Skal snart flytte og fisk må dø

Skal flytte om et par uker og selvom jeg skal ha med akvariumet blir det ikke satt opp på en stund. Og da må jeg jo gjennom hele oppstartsfasen om igjen og.

Har 6 Cory, 2 maller, en del sandsnegler og 5 guppy.

hva er den mest humane måten for både meg og fiskene å ta livet av dem på? Hva er normalt å gjøre i slike tilfeller?
Heisan, ingen grunn til å ta livet av fiskene
Legg inn en annonse her på forumet, under rubrikk, om at du vil gi de bort, så tar det sikkert ikke lang tid før noen kan komme innom og hente de.
Du kan jo f.eks gi dem bort til noen andre som vil ha dem?

Man tar ikke livet av friske dyr bare fordi man ikke kan ha dem lengre, da finner man andre løsninger.


Du kan f.eks starte med å legge ut en gratis annonse her på forumet. Om du ikke får napp, så kan du gi dem bort til en dyreforetning.
Første du gjør er å legge ut en annonse her på siden, under gis bort. Så vent et par uker.
...om du nevner i annonsen at du vil gi de bort tipper jeg du ikke trenger å vente lenger enn et par timer, toppen
Source
Hva er normalt å gjøre i slike tilfeller?

Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir skikkelig irritert når jeg leser sånne ting som det innlegget ditt.

Det normale er vel IKKE å drepe dem, men heller gi dem et nytt hjem hos noen andre som kan gi dem et godt liv! En annonse her med "Fisk gis bort" og saken er ordnet. Jeg har aldri fattet tankegangen til slike som deg, som setter i gang og skal drepe noe bare fordi det "ikke passer" deg å ha dem lenger.

Slapp HELT av Mona, fiskene er gitt bort. Tok som dere nevnte ikke lange tiden så takk for det. Jeg kommer til å sette opp akvarie igjen uansett om du vil det eller ikke Mona. Kanskje jeg skal putte et par legoklosser oppi og, siden du nevnte det.
hurra hurra for fisken
søren jeg ville ha gratis cory de er jo så dyre
Source
Slapp HELT av Mona, fiskene er gitt bort. Tok som dere nevnte ikke lange tiden så takk for det. Jeg kommer til å sette opp akvarie igjen uansett om du vil det eller ikke Mona. Kanskje jeg skal putte et par legoklosser oppi og, siden du nevnte det.


Bygg dine egne Lego-fisker. Kan knuses og bygges opp igjen hvis du skal flytte igjen :p

Uansett, du er vel ikke overrasket over at det kom reaksjoner når du lager en overskrift som "Skal snart flytte og fisk må dø"...? Det oser liksom litt "bruk og kast mentalitet" over levende liv der...? Enig?

Inaktiv bruker
Spiser du fisk Mona, eller er du vegetarianer?
Om man spiser fisk/kjøtt har vel ingenting med saken å gjøre?


Det er ingen menneskerett å ha husdyr/akvarier/og lignende.
Velger man å holde dyr, så får man ta vare på dem, ikke bare drepe dem med en gang det ikke lengre passer å ha dem.

Selvsagt kan det skje alle at dyr man en gang hadde, ikke lengre kan bli boende, men da finner man et nytt godt hjem til dem.

Bruk og kast er visst akseptert hos veldig mange, når det er snakk om dyr.. Trist syns jeg!
Inaktiv bruker
Jeg synes det er litt relevant om man spiser fisk og samtidig reagerer så kraftig på at noen vil avlive fiskene sine på en "human" måte.

Den fisken vi kjøper i butikken er jo ikke akkurat avlivet på noen god måte. Fisk lider og føler smerte for at vi skal kunne spise dem.

For meg er det ikke så stor forskjell på en fisk i et akvarium og en fisk i havet eller i en sjø. De er like levende og har livets rett. De har ihvertfall rett på å ikke lide unødvendig. Men, fiske fører til enorme lidelser, ikke bare for fisken men også for sjødyr som havner i garnet, og for å ikke snakke om alt rovfiske og ødeleggelser av korallrev, og så på toppen av det hele kastes det ut flere tonn med døde fisk i havet, fordi man har oversteget fiskekvotene, og disse fiskene blir bare liggende å råtne og forurense.

"Norsk oppdrettslaks spiser mer fisk enn den samlede produksjonen av menneskemat i norsk sjømatnæring. I løpet av 2007 spiste oppdrettslaksen i Norge 2,5 millioner tonn
villfanget fisk, mens den totale norske innenlands produksjonen av
sjømat til mennesker var på 2,3 millioner tonn. "Vi gjør det motsatte av
Jesus." Og når en tenker på all sjøfuglen og andre sjødyr som blir med under
fangsten, som er sykt store mørketall, så er dette en stygg næring.

http://www.adressa.no/meninger/article1396084.ece


http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/630447

Overfiske i Austersjøen

Dokumentar. I denne dokumentaren ser vi at torsken si framtid i Austersjøen er i fare. På tross av dette dumpar svenske og utanlandske fiskarar tonnevis med daud torsk kvar veke.

mvh en veganer
Inaktiv bruker
hea
Om man spiser fisk/kjøtt har vel ingenting med saken å gjøre? Det er ingen menneskerett å ha husdyr/akvarier/og lignende. Velger man å holde dyr, så får man ta vare på dem, ikke bare drepe dem med en gang det ikke lengre passer å ha dem. Selvsagt kan det skje alle at dyr man en gang hadde, ikke lengre kan bli boende, men da finner man et nytt godt hjem til dem. Bruk og kast er visst akseptert hos veldig mange, når det er snakk om dyr.. Trist syns jeg!


Det er vel heller ingen menneskerett å spise dyr/animalsk føde overhodet?

Og det vi spiser bidrar til lidelse og smerte for andre levende vesner, og også til ubalanse i økosystemet på jorden. Så når vi skjeller ut folk / dømmer dem og til og med påstår at de aksepterer en bruk og kast mentalitet, bør vi vel egentlig se litt på oss selv og hvilken påvirkning vårt eget levesett har på livet på jorden?

Mange mener at fisk ikke kan føle smerte, men det er ikke der saken ligger for mitt engasjemang; det er vår tids overforbruk som fører til enorme lidelser for fiskene i havet, sjødyrene og også for den industrialiserte kjøtt, egg og melkeproduksjon. Skal man først bry seg om andre levende vesner så synes jeg virkelig at man skal bry seg om samtlige levende vesner og walk like you talk it.

Og i den tid vi lever i har vi så mye kunnskap tilgjengelig at vi kan ikke akkurat skylde på at "vi ikke visste" hvilke konsekvenser vårt forbruk fikk for andre forsvarsløse skapninger.

Selvsagt synes jeg ikke det er greit å drepe noen levende vesner bare fordi vi ikke gidder å ta oss av dem lenger; på den annen side så bidrar vi jo til tortur og drap på levende vesner hver eneste dag uten å ense det en tanke engang.



Embla Ofelia
Det er vel heller ingen menneskerett å spise dyr/animalsk føde overhodet?


Millioner av mennesker over hele kloden mener visst det, Embla. De mener at husdyrenes eneste formål med livet er å bli føde for mennesker, det er vår soleklare rett.
Mote å krangle i andres tråder?
Virker som om "krangling", har blitt den nye moten på AF. Selvfølgelig skal det være lov å ytre sine meninger, men her blandes det vel litt over evne. Dyrehold, vegetarianere, torskebestanden, overfiske og ja det meste som overhode ikke har noe med trådstarters tema å gjøre. Jeg er enig med Mona i at det var vel ikke annet å tro at en fikk reaksjoner på et slikt spørsmål (selv om fiskene nå er gitt bort). For egen del ser jeg ulikt på dyrehold og dyr som mat. Mennesker har jaktet i alle tider på mat, som også innebærer dyr, som føde. Jeg klarer se forskjell på mat fisk og akvarie/selskaps fisk. Har selv hatt "matfisk" som akvariefisk, men åt den ikke av den grunn.
Fiskene var forøvrig O. Mossambicus, beskrevet som "matfisk". Hvordan i all verden kan en tro at et slikt innlegg ikke ville lage" bølger?"
mona o
[QUOTE=Source] Hva er normalt å gjøre i slike tilfeller?

Jeg kan ikke noe for det, men jeg blir skikkelig irritert når jeg leser sånne ting som det innlegget ditt.

Det normale er vel IKKE å drepe dem, men heller gi dem et nytt hjem hos noen andre som kan gi dem et godt liv! En annonse her med "Fisk gis bort" og saken er ordnet. Jeg har aldri fattet tankegangen til slike som deg, som setter i gang og skal drepe noe bare fordi det "ikke passer" deg å ha dem lenger.

Jeg syns ærlig talt du bør vurdere å kutte ut hele akvariehobbyen for fremtiden også, for det er ikke noe for deg. Begynn med Lego eller noe.

En kommentar til dette innlegget. Og jeg anser meg ikke som "kranglete".

Trådstarter har kommet med to separate spørsmål:
1. Den mest humane måten å ta livet av fiskene på.
2. Normalt å gjøre i slike tilfelder.

De fleste som har svart har forstått disse separate spørsmålene, og svart at han burde gi fiskene bort.

Hvordan i allverden kan du Mona O. tolke trådstarters spørsmål som om han mener at det normale er å drepe disse fiskene? Det har han da aldrig sagt!

Her vil jeg påstå at enten har du ikke lest trådstarters innlegg skikkelig, eller så har du ikke forstått spørsmålet.

Så til slutt din konklusjon: Dersom innleggerene på forumet ikke følger dine etiske og moralsk retningslinjer, ja da bør de kutte ut hele akvariehobbyen! Dette er jo en av dine gjenngangere.

Legoen var sikkert et forsøk på å være morsom, jeg synest heller det var et bevis på innleggets nivå og standard!

-Tore-


Mountain
En kommentar til dette innlegget. Og jeg anser meg ikke som "kranglete". Trådstarter har kommet med to separate spørsmål: 1. Den mest humane måten å ta livet av fiskene på. 2. Normalt å gjøre i slike tilfelder.


Trådstarter stiller følgende spørsmål:

hva er den mest humane måten for både meg og fiskene å ta livet av dem på? Hva er normalt å gjøre i slike tilfeller?


Jeg leser dette som ett spørsmål, nemlig "hva er normalt å gjøre dersom jeg vil ta livet av fiskene på mest mulig human måte?".

Når det er sagt: Jeg ser ikke problemet med verken at noen kommer med gode tips og råd til hvordan man best kvitter seg med fiskene, eller at noen reagerer negativt til trådstarters opprinnelige spørsmål, nemlig hvordan man best tar livet av fiskene.

Matvaner blir irrelevant i slike sammenhenger. Det er forskjell på å ta livet av dyr og fisker for å få i seg næring og å ta livet av kjæledyr fordi det ikke passer inn i hverdagen å ha dem lenger.
Source
Skal flytte om et par uker og selvom jeg skal ha med akvariumet blir det ikke satt opp på en stund. Og da må jeg jo gjennom hele oppstartsfasen om igjen og. Har 6 Cory, 2 maller, en del sandsnegler og 5 guppy. hva er den mest humane måten for både meg og fiskene å ta livet av dem på? Hva er normalt å gjøre i slike tilfeller?


Gi de bort på forumet, selg dem (?), gi de til en dyrebutikk hvor de er flinke. Hvorfor skal du ta livet av dem? :S
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap