Sissis våte drømmer (side 7)

Er selvfølgelig innom Akvaforum selv om jeg ikke er i nærheten av akvariene mine! Har tittet på rubrikk- annonsene her, og jeg MÅ ha corydoras sp. black!!! Vanskelig å få hentet dem i Molde eller Oslo (ser det er der de selges...), så nå prøver jeg meg med en "ønskes kjøpt"-annonse... Håper veldig på respons. La inn ønske om svarte fantomtetra samtidig. Disse er jo lette å få tak i, men om noen har lyst til å bytte ut sine, så tar jeg dem gjerne jeg

Kan jo vente til stor-auksjon her i byen om en mnd, og se hva som dukker opp der, men det er leeeeenge til...

Fant et fint Eheim saphir 120-kar på Finn i dag, men har ikke plass... Arg!!! Lyst på!!!

Litersyke sier du? Hvor har du det fra?
Benytter tiden borte fra akvariene på å lese meg opp, og i dag har sommerfuglciklider vært hovedtema. Blir veldig usikker på om jeg skal se om det går fint å bare fortsette med to hanner. Ser at Romeo sjefer litt over Clive, men kanskje dette vil bli bedre når det kommer flere fisk i akvariet?

Vet de trives best i par, men at de gjerne vil velge partner selv... Bør jeg kjøpe ei dame? Eller to? Er karet evt stort nok om de danner to par? Vil single fisk bli plaget veldig om det dannes et par?

Hm... Kanskje det ender opp med et par i hvert kar? Hadde tenkt å bare ha asiater Juwelen, men de viktigste fiskene er jo dem man allerede har, og ikke de en har tenkt å skaffe seg

Ser forresten ut som om det skal ordne seg med svarte coryer!!! Cara79 er så snill å ta med oppover fra Oslo for meg, når hun skal til Steinkjer å hente flyttelass ;D
Revurdere planer?
Hm... Kanskje det ikke blir asiatisk i Juwelen alikevel? Hadde tenkt å ha kuhli-åler (skal hente hos Maren B til uka) og labyrinter der... Men nå blir det kanskje et par sommerfugler der om det skulle bli nødvendig (håper virkelig ikke det...). Og så skal jo ciklidene ha mye lavere ph om jeg skal få dem i lek, enn det platyene vil like... Ser ut til at Juwelen vil få en fremtid som selskapskar

Og så har Ohr både noen kar og noen coryer til overs... Spennende tider i møte... Stakkars min kjære, han vet ikke hva han tråkka inn i da han kjøpte det første karet til meg... Må jo få ordna meg asia-kar etterhvert Kan jeg ha coryer og kuhlier sammen tro?
"oppdrett"
Har for moroskyld registrert oppdrett på sandsnegler ;D Det kryr jo av dem, i alle størrelser!!!

Tror jeg skal ta med meg noen på klubbmøtet, og se om noen er interessert...
Vel hjemme ;d
Da er jeg tilbake hos akvariene mine, og skal si en del av plantene har vokst!!! Den ene lotusen ser ganske pjusk ut da men. Romeo og Clive ser ut til at de har det fint, men det begynner å bli en del alger i Rio`n... Må gjøre et forsøk til på å fange en ancistrus

I Juwelen er det så overgrodd at hjelp, men fiskene ser bra ut. Tror ikke de bryr seg så veldig egentlig, så lenge det er litt plass til å svømme. Lille Liv har vokst, og svømmer mye mer fram. Lurer på hva h*n kommer til å synes om kuhlii-ålene som skal flytte inn i kveld.

Tid for vannbyttte og luking i dag, men må bare slappe av litt først... Det er slitsomt åreise med buss, og da jeg kom hit, satt naboens kattunge høyt oppe i et grantre og skreik. Og den skreik høyt!!! Jeg hadde selvfølgelig ikke hjerte til å la den sitte der, så jeg fant fram stigen. Den nådde ikke halveis opp engang, så da var det bare å klatre! Veldig vanskelig å klatre ned igjen med pus i armene, men det gikk bra. Og pusen ble så glad!!!
Da har jeg tatt et vannbytte på ca 35% i Juwelen; skal si vannet var gult!!! Fikk luket ut masse vasspest, så nå ser det litt mer oversiktelig ut der. Alle platyene var som vanlig veldig nysgjerrige, til og med lille Liv! Måtte være veldig forsiktig med slamsugeren, slik at h*n ikke ble med vannet ut!!!

Sommerfuglene har svømt sammen i hele dag, og sett alldeles nydelige ut. Men etter en lett foring begynte Romeo å jage Clive, som i sin tur ble nesten fargeløs, og gjemte seg unna så godt han kunne. Snufs... Det skulle ikke bli sånn!!! Ser ut til at løsningen blir et par i hvert sitt akvarium desverre... Får snakke med folk på møtet i morra.
Kuhlii-åler!!!
Da er 6 flotte kuhliier på plass i Juwelen!!! Takk Maren ;D

Noen av dem er ute og snuser rundt i sanda, men "fryser" til når de oppdager at jeg studerer dem. Søte!!!
"husmor"
I dag har jeg vært flink "husmor". Har vaska klær, tatt oppvasken, vasket rundt på kjøkkenet, tatt vannbytte i Rio`n, luka der, og fjerna brunalger fra glass og bakgrunn... Puh...

Romeo og Clive var ikke redde i det heletatt, men observerte på nært hold alt jeg gjorde. Lite krangling så langt i dag, og begge ser strålende ut Virkelig nydelige fisker disse sommerfuglene; ikke vanskelig å skjønne at de har fått det navnet ;D

Kuhliene virrer rundt og utforsker bunnen, graver og lager fine spor. Håper de ikke graver opp alle plantene.

Vel, da er det på tide å sanke noen sandsnegler, finne noen tørre klær, og gjøre seg klar for klubbmøte. Det blir nok kos
Vel hjemme fra et koselig møte i akvarieklubben og en tur innom Maren, hørte jeg en skremmende, stygg lyd fra Juwelen!!! Pumpa surkla og gikk rykkvis, og gav fra seg merkelige lyder. Jeg tenkte selvfølgelig det værste, og ble redd for at hele greia gikk til Hel#%&e. Men etter litt nærmere undersøkelse, så skjønte jeg godt at den klagde; den øverste filterbiten var rimelig tett kan en si. Så heldigvis var det ikke mer enn en liten rens som skulle til.... Puh...

Fikk kvittet meg med 10 sandsnegler på auksjonen, og kom hjem igjen med javamose, gaffelmose og en del fôr. Så nå skal jeg vel ha passelig fôr for de fleste arter, og mose for diverse yngel (i tilfelle noen skulle dukke opp). Får prøve å feste mose i morra da, det kan jo bli et spennende prosjekt... :/
Hei og takk for i går=)
Det var trivelig!
Jeg er så spent på coryene, har du fått de?
Takk for i går ja Maren!!!

Coryene kommer i ettermiddag/kveld, og jeg gleder meg enormt!!! Tror ikke min kjære får sett på tv i kveld, for forran den kommer jeg til å sitte og nistirre på coryer ;D
Liv og røre i rio fantasia
Dette har virkelig vært en innholdsrik dag, sånn i akvaristisk sammenheng!!!

Førs tok jeg meg en rundtur i dyrebutikker for å finne ei rot som kunne bli et slags tre sammen med gaffelmose, også skulle jeg ha svarte fantomtetra. Disse er månedens fisk i Tropehagen-kjeden, og koster bare 155,- for 10 stk. En ganske bra deal synes jeg.

I den første butikken gjorde jeg to oppdagelser:
-ballong-sommerfuglciklider ser absurde ut, og vil aldri havne i mine akvarier.
-en stim fantomtetraer med heftig hvitprikk er et veldig trist syn...
Men jeg fant ei ok rot da...

Dro til Tam Lade istedet, og der så tetraene friske og fine ut. De er ikke så veldig store, så regner med at det er ungdommer. Mens jeg ventet på hjelp tittet jeg rundt i de andre akvariene, og falt fullstendig for en liten, knallgul sjarmør. Den ble solgt som ancistrus gull, men denne skilte seg ut ved å være mye gulere enn de andre, og hadde mørke øyne. Er dette da en L 144 som har forvillet seg inn til albinoene? Nå virrer Gul-lars rundt og spiser alger, og dem er det en del av.

Mens nyervervelsene ble avklimatisert, danderte jeg javamose utover i Rio`n; surra, og stappa... Og så lagde jeg et slags "tre" i Juwelen ved hjelp av ei rot og en del gaffelmose. Lagde også et slags "deksel" rundt pumpehuset ved hjelp av ei tynn blåmatte og gaffelmose med nettingstrømpebukse rundt. Ser litt pussig ut, men regner med at det blir bra når mosen vokser seg til...

Så endelig, litt før seks, kom Cara79 med en stor eske fra Hiavata. 10 nydelige Corydoras sp. Black!!! Kjempefine ungfisk i litt ulik størrele. De satte igang å utforske karret med en gang, ikke det minste slitne etter den lange reisen. O lykke!!!

Romeo og Clive er overveldet over alt det nye selskapet. De svømmer pent sammen, med finklærne på, og studerer alle de rare samboerne de har fått. Dette er morro!!! ;D

Hi,hi... De tre største coryene "surfer" I strømmen fra det nedre utblåset. Arti!!!
Næh, så små!!!
I dag har Babs født!!! Da jeg dro hjemmefra stod hun nesten loddret, og ganske stille inne i hornbladhjørnet, så jeg tenkte det var dags. Og ganske riktig, da jeg kom hjem var Babs mye tynnere enn da jeg dro, og den store, svarte flekken inni var borte.

Etter lang og grundig stirring inn i kaoset av hornblad, fikk jeg plutselig øye på en gjen knøttsmå, gjennomsiktige vesner med store, svarte øyne. Prøvde å fore dem med noen dråper Liquifry 2. Det blir spennende å se om noen overlever... Vurderer litt å prøve å fange noen opp i yngelnett, men tror jeg lar være; det kan fort bli mange platy. Lille Liv dukket jo plutselig opp fra intet, så da går det an

Romeo og Clive ser ut til å trives godt med masse selskap; de er kjempeflotte i fargene, og krangler nesten ikke.

Det ser egentlig litt lite ut med bare 10 fantomtetraer. Nå er jo disse ikke helt utvokst, men jeg vurderer å skaffe noen til etterhvert. Har jo to gigantiske filtere, så de burde tåle en del belastning... Men ikke for mye på en gang selvfølgelig

Har forresten ikke sett Gul-lars i dag, men h*n er nok der et sted. Det er jo så mye røtter og planter der, at det ikke er så lett å se en sånn liten en. Har ikke klart å telle mer enn 9 coryer om gangen heller, men de fyker jo overalt i karet så...
Grattis med alle de flotte fiskene!
Skulle ønske jeg kunne komme på besøk og se coryene, har jo hørt så mye om disse svarte edelstenene, men aldri sett de "live". Det kan godt hende at du kan utvide stimen din med svarte fantomtetra. Hvilket kar var det de skulle gå i/går i igjen?

Artig med disse miniplatyene da
MarenB
Grattis med alle de flotte fiskene!:D Skulle ønske jeg kunne komme på besøk og se coryene, har jo hørt så mye om disse svarte edelstenene, men aldri sett de "live". Det kan godt hende at du kan utvide stimen din med svarte fantomtetra. Hvilket kar var det de skulle gå i/går i igjen? Artig med disse miniplatyene da:D


Både coryene og fantomtetraene er i 120-literen. Platyene skal over dit etterhvert, og gi plass til noen labyrinter

Blir spennede å se om noen av mini-platyene overlever ja...

Har veldig lyst til å finne en måte å få deg inn på Maren, må bare tenke ut noe lurt...
Hm...
Mener å ha lest at coryer gjerne er sky til å begynne med; det er ikke mine...
Mener å ha lest at coryer holder sammen; det har ikke mine hørt noe om...
Mener å ha lest at coryer er rolige på dagtid; det har ikke mine lest...

De virrer rundt hele tiden, og jeg har sett opptil 6 stk "surfe" på en gang. Helt umulige å telle er de også, så håper de er i live alle 10. Klarer aldri å komme lenger enn ni, men ser skjelden så mange på en gang. Det er vel straffen for å lage mange gjemmeplasser;

Samme saken er det forøvrig med kuhliiene også; veldig aktive hele tiden, og umulige å telle/finne alle...

Og hverken coryer eller kuhliier virker det aller minste interessert i maten som er beregnet for dem; rekepellets og tabs for bunnfisk. Hm... Bare minigranulat som spises... Får vel prøve meg med frossenfor etterhvert...

De er forresten ihvertfall 3 platy-yngel som har overlevd så langt, og det er små mager på dem, så da får de nok i seg mat
Har tatt vannbytte i begge akvariene i dag. Belastningen på filtrene har jo økt mye pga økt fiskemengde, og mye matraster. Ingen panikk å spore hos noen av nykommerne, og flere av coryene ville helst leke inni slamklokka! Søte er de

Har telt 4 mikro-platyer i dag, og jeg tror de har vokst bittelitt. Forer de med liquifry og knuste artemia-flak.
sissimor
Hm... Mener å ha lest at coryer gjerne er sky til å begynne med; det er ikke mine... Mener å ha lest at coryer holder sammen; det har ikke mine hørt noe om... Mener å ha lest at coryer er rolige på dagtid; det har ikke mine lest..


Tror Coryer gi absolutt helt blaffen bare det er trygt og de finner noe å mumse på. Mine har stimet én gang, da de ble hovet over i bøtte fordi det skulle skiftes sand...
Den plassen man ser flest av dem sammen (opptil 6 om gangen), det er i strømmen fra pumpa, der de "surfer" i strømmen ;D Til og med sommerfuglene hiver seg med i leken sammen med dem.. He, he...
Ikke så mye nytt å melde egentlig, men det er ihvertfall minst 4 platy-yngel som har overlevd så langt. Vokser gjør de faktisk også. Synes et par av dem var vel tøffe, og lagt ute i åpent farvann, under foringa i kveld, men det gikk bra. Ihvertfall for denne gang... Og det er fortsatt 6 kuhliier; klarte endelig å få telt dem... Reka har jeg ikke sett i det heletatt etter at den ble sluppet oppi.

Når det gjelder coryene, så frykter jeg at jeg har mistet en... Klarer aldri å finne mer enn 9 om gangen. Har jo ikke funnet noen død heller, så jeg håper jo...

Romeo og Clive hadde en skikkelig stillingskrig i dag, som Romeo til slutt gikk seirende ut av. Har aldri sett dem slik før. Det var veldig fassinerende, og litt skremmende på en gang... Heldigvis gikk det fort over, og begge spiste godt ved foringa. Følger nøye med, i tilfelle jeg må redde Clive over i Juwelen. Lurer veldig på om jeg skal skaffe damer til dem eller ikke...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap