Sissis våte drømmer (side 5)

I dag kom det pakke med masse flotte planter/avleggere kjøpt gjennom rubrikk har på forumet. De er nå plantet i bøtter med coop kattesand. Oppi hver bøtte har jeg også blåfilermatter og pumper som siden skal brukes i storkaret. Gjorde et forsøk på kikk-start, ved å ha filtergørre fra 63-literen og 3 dråper salmi i hver bøtte. Må jo prøve å korte inn prosessen der en kan. Heldigvis er pumpene justerbare, så nå står de på det minste, kan jo ikke ha storm i bøttene!

I lille-karet har jeg byttet ei bøtte vann i dag, og temperaturen kom raskt opp på 32,5 igjen. Dette er vel bittelitt høyt, men bedre det enn at det blir litt for lavt. Rocky sturer fortsatt, og jeg er litt usikker på om han har et par prikker ved gjellene. Han viser seg ikke akkurat fram, og han har noen "perlemor-skjell". Skinnet fra disse lurer meg litt... Reiser nå bort i tre dager, og lar temperaturen være høy for sikkerhetsskyld. Håper han er frisk når jeg kommer tilbake... Sukk... Lei av dette nå...
Ikke fysisk tilstede
Men psykisk er jeg hos akvariene alikevel! Nå når jeg ikke kan pusle med dem, får jeg god tid til å tenke. Har kommet på ting jeg skal endre med bakgrunnen, og funnet ut at jeg skal lage noen huler i terrassene. Den største mallehula må gjøres om; det er tross alt en fordel å kunne få tak i fisk som gjemmer seg i den!

Og så funderer jeg veldig på hva slags fisk jeg skal ha, og hvem som skal bo hvor? Har jo plutselig to kar; det gir økte muligheter, og flere ting å fundere på. Og gruble, det er jeg god til!

Akkurat nå tenker jeg sør-amerikans i Rio Fantasia, og Asiatisk i Juwelen... Men vi får se.... Har lagt ut en tråd om hjelp til artssammensetning, og håper jeg kan få noen gode råd der.

Har tenkt å melde meg inn i Trondheim akvarieklubb. Det kan bli interessant og lærerikt. Tror det er veldig nyttig å møte erfarne akvarister, og kanskje jeg får tak i noen flotte planter og fisk?
Svart? ja, takk!
Så godt å være på AF igjen! Kom ikke inn i hele går ettermiddag/kveld, og fikk nesten abstinenser Logget meg inn på Nettakvariet i ren desperasjon, men det ble ikke det samme...

Har lest en del om fiskene jeg har lyst på i dag, og ser at det meste går i svart! Ancistrusene er veldig mørke, ikke akkurat svarte, men fargesprakende er i definitivt ikke. Platyene mine er stort sett svarte, med litt orange, grønt eller blått. Blir rådet til å kvitte meg med dem, men det klarer jeg ikke! Utrolig hvor glad man kan klare å bli i noen små fisk på så kort tid (kanskje særlig når man gir dem navn...)Av fisk jeg har lyst på står Fantomtetra høyt, selvsagt svarte. Og så har jeg veldig lyst på corydoras, og da selvfølgelig helst sp. Black!!! (Vurderer adolfoi eller panda også, men det er jo en del svart på disse og.) Enda godt jeg har lys sandbunn...

Gleder meg veldig til jeg kommer så langt at jeg kan innrede Rio Fantasia. Har jo kjøpt noen planter, men trenger flere; ihvertfall anubias og mose... Er så spent på om det blir bra!!! Kommer hjem i morgen kveld, og da skal jeg ta de siste finjusteringene på bakgrunnen, så kan jeg forhåpentligvis male på tirsdag..

Håper bare at Rocky lever, og at hvitprikken er borte...

Registrerer at det er over 300 som har vært inne på tråden min allerede, og det er kos. Håper dere får noe ut av det (Blir glad for kommentarer altså...) ;D
Frustrert!!!!!!!!
Rocy er fortsatt ikke frisk.... Damene hans ser heldigvis helt pigge ut, men jeg blir bekymret når dette aldri går over... Han har to hvite prikker på halen... GRRRR!!! Ei uke med varme nå... Men det ser ut som om halen vokser? Hadde han finneråte da han kom tro, slik at saltet i vannet har kurrert ham for det? Skjønner ingenting jeg...
Ikke hvitprikk allikevel?
Var en tur innom Akvasie zoo på Tiller i dag, og der hadde de noen mollyer full av hvite prikker. Dette påsto jenta i butikken at var en type sopp, som de behandlet med salt. Kanskje det er noe sånt Rocky har? Slik at jeg egentlig skulle hatt oppi mer salt, og skrudd ned temperaturen igjen? Blir bare mer og mer forvirra jeg...

Vurderer nesten å ta med meg Rocky på møtet i Trondheim Akvarieklubb ikveld, men det blir vel i meste laget. Skummelt nok å skulle dit lell, når man ikke kjenner noen...

På den positive siden har jeg vært innom Fargehuset på Tiller, og der lurte de ikke i det heletatt da jeg ba om epoxy til bruk inni akvariet. "Da skal du ha denne da", sa de bare. Kjøpte en liter sand (1002-Y50R), og en liter antrasitt (6502-Y) til 174,- pr. stk. Helt grei pris synes jeg. Epoxyen er beregnet for bruk i akvarier og svømmebasseng. Gleder meg til å prøve...
sissimor
Da har jeg begynt innredningsprosjektet av 120-literen, som har fått navnet Rio Fantasia. Har grovskjært styrofoamen og silikonert delene sammen, og silikonert noen rotdeler til ei større ei.


Sånne prosjekter som dette må man lage egne DIY tråder på vettu
Mange som har lyst å følge med på sånne ting, men som kanskje ikke er innom din personlige tråd. Bare flaks at jeg oppdaget dette akkurat nå

Psst; ta masse bilder underveis så vi får se hva/hvordan du gjør ting!

Ser bra ut allerede
En innholdrik dag på godt og vondt...
Da er jeg hjemme igjen etter et hyggelig møte i Trondheim Akvarieklubb. Kjekt å møte menneskene bak nickene her inne Handlet flotte planter på auksjon; vallisneria og hornblad, så nå er det bare å glede seg til Rio Fantasia blir klart for innredning. Har malt første strøket på bakgrunnen i dag, så nå går det frammover her! Takker Lisbeth for oppfordringen til egen DIY-tråd, og det er kanskje ikke så dumt? Skal se om jeg får tid til å lage en i morra....

For Rocky ble denne dagen den siste... Ble som jeg regna med oppfordret til å ta livet av ham av de jeg snakka med på møtet. Stine var så snill at hun kjørte meg hjem og tok en titt på ham. Kom ikke fram til noen konklusjon på hva som feila ham, men ble enige om at nok er nok... Stakkars liten... Men nå har han det fint i fiskehimmelen!!!

Holder varmen oppe i to døgn til for sikkerhetsskyld, og så er det på tide at de resterende får normale leveforhold igjen. Håper virkelig at det ikke blir mer sykdom nå...
Webzoo...
Da har jeg vært på Webzoo og bestilt medisiner fra echa; både exit og 2000. Må jo være på den sikre siden i tilfelle det kommer mer sykdom...

Portoen er jo den samme, så da heiv jeg med en diffusor, et lite plastkar og et luftfilter, er jo litt teit om portoen er dyrere enn varene synes jeg. Må jo ha karantenekar klart sånn i tilfelle... Kan heldigvis brukes til noe så koselig som yngel og ny fisk også da
Heihei :o)

Det var kjempehyggelig å hilse på deg på klubbmøte og morsomt å se på karet ditt og på DIY prosjektet med hjemmelaget bakgrunn. Støtter fullt opp om at du bør lage en worklogg på det karet. Bakgrunnen blir kjempeflott! Moro å se hvor kreativ man kan være med akvariumsoppsett :o)

Det var leit med Rocky, men han har det bra nå. Heller litt mot bukvassott, men syns det er vanskelig å si noe bestemt hva som feilte han.

Jeg skal fortsette å lese tråden din, og så håper jeg vi møtes ved senere akvariemøter :o)
Kjempehyggelig var det Stine/Cara79! Håper vi møtes i slutten av hver mnd framover

Skal følge oppfordringen og lage egen tråd om det, Må bare komme meg inn igjen på den maskina der de første bildene ligger...
Rio fantasia
Prosjektet går framover! Alt er ferdig utskjært, og har blitt malt antrasitt.Det gikk veldig fint å male med epoxy, og jeg blandet ut bare halve boksen. Det holdt i massevis! Glemte selvfølgelig å ta bilde før jeg malte, men pytt...

Har laget mallehuler i bakveggen på begge sider, og små huler i to av terassene. Disse er bygd opp av styrofoam og naturstein som er silikonert sammen.
Er litt tom i karet uten Rocky, tre platy ser liksom litt ensomt ut... Men det er så deilig at alle ser friske ut!!! Veldig aktive er de, og følger med på alt Ansictrusene har begynt å "krangle" endel... Litt lite kar for tre kanskje? Skal bli godt å endelig få igang det store (eh... litt større) karet. Tolmodighetsprøve igjen det her...

Malte i går det andre "strøket" på bakgrunnen, så nå er det bare å vente på at det skal herde ferdig... Gleder meg veldig til å sette det sammen, ha i sand og vann, og plante.... Har fire bøtter med planter som venter like lengselsfult som meg...
Oppdateringsbilde...
Glemte at jeg skulle legge ved bilde...
Overhaling i juwelen
Da har jeg hatt ei skikkelig økt i Juwelen. Har skiftet ca 35% av vannet, og slamsugd grundig. Flyttet om på noen planter, tok ut et par som jeg har tenkt å ha over i Rio Fantasia, og plantet inn cryptocoryne, vallisneria og hornblad. Satte også inn de få stilkene med Ludwigia repens som hadde overlevd i bøtta (det så ganske stusselig ut oppi der...) Håper plantene vil etablere seg godt. Gjødslet også...

Borghild og Babs syntes det var veldig spennende å følge med på hva jeg gjorde, mens Inger syntes det var tryggest å skule på meg fra under rota. Så fort jeg var ferdig raste alle seks fiskene rundt og utforsket alt nytt i ca fem min, før de stilte seg forventningsfulle opp og venta på mat. Ikke særlig skvetne den gjengen her nei...

Flere av sandsneglene krøp opp i de nye cryptocorynene, så det er nok noe alger å finne på dem...

Skyldte hornblad-avleggerne grundig før jeg hadde dem oppi, og har gjordt det flere ganger de siste dagene, for det er masse små snegler på dem... Håper jeg fikk bort de fleste...

Beholder temperaturen på 32 grader et døgn til for sikkerhetsskyld...
Ny kavaler
Da har platy-damene fått en ny kavaler. Fjærvang, en flott gul/orange/svart hanne er på plass, og plutselig har jeg en slags stim! De svømmer sammen masse nå, istedet for hver for seg. Ser ut til at han er fornøyd med sitt nye hjem...


Det går framover med Rio Fantasia også. Nå er bakgrunnen silikonert fast, sammen med noen steiner, og den største rota er på plass. Da er det bare å vente på at alt herder...
Vann i elva!!!
Da er Rio Fantasia igang!!! Har Coop kattesand og biltemasand som bunnsubstrat; varierer mellom 3,5 og 7 mm tykt. Blåmatte-hjørnefilter er på plass på begge sider, med tilhørende pumper. Har kjøpt en diffusor fra eheim, men fikk den ikke til å virke... Hmpf... Vil jo for all del unnga den bråkete luftpumpa!!!

De 5 cm tykke blåmattene ble delt (nå 2*2,5cm) for å lette renholdet, og det var faktisk ganske mørkt inne i dem, og det luktet torv. Kanskje det betyr at prosessen kom igang i bøttene? Tok oppi litt filtergugge fra Juwelen nå også, og sprøytet oppi 3ml salmiakk. Skal bli spennende å se hvor fort jeg kan innføre fisk

Har fått plantet alle stakkarene som har bodd i bøtter ei god stund nå. De fleste så ut til å ha klart seg ganske bra faktisk
Fikk forresten ei plante da jeg va innom Zoo på Byhaven i dag. Den er skikkelig chabby, men tror det er en Heteranthera zosterifolia. Jeg spurte innehaveren om hva det var siden jeg syntes den så kul ut. Fikk aldri noe svar på det, tror bare hun var litt sjokkert over hvor ille den så ut... Håper jeg får den fin igjen!!!
Torv...
I dag har jeg og ei venninne begravd torv i akvariet. Det hadde jo vært en fordel å komme på at man burde ha torv før man har i sand, vann og planter... Men nei da, så lur er man da ikke. Fikk nedi en del, så håper det hjelper på planteveksten... Hadde tenkt å kjøpe tabletter til å stikke nedi egentlig, men ble anbefalt å bruke torv istedet. Håper det var riktig avgjørelse, når man ser på ekstraarbeidet det med førte.

Testet vannet og fikk:
NO3: 0
NO2: nesten 0,2
NH3: 3,0
GH : >4
KH : 6
PH : 7

Hadde oppi 3ml salmi, og fikk
NH3 : 5,0

Spennede...
Lysrør
Da er riktige lysrør på plass over Rio Fantasia; Grolux bakerst, og Aquastar forran. Håper virkelig dette blir bra...

Testet vannet og fikk:
NO2: 0,2
NH3: 4,0

Hadde oppi 2ml salmi...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap