Sissis våte drømmer (side 3)

I et så lite kar, kun en type stimfisk. Og 3 cory er jo bare tull, de vil jo være i større grupper. I tillegg tipser de om å sette inn guppy. Guppy vil ha hardere vann enn de andre fiskene. Hva slags bok er det du fikk dette rådet fra?

Ser uansett bare rotete ut det oppsettet den boka foreslår...
Tenkte meg det ja...
Det står i "Cappelens kjæledyrbøker; akvariet." Både to typer tetra og rasbora blir mye og rotete ja. Pussig forslag synes jeg. De to andre forslagene var ikke stort bedre...
Da har jeg testet vannet igjen, 22 timer etter at jeg hadde oppi 2 ml salmi.
NH3 har gått ned fra 5 til 3, så da skjer det ihvertfall noe.
NO2 er ca 0,2. Ph er 6,5.
Usikker!!!
Leste tråden til Linn igjen nå, og lurer på om jeg har gjordt alt feil. La inn en del spørsmål der, og håper jeg får hjelpsomme svar.... Har jeg kjøpt feil test? Har jeg bomme på mengde salmi? Er PH feil?

Sukk... Dette er vanskelig...
Ny test 28 timer etter salmi.
NH3 er nå nede i 1,0 mg/l
NO2 er fortsatt 0,2

Måler igjen når jeg står opp i morra, før jeg tilsetter ny dose salmi. Håper noen svarer på spørsmålene mine før det, slik at jeg føler meg tryggere på det jeg holder på med...
Ny test, 44 timer etter 2ml salmi;
NH3 fortsatt 1,0
NO2 har økt til 0,5

Teststrips sier følgende:
NO3: et lite snev
NO2: er ikke lenger ok
GH: >4
KH: ca 6
PH: mellom 6,4 og 6,8
CL2: mellom 0,0 og 0,8

Venter litt med mer salmi da tror jeg, siden NH3 ikke har gått mer ned...

Gjorde om litt i går. Satte inn ei rot til, plantet anubisen, klippet vasspesten og plantet avklippene.

Og så fjernet jeg tre damsnegler som var 3-4 mm store.
Du får fortsette å plukke damsnegler
Husk å ha plantene du skal ha i karet i "karantene" før du har de i karet da, så slipper du andemat, pestsnegler, osv osv.
Plantekarantene er nok et godt råd ja. Takk for tipset
Har lest tråden til Linn om vannverdier igjen, og sett masse på Linda og Ove sin, men er fortsatt forvirret... Bør jeg holde NH3 på ca 5? Og er dette feil test? Skulle jeg testet NH4? Jeg lurer og lurer...

Sprøyter inn 2ml salmi til for sikkerhetsskyld, for det ser ut som de andre trådeierne holdt dette nivået høyt.
Har ominnredet litt i karet igjen; flyttet litt på planter, og laget steinhuler.

Og plukket ei snegle til!

Kunne ikke dy meg, og testet vannet igjen; det er jo så spennende å se om det skjer noe!
Så 6 1/2 time etter 2ml salmi fikk jeg følgende:
NH3: 5,0
NO2: oppunder 1,0 Tydeligvis økende.

Blir spennende å se hva som har skjedd i morra...
Jeg syns også dette med vanntesting og en gryende forståelse for akvariekjemi var utrolig spennende i starten Det er interessant å følge prosessen og se hvordan den forløper under innkjøringen av et akvariefilter. Egentlig ganske utrolig, at det er bakterier som gjør alt sammen
Da har jeg testet vannet igjen, og i dag viste det følgende:
NH3: ligger mellom 3,0 og 5,0
NO2: har økt, og ligger et sted mellom 1,0 og 5,0

Hvor høyt vil nitritten øke før det snur tro?

Teststrips viste:
NO3: 10!!!!
NO2: langt over ok (men det visste jeg jo...)
PH: 6,8

Utslag på nitrat er jo kjempebra! Kanskje det tar mye kortere tid enn 6 uker. Skal bort noen dager igjen nå, og er veldig spent på hva som skjer til jeg kommer tilbake. Økte temp til 28 i går, for å gi bakteriene bedre forhold. Håper algene ikke tar av nå da... Det er sikkert noen snegler igjen, så da får de ta jobben

Sprøyter inn 1 ml salmi nå, så bakteriene har litt mat mens jeg er borte...
Er akvariet klart nå?
Da er jeg endelig tilbake til mitt kjære akvarium, etter 4 døgn! Med skjelvede hender plukket jeg fram dråpetesten og tok ut litt vann. Skal si jeg var spent! Har det utviklet seg bakterier? Er det fortsatt salmiakk? Har jeg nitritt ut av en annet verden?

Både NH3 og NO2 testene er blanke!!! Eller ihvertfall nesten... Litt brune er vel bedre å si... Vannet har blitt litt brunere på disse dagene, og vannstanden har sunket ca en cm! Sikkert fordi jeg skrudde opp varmen såpass... Over vannskorpa er det nå et brunlig belegg på bakgrunnen... Og jeg ser ingen snegler????? Pussig...

Tok en stripstest, og den viste som følger:
NO3: ca 25
NO2: Ok
Ph: ca 6

Tenk at PH har falt sånn! Håper det hjelper masse med et middels vannbytte, slik at jeg slipper å styre med gips og sånn, eller PH-salt (om det er det det heter...) Ph var jo over sju til å begynne med så...

Så da lurer jeg, hvor mye vann bør jeg bytte? Bør jeg teste med litt mer salmi før jeg tar i fisk? Hva bør nitratnivået være? Lurer masse jeg nå altså...

"Gresset" mitt ser enda mer puslete og brunt ut. tror jeg kaster hele greia, og kjøper nytt...
Første vannbytte
Leste tråden til Linn igjen, og bestemte meg for å ta sjangsen på at alt er greit. Så etter råd hun fikk, byttet jeg nå ca 40% av vannet. Testet en strips etterpå , og fikk:
NO3: ca 10
No2: ok
GH: >4
KH: 6
PH: 6,8

Det må da se greit ut! Gleder meg enorm til å få fisker!!!!!!
Etter hva jeg kan se, tilstedeværelsen av nitrat (testen du tok før vannbyttet som viste 25 i nitrat og 0 i nitritt), skulle jo tyde på at filteret nå er innkjørt

Hvor lang tid tok det?

Synes dette lukter artikkel-stoff! Føler du deg kallet til å skrive en, så gjør det, hehe Veldig flott å henvise andre til.
mona o
Etter hva jeg kan se, tilstedeværelsen av nitrat (testen du tok før vannbyttet som viste 25 i nitrat og 0 i nitritt), skulle jo tyde på at filteret nå er innkjørt :-) Hvor lang tid tok det? Synes dette lukter artikkel-stoff! ;) Føler du deg kallet til å skrive en, så gjør det, hehe :-) Veldig flott å henvise andre til.


He, he... Artikkel hm... Bør vel overlate det til en med større erfaring, men kanskje...? Det tok ihvertfall 15 dager fra jeg satte igang pumpa til vannet var klart. Herlig!!!
Fisk!!!!!!!!
Nå svømmer mine aller første fisk rundt i karet; kjempegøy!!!

Var en tur hos Ragnar Wist (fra forumet her) og kjøpte 3 ancistrus på ca 4 cm. Håper jeg har fått med begge kjønn... Samboeren min døpte de raskt til Kasper, Jesper og Jonathan (spennende å se om noen av dem må døpes om etterhvert). De er kjempelivlige med en en gang, og raser rundt for å smake på alt. Tror egentlig de finner alger på det aller meste nå...

Så ble det en tur til Mads Olberg (også fra forumet) for å hente en platy og en "dunge" sandsnegler. Så bar det videre til TAM på Lade for å kjøpe venner til platyen. Tror det er en hann, så vi kjøpt tre helt forskjellige damer. Han er nesten svart med litt orange, damene er 1 orange, 1 blå-hvit, og den siste er på en måte grønn-grå- svart? Den siste hadde jenta i butikken stooooore problemer med å fange, men jeg ville ha den; liker smarte damer... he, he... Blir vel navn på disse også tenker jeg, siden det er så lett å se forskjell på dem.

Sneglene ble borte nesten med en gang jeg slapp dem oppi. De grov seg ned i rekordfart!

Skal bli spennende å følge dem framover...

Poster et dårlig mobilbilde og. Skal prøve å få til noe bedre seinere...

Morro å se fisk i akvariet da jeg sto opp i dag! Hele gjengen kom bort til glasset med en gang for å hilse på, ikke sjenerte i det hele tatt! Og jeg skjønner godt at nybegynnere har en tendens til å overfore...... De så jo så forventningsfulle ut!

Noen av sandsneglene har dukket fram igjen, oppe i plantene faktisk. Var kanskje lite mat å finne i sanden da
"flukten fra hønsegården"
Da har platyene også fått navn! Den største (grønn/svart) er litt bossy ved matfatet, og plutselig het hun Borghild. Da ble det lett å følge på med flere navn fra "flukten fra hønsegården". Den orange heter da selvfølgelig Inger, hannen Rocky, og den forsiktige lyseblå heter Babs. Og det er flere navn å ta av der, når flokken blir større...

Må si det blir overraskende mye skit etter disse fiskene, og jeg har bare 7! For sneglene kan vel umulig lage alt det der?
O lykke!!!
Her om dagen dro jeg med meg min kjære for å se på fisk, for jeg prøver etter beste evne å få han engasjert også, og jeg tror han er litt på gli. Hos Marit Zoo på KBS så jeg et smalt helglasskar, og hintet forsiktig om at noe sånt hadde gjordt seg... Han så litt overraska ut, og lurte på hva jeg skulle med det, og hvor det isåfall skulle stått. Han hørtes så lunken ut, at jeg tenkte det ville ta litt tid før det ble flere kar...

Men på torsdag kom svigers på besøk, og med seg hadde de en forsinket bursdagsgave til meg. Og hva var det? Jo, karet fra Marit Zoo!!!!!! Min kjære var tydeligvis ikke så negativ alikevel

Gleder meg enormt til å innrede det, men jeg skal ta meg god tid til å finne ut hvordan det skal være. Ha bestemt meg for å prøve å lage bakgrunn selv, så dette blir spennende Karet er 120 liter, og 100*30*40.

Men nå som jeg har fått meg et kar til, blir trådnavnet mitt helt feil! Så om moderator kunne være så snill å endre det til:"Sissis våte drømmer", så ville jeg bli veldig glad...

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap