Noen spørsmål om båndgurami

Jeg planlegger å ha båndgurami som hovedfisk i karet mitt når jeg bare blir ferdig med innkjøring. De er jo så vakre!
Men jeg vet lite om dem, annet enn det som står i basen her inne.
Jeg har også lyst til å ha Kuhliiåler, Corydoras, og en Ancistrus eller noen snegler.
Vil båndguramiene gå fint sammen med disse?

Og så er det antallet da. Jeg har 140 liter, og tenkte først å skaffe 1 hann og 1 hunn. Men nå tenker jeg på om jeg kanskje burde skaffe to av hvert kjønn, slik at det blir to par. Dum eller god idé? De burde kanskje bare være et par i et kar?

Videre skal jeg skaffe flyteplante til guramiene. Hvilken flyteplante vil de trives best med? Andre planter i karet er Anubias, Vasspest og Cryptocyrone parva, hvis det har noe å si.

På forhånd takk for svar.
Syns det høres ut som en veldig fin fiskekombinasjon, både med hensyn til om fiskene går overens og at de liker samme vannverdier. Jeg har aldri hatt akkurat denne guramien selv, men driver med guramier og generelt er guramihanner veldig aggressive mot hverandre. Så i en 140L ville jeg ikke hatt mer enn ett par. Båndguramien blir jo ganske store også så de kommer til å kreve sin plass, bare vent og se

Men du kan jo se etterhvert om du har plass til en fredelig type stimfisk som vil ha samme vannverdier, hvis du syns det blir litt tomt i de midtre vannmassene?

Så lenge du har en eller annen form for flyteplante som sørger for at det blir litt mørkere områder i akvariet er guramiene fornøyd. Mine favoritter er Ceratopteris pteroides og Pistia stratiotes. Dette er flyteplanter som det blir litt størelse på og som derfor er lett å luke unna hvis det blir for mye. De får også lange flotte røtter som fiskene liker å smyge rundt i. Du finner dem til salgs med jevne mellomrom her på rubrikk

IKKE skaff deg andemat! Dette er en møkka-flyteplante som etter kort tid dekker overflata helt. Umulig å bli kvitt hvis du først har fått den inn. Skikkelig ugress du ikke vil ha. Derfor tipser jeg deg også å følge med når du kjøper fisk og planter. Skyll plantene forsiktig men nøye før du setter dem i karet, og plukk vekk hver minste lille bladbit du finner i fiskeposene. Dette er en flyteplante du garantert en gang kommer til å få med deg fra både butikk og private. Siden den er så smittsom finnes den over alt

Nå skal det sies at jeg med vilje tok med meg andemat fra butikken som skydd til kampfiskene mine O.o Men jeg har et bittelite kar til de, og holder ikke karet for at det skal være pent å se på :p
Jeg har også andemat i karet til pestsneglene mine, så de har noe å knaske på
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap