Jarle's hobby nr 2 (side 3)

En fantastisk flott tråd
Spenndende å lese om utviklingen din, fikk plukket opp noen gode råd som vi kan bruke her i hus
Tc
En fantastisk flott tråd:) Spenndende å lese om utviklingen din, fikk plukket opp noen gode råd som vi kan bruke her i hus:)


Hiver meg på den! Har funnet mange gode tips her! Enkelt forklart og med mange gode bilder.
Luftpumpe
Istedenfor å kuppe den andre tråden spør jeg deg her.
Jeg har en Schego. Eneste lyden jeg kan høre fra den er bråket fra boblene. Min er vel justert nesten på min.
Hvilke mål er det på denne?
Justerbar styrke på selve luftepumpen?

Ikke meningen å kuppe din tråd heller. hehe

Espen
Hei Espen.

Kuppe tråden neida
Dette er størrelsen på en Schego Optimal
13 cm lang 7 cm bred og ca 5,5 cm høy er selve huset, men du har en regulerings skrue som stikker ut ca 2 cm og et festeøye på den andre siden til å skru den fast om man har behov. Øyet er vel ca 1 cm. Har du 16-17 cm så skal den nok få plass. Strøm og luftslange er på høyre side der hvor du ser skruen. Det er gummiføtter under for å minske lyd og vibrasjoner. Skal den monteres helt intill noe så anbefaler jeg ikke det da lyden forplanter seg veldig og høres ut som et maskingevær.
Setter jeg den på maks så hører jeg svak summing men boblene i karet overdøver det meste og ser ut som et vulkanutbrudd.
Har koblet et t-stykke på lufteslangen slik at jeg kan ha en brusestein i 100 l bøtten når jeg gjør klart for vannbytte.
Da bare justere jeg litt opp på luftmengden og fordeler trykket med t-stykket.

Jeg leste om Mona O sine erfaringer om denne Schego derfor kjøpte jeg det merke.
Har også 2 pumper fra Schego; denne, og en ca dobbelt så stor. Suverene pumper som anbefales på det sterkeste ;D
Hassel
[QUOTE=Tc]En fantastisk flott tråd:) Spenndende å lese om utviklingen din, fikk plukket opp noen gode råd som vi kan bruke her i hus:)


Hiver meg på den! Har funnet mange gode tips her! Enkelt forklart og med mange gode bilder.

Tusen takk.
Sverdplantene mine pleier å bli spist opp av maller. Hadde noen fine store som ble nesten helt oppspist. Enda jeg forer med grønt en gang i blandt. Den største planten tok jeg noen stiklinger fra og plantet rundt om. Fine har de blitt

[External Image]

Kjøpte en Echinodorus x barthii som sikkert var nesten 50 cm høy. Slik ser den ut i dag etter at jeg måtte klippe bort alle blader som var hullete. Heldigvis kommer det noen nye fine blader. Bilde under

[External Image]

Den ene amanoreken har funnet et nytt matbord. Står og skuffer vekk sand til hun for tak i noen alger som er på glasset og røsker dem løs. Stå på så blir snart akvariet rent og pent
[External Image]

Oak auksjon
Piip piip piip ARGH !!!! må jeg opp nå kl er 05.30 ? Jepp
På tide å fange og pakke fisk. Det ble 1+1+1 i pysj som stod å fanget fisk og pakket men enda så ble litt forsinket. Fikk solgt mye fisk og da ble det plass til mer fisk

Fruen kjempe fornøyd med 6 stk Corydoras sp green laser.
Våres sønn meget fornøyd. 5 stk Corydoras gossei + en super rot
Meg meget sliten og fornøyd. 3 stk Hemiancistrus sp L128

Må si at jeg var litt sketisk på C.Gossei da den virket litt kjedelig eller lik Sterbaien, men min sønn hadde den på toppen av ønskelisten. Når jeg fikk sett nærmere på disse så synes jeg at dem er kjempe fine.
Nye fisk
Da har jeg endelig klart å ta noen bilder av fisken som kom i hus etter auksjonen.
[External Image]
3 stk Hemiancistrus sp L128. Dette er en meget fin malle og hos meg er de ofte fremme. Når det nærmer seg kvelden så er alle veldig aktive.

[External Image]

5 stk Corydoras Gossei. Sikkert noen som har fått med seg at dette er yndlings coryen min for øyeblikket. Kan forandres uten varsel
Plass nr 2 er vel C.Ornatus. nr 3 C.Acuatus
[External Image]

6 stk Corydoras Sp green laser. Disse har litt identitets problemer for de svømmer mer over alt en noen Cory jeg har sett. Trodde bunnfisk skal være på bunn
Flotte fisker ;D

Mine svarte coryer har heller aldri lest at de er bunnfisk. De henger i plantene overalt i karet, og slurper høylytt mat fra vannskorpa...

[External Image]

Generasjonsbolig ? Underetasjen bor det en enslig Khulii ål som ikke ble med på auksjon.

[External Image]

Det er en stor amanoreke som har skiftet skall. Bare tilfeldig at jeg fikk med pitbull pleco og skallet.
sissimor
Flotte fisker ;D Mine svarte coryer har heller aldri lest at de er bunnfisk. De henger i plantene overalt i karet, og slurper høylytt mat fra vannskorpa...


Mine Corydoras similis har lest at de er bunnfisk. Men det er vel kansjke forskjell på Oslo fisk og Dokka fisk Ikke vondt ment men kan Oslo fisk lese og ikke dokka fisk :p ... Hehehehe
Mine svarte er Oslo-fisk, så der røyk den teorien ;D
Jarle F
Bilde 1 Etter at slamsuging er ferdig og man har tømt ca 1/3 henter jeg frem en pumpe som jeg har koblet en slange på. Bruker slange holder fra en vaskemaskin for å holde slangen på plass. Den plastbiten som er på tuppen er en vinkel som ble til overs av et instalasjon sett (nr 1 tror jeg den het) til Eheim filter. Gjerne prøv å fjerne nysgjerrige katter ;)


Slangeholder fra en vaskemaskin= Rett og slett GENIALT! Har jo 3-4 stykker av slike. Takk for tipset!

Darlaa Sproklett
[QUOTE=Jarle F]Bilde 1 Etter at slamsuging er ferdig og man har tømt ca 1/3 henter jeg frem en pumpe som jeg har koblet en slange på. Bruker slange holder fra en vaskemaskin for å holde slangen på plass. Den plastbiten som er på tuppen er en vinkel som ble til overs av et instalasjon sett (nr 1 tror jeg den het) til Eheim filter. Gjerne prøv å fjerne nysgjerrige katter ;)


Slangeholder fra en vaskemaskin= Rett og slett GENIALT! Har jo 3-4 stykker av slike. Takk for tipset!



Ikke noe problem. Nesten alt jeg har lært eller snappet opp er fra forumet. Så en stor takk til akvaforum.
Egg !!
Har satt inn en Maxi-jet Ph 400 som jeg vant. Nå blir det mer oksygen i vannet, så da skrudde jeg av luftesteien som jeg har i akvariet. Gikk og hentet min sønn på skolen og da jeg kom hjem fant jeg 10-15 cory egg rundt om. Det som blir spennende er : Er det Similis eller Green laser. Håper på green laser men tror det er Similis.
Plukket egg og satt de i et plastkar med brusestein. Da fikk jeg bruk for luftpumpen igjen
Kjenner det kribler i hele kroppen. Nå må jeg lese om tips og yngelfor.
Så spennende med egg da! Blir moro om du får fram yngel!
Fikk plukket 5 egg til fra ymse steder. Faktisk var det en del på undersiden av valisnera bladene. Da jeg tok å plasserte eggen i plastkaret kjente jeg at det var ganske varmt ved brusesteinen. 29 grader. ARGH !! Varme fra lysarmatur hadde ikke jeg tenkt på. Det ble skiftet vann tvert og alt ble plassert et annet sted.
Jarle F
Plukket egg og satt de i et plastkar med brusestein. Da fikk jeg bruk for luftpumpen igjen :) Kjenner det kribler i hele kroppen. Nå må jeg lese om tips og yngelfor.

Gratulerer med Corydoras-egg! Er det dine første?

Du har sikkert funnet det allerede, men for sikkerhets skyld linker jeg til en super tråd som Elin og jeg laget ang. hjemmelaget levendefôr til fisk Første delen av tråden handler om mikroorm, men jeg linker her direkte til artemiaklekkings-delen av tråden:

Artemia fra A til Å

Jeg brukte rett og slett et vanlig litersmål til klekking av artemia, men andre bruker brusflaske-metoden som klekkeri. Du kan se oppskrift på hvordan lage flaske-klekkeriet her.

Når jeg tenker meg om, er det i grunnen enklest med mikroorm-fôring hvis man er nybegynner på levendefôr, og yngelen vokser jo på det også. Alle C-yngel tar levendefôr instinktivt, så de spiser mikroormen. Men... skal jeg være helt ærlig, så er det det ingenting som slår levende, nyklekt artemia! Yngelen vokser så det knaker! Det slår faktisk mikroorm.

Deler du et kull i to, og har dem i to forskjellige tanker der den ene halvdelen får kun mikroorm og den andre artemia, vil man kunne se tydelig og stor forskjell på veksten etter få uker. Det er noe med den plommesekknæringen i artemiaen som er ekstra verdifull for små Corydoras-troll!

Får du eggene til å klekke, så husk; renslighet er superviktig for små Corydoras!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap