Moralpolitiets behandling av nybegynnere (side 2)

Hei Ole

Ikke la deg lure. Det der er et typisk forumagn
Hei B. Andresen

Jeg har fått flere direktemail fra brukere her inne , men din har ikke nådd fram. Den har heller ikke havnet i spamfiltret så prøv og send den på nytt

Vennlig hilsen
Et inlegg uten personlige preferanser og henvisninger til forumedlemmer
I Bergen har vi ett godt utrykk: Rævdiltere.Det er de som går bak buekorpsene, de er for små til å være med(men deres tid kommer)
Det er de som alltid nikker, smiler og som uansett er enig med sjefen, og som snakker folk etter munnen for å oppnå en personlig fordel
Vi kaller det her for "Rumpe dilte petter" faktisk , vet ikke hvorfor petter er i bilde, men slik har det blitt gjennom tider tror jeg.
Hei igjen B. Andresen

Da har jeg fått mailen din. Takk for tilbakemeldingene. Jeg skal ta det siste punktet ad notam

vennlig hilsen
Snakk om å prøve å få nyskjerige til å lide! *host hark*
L177
Snakk om å prøve å få nyskjerige til å lide! *host hark*


Minner meg litt om den mailen jeg fikk fra deg L177.
Holdt på å ramle av stolen da jeg leste punkt tre - Hvem skulle trodd det! For ikke å snakk eom punkt åtte. Det hadde jeg aldri trodd om vedkommende. Men det siste punktet var det beste. Hvor får du alle disse juicye detaljene fra?
Minner meg litt om den mailen jeg fikk fra deg L177.
Holdt på å ramle av stolen da jeg leste punkt tre - Hvem skulle trodd det! For ikke å snakk eom punkt åtte. Det hadde jeg aldri trodd om vedkommende. Men det siste punktet var det beste. Hvor får du alle disse juicye detaljene fra?

Facebook! hvor ellers?
Latterlig hva folk deler å legger ut der
jeg er en av disse nybegynnerene her på akvaforum. Min sønn har oxo akvarium, men han ville jeg ALDRI latt være her inne!!! Ser folk skrivet at, man ikke må ta seg nær av dt, å at det må man regne med osv. Regne med kvasse frekke svar?? Iallverden:o er kanskje endel mennerker som tåler sånt, men andre er kanskje mer følsomme ang sånt? Selv har jeg lest meg gjennom ganske mange tråder og innlegg for å få svar på mine spørsmål. Tør nesten ikke legge di ut. For jeg har nok tramga i di fleste salater som går å trampe i som nybegynner. Skal ikke di lettskremte få svar på sine spørsmål og få nyttig info pga di er redd for overhaling? Skulle ønske min sønn oxo kunne ta del i akvaforum. Men siden han tar medisiner, og er extra følsom å tar lett til tårer pga ting, tør jeg ikke la han være her. Synd egentlig.... Han hadde nok lært mye. Mvh litt lettskremt selv.
Om jeg hadde hatt noen små barn selv, tror jeg at jeg hadde slit med å la de sitte på noen forum som helst egentlig, før de kom i en passende alder, burde vell kanskje være mulig på et dedikert akvarium forum å gjøre det barne vennlig også. Men ikke dedikerte forum kan man komme inn på så mange tema at det tvil jeg i alle fall ikke kalt "Trygt".


Men inntil videre, så kan jo du kanskje spørre for han om han lurer på noe, og evt formidle videre om det ble lært noe godt ut av svarene?
Håper på en tilbakemelding fra moderatorene på dette problemet som har oppstått.

Det er ganske tydelig at over en periode nå så har det kokt litt, og nybegynnere så vel som etablerte har klaget i begge retninger.

Jeg tror ikke man skal lukke øynene for dette, men ta tak i problemet.

Moderatorer? Hva er deres synspunkt?
Inaktiv bruker
Ydmykhet?
Er selv nybegynner, og har nok gått i en del nybegynner-feller, men har alltid forsøkt å være ydmyk i mine spørsmål her på forumet. Har for det meste fått høflige svar som forsøker i beste henseende å lære meg noe om denne artige hobbyen. Er takknemlig for tilbakemeldinger når jeg er på feil vei, men det krever en ydmyk tilnærming fra begge parter også, tror jeg. De som spør må regne med å få svar, så lenge tilbakemeldingene er konkrete og velmenende.

Problemet oppstår når navnekalling, forumtroll og trakassering av enkeltmedlemmer blir en trend heller enn unntak.

Har observert at det i enkelte tråder har utartet seg med hensyn til språkbruk og navnekalling, og at moderatorene for det meste tar tak i dette ganske raskt. Dersom du har et problem med et spesielt medlem og ønsker å fremme en konkret klage på vedkommende, har man slik jeg ser det to muligheter; 1) konfrontere vedkommende på privat melding (typisk e-post via profilen), og hvis det ikke fører fram 2) rapportere medlemmet via profilen til vedkommende her på forumet.

Det er ikke til å komme fra at enkelte synes det er kjekt å provosere, og tråden det handlet om i første innlegg over er nok laget for å skape reaksjoner - ikke nødvendigvis for å få hjelp eller svar på noe.

Selv synes jeg akvaforum er det beste forumet for meg når det gjelder min akvariehobby, og jeg setter spesielt stor pris på fiskebasen og rubrikkannonse muligheten.
Hei Silly Lilly

Du skriver at det " første innlegg over er nok laget for å skape reaksjoner - ikke nødvendigvis for å få hjelp eller svar på noe. " . Hva bygger du et slikt utsagn på ?

Jeg har tatt meg tid til å lese igjennom samtlige av Sources 46 innlegg. Det er ingenting idet han skriver som tyder på at han er noen oppvigler. Snarere tvert i mot. Problemstillingene han tar opp viser et ryddig og normalt engasjement for hobbyen.

Hilsen en noe overrasket
Min erfaring etter å ha lest noen tusen poster på nettsiden her er at jeg syntes ikke det er en spesiell tøff behandling av nybegynnere eller andre her på forumet. Om noen har konkrete eksempler så leser jeg gjerne de; om man ikke vil henge ut enkelte brukere så send meg linker til slike tråder på epost. Til orientering; jeg har lest tråden trådstarter refererer til.

Det jeg derimot ser innimellom er at enkelte har veldig lav terskel når det gjelder å ta kritikk. Jeg ser mange tråder som starter med et greit spørsmål, som besvares kontant og hvor trådstarter tar dette personlig - også er man i gang.

Et annet eksempel jeg ser "ofte" er når trådstarter spør om råd, får det, men sier seg uenig tross argumentasjon og viser liten evne/ønske til å ta til seg tilbakemeldingen; ei heller å komme med fornuftige motargumenter. Det fører ofte til opphetede diskusjoner. Spør man om råd må man også tåle å få de.
Joakim -kunne ikke skrevet det bedre selv! Det er det som blir den evige kampen her inne. Vi blir ikke enige så lenge vi reagerer så utrolig forskjellig som vi gjør. Men jeg blir stadig overrasket over hvor hårsåre enkelte er og hvor sta enkelte er til å ta i mot gode råd. Man skal jammen meg være forsiktig med å gi råd til enkelte uten å bli utskjelt som bettervisser og det som værre er
stor forskjell på å gi råd og veiledning, å det å bite hode av nybegynneren!!!
fiskemilla
stor forskjell på å gi råd og veiledning, å det å bite hode av nybegynneren!!!


Ja er enig.

Er ofte at en nybegynner kommer med et spm om noe som raskt viser seg å dreie om et ikke-innkjørt kar, eller kjøp av en fisk de ikke har kunnskap om.

Svarene som enkelte kommer med da, er mindre pene:

Finn deg en annen hobby!
Du burde ikke fått lov å drive med fisk!!
Klarer du ikke å lese om oppstart av akvarier her inne før du putter fisken oppi??
Man kjøper da ikke fisk bare fordi man ser den på en butikk, når man ikke vet noe om den??
Begynn med hagestell istedenfor!!
Det der er dyremishandling!!
Stoler du på butikkansatte når du kjøper fisk?? Herregud!


Er SÅ mange i Norges land som ikke har peil på verken fiskesammensetning eller vannverdier, men koser seg med sin hobby, og har fisk som har levd og gått i karrene i årevis!

Vet av to stk som har papegøyeciklider gående i kar, og begge er veldig glade (og redde for) disse. Stakkars dem om de hadde fortalt her inne at aktivt drev med slike arter....
julnil
Svarene som enkelte kommer med da, er mindre pene: [I]Finn deg en annen hobby! Du burde ikke fått lov å drive med fisk!! Klarer du ikke å lese om oppstart av akvarier her inne før du putter fisken oppi?? Man kjøper da ikke fisk bare fordi man ser den på en butikk, når man ikke vet noe om den?? Begynn med hagestell istedenfor!! Det der er dyremishandling!! Stoler du på butikkansatte når du kjøper fisk?? Herregud![/I]


Min erfaring er at slike kommentarer/utbrudd kommer først et godt stykke etter at man har forsøkt med råd/veiledning og velmente tips, og når trådstarter tar en mindre ydmyk tilnærming til egen og andres kunnskap.
Plussmedlem
Synes diskusjonen her går på et veldig lite problem. Som Joakim nevnte tidligere så finnes det tusenvis av tråder på Nybegynnerforumet.
Dere drar det helt ut av proporsjoner.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap