Får ikke fjernet svevealgene

Har et problem med svevealger.. Akvariumvannet er helt grønt og jeg kan ikke en gang se gjennom karet fra den ene siden til den andre.
Har lest at det er to grunner som forårsaker dette:
- for mye lys
- for mye for
Det er nok for mye lys som er årsaken min.
For en stund siden så mørkla jeg akvariumet i fire dager uten mat, men vannet var ikke blitt klart. Så jeg fortsatte i 3 dager til uten å lykkes.
Jeg tok et vannskifte og så det ble litt bedre, men nå er det like grønt som i begynnelsen. Har også redusert lysmengden.


Så nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre? Er ikke akkurat så fint å se på.
Plussmedlem
Hyppige vannbytter i en periode, kanskje i kombinasjon med flyteplanter, vil nok kunne gjøre mye for å bedre situasjonen.
Særlig flyteplanter vil kunne bidra i den retningen, da de både stjeler lys fra algene og næringen de ellers ville tatt.
Hvordan er karet plassert i rommet? Står det slik at det får sollys på seg i løpet av dagen? I så tilfelle burde du også prøve med en persienne eller andre relativ tette "gardiner".
Anbefaler å kjøpe et UV-filter. Kanskje litt dyrt, men absolutt verdt det, synes jeg. Her ble vannet krystallklart på et par-tre dager
For lite lys og for lite plantegjødsel kan også være årsaken.

Plantene dine trenger lys og næring for å vokse. Når de vokser, utkonkurrerer de algene. Om plantene ikke har tilstrekkelig lys/næring for å vokse, så tar algene overhånd
Tusen takk for mange fine svar!
Lest litt om UV filter, og det høres veldig bra ut!
Får også passe på at jeg har lyset nok på, men ikke for mye heller


Men, hehe, tenkte kanskje om det funket å skifte ut alt vannet?
Eller sitter det igjen på plantene etc?
Bruker forresten ikke plantenæring, burde jeg kjøpe det?
Det finnes algedrepere der ute i butikkene. Flytende, som tilsettes i akvariumet. Har du snegler er det ingen god ide, for det tar vanligvis knekken på dem. Ellers har jeg prøvd det selv med vellykket resultat. Jeg vet at mange er negative til dette, men jeg fikk så store problemer etter en ferie hvor det ble foret alt for mye, at jeg tok sjansen. Alle fiskene var i fin form etter behandlingen hos meg :o)
Andrine :- )
Bruker forresten ikke plantenæring, burde jeg kjøpe det?


Nei egentlig ikke Det ville ikke være så lurt å bruke plantegjødning når man allerede har et algeproblem. Nå gjelder det å minske næringstilgangen til algene.
Du har ikke brukt noen form for plantegjødsel siden karet ble satt opp, er det så? Ingen kuler eller noe i bunnlaget heller?

Når det gjelder å kverke alger som svevealger bør det nok mere til enn 4 dagers mørklegging. Var jeg deg ville jeg tatt et større vannbytte, og så slått av akvarielysene i en hel uke. Dekk gjerne til karet med håndklær e.l. så ikke engang dagslys eller sollys kommer til.

Nei, har ikke brukt noen form for plantegjødsling.

Men det sto mørklagt i 4 dager, så sjekket jeg det. Siden det ikke vannet var klart så lot jeg det stå i 3 dager til og det er jo en uke. Og det var helt lystett.
Plussmedlem
Flere hurtigvoksende planter, redusert lysmengde og hypigge vannbytter vil avhjelpe situasjonen. Det er nok det beste midlet mot uønsket algevekst.
Andrine :- )
Nei, har ikke brukt noen form for plantegjødsling. Men det sto mørklagt i 4 dager, så sjekket jeg det. Siden det ikke vannet var klart så lot jeg det stå i 3 dager til og det er jo en uke. Og det var helt lystett.


Seiglivede rakkere, de svevealgene dine... :p
Hm, da må vi tenke mer. Da må du svare på noen spørsmål:
- Hva slags lys har du over akvariet ditt? Hvor mange lysrør og hvilket merke/type?

- på en vanlig dag, når slår du PÅ akvarielyset og når slår du det AV? (hvor mange timer er viktig å vite)

- hva slags planter og hvor mange har du i selve akvariet?

- hvor mange liter er akvariet på?

- hva slags filter har du til akvariet?

- grus eller sand på bunnen?
en uke uten lys?Hvordan tar fiska det?
Plussmedlem
Janne Mathisen
en uke uten lys?Hvordan tar fiska det?


Fiskene er ikke avhengige av lyset. De klarer seg meget godt uten lys. Det er plantene og algene som er lysavhengige, men også planter greier seg fint uten lys i en uke.
Viktor
[QUOTE=Janne Mathisen]en uke uten lys?Hvordan tar fiska det?


Fiskene er ikke avhengige av lyset. De klarer seg meget godt uten lys. Det er plantene og algene som er lysavhengige, men også planter greier seg fint uten lys i en uke.

ok så bra!
mona o
[QUOTE=Andrine :- )]Nei, har ikke brukt noen form for plantegjødsling. Men det sto mørklagt i 4 dager, så sjekket jeg det. Siden det ikke vannet var klart så lot jeg det stå i 3 dager til og det er jo en uke. Og det var helt lystett.


Seiglivede rakkere, de svevealgene dine... :p
Hm, da må vi tenke mer. Da må du svare på noen spørsmål:
- Hva slags lys har du over akvariet ditt? Hvor mange lysrør og hvilket merke/type?

- på en vanlig dag, når slår du PÅ akvarielyset og når slår du det AV? (hvor mange timer er viktig å vite)

- hva slags planter og hvor mange har du i selve akvariet?

- hvor mange liter er akvariet på?

- hva slags filter har du til akvariet?

- grus eller sand på bunnen?

- et grolux t8, 15w lysrør

- har ikke hatt en fast tid der jeg slår lyset av og på, men kanskje noe rundt 10 timer? skal begynne å være mer nøye med lysmengden.

- har ca 18 stengler av en plante jeg ikke vet navnet på, og noen vasspest.

- karet er på 70 liter

- har et innvendig fluval 3plus filter

- og det er grus på bunnen
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap