme jeg skvatt litt av den grenmallen - men veldg fin!
Skjer ikke så mye her å berette om, men det vokser opp en hel drøss med kampfiskyngel! Ser så langt ut til at det blir tre hanner, av ca 30 stk som er store nok til å bedømme kjønn. Ene kullet er 14 stk, og kun hunner. Jeg tror fortsatt det er lav temperatur som gjør dette, for ph varierer fra 6,0 til 7,5 der de har vokst opp...
C121-yngel :d
Er så glad i kveld, for jeg oppdaget plutselig 2 yngel hos gruppen med c121! De flyttet inn i karet 28.april, og har nok lekt like etter det. Ynglene er ca 2 cm, og det er ingen tvil om hva de er
Så kjekkt da Sissimor ,grattis ,mine har hatt tørketid i evigheter ,så misunner deg litt der
Skal si kampfiskene er produktive! Har over 80stk nå, de aller fleste ungdommer, og det dukker stadig opp nye :P

Har til og med dukket opp en i Godteskåla igjen! Blir så imponert over at det vokser opp noen der med samboere som perlegurami, kardinaltetra og cherrybarber...
Mye styr de siste dagene, siden det viste seg at Kollektivet har begynt å lekke! Bare en liten dråpe i ny og ne, som forsvant ned i gulvet...

Nytt kar på plass nå, så den værste katastrofen er avverget. Litt bulinger i laminatgulvet, men håper det ikke har skjedd noen stor skade...
Sprakk på en ny kampfisk igjen i dag, og en rask opptelling viser nå at jeg har 99 stk! Som jeg vet om...

Kanskje på tide å selge unna en del unge hunner?
Liste over bartefjes...
Fikk ønsker om oppdatert liste bartefjes, så her kommer den:
-sp. Black
-elegans
-green laser
-venezeulanus
-atropersonatus
-B. splendens
-boesemani
-c121 (med yngel!)
-habrosus
-panda
-trilineatus
-c141
-bilineatus
-pygmaeus
-gossei
-weitzmani
-concolour
-loretoensis
-A. pausiradiatus

Viser seg å være 19 arter faktisk! Flott samling vil jeg si
Virkelig flott samling !
Tenk om vi hadde hatt en "database" over hvem som har hvilke arter her i Norge...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap