Moralpolitiets behandling av nybegynnere (side 3)

Joakim, som en voksen, og av CVen din her inne, erfaren person tviler ikke på at du tåler et "kontant" svar, men saken er den at "tøff behandling" oppfattes forskjellig. Det er også stor forskjell på hvordan vi forholder oss til meldinger rettet mot andre. Det er greit å ha dette som bakteppe når en går inn i problematikken.

Da jeg gikk ut og reagerte på enkelts opptreden for en stund tilbake, fikk jeg flere brev og da fra relativt unge mennesker. Gjennomgangsmelodien var et kraftig sinne for å ha blitt pådyttet meninger og holdninger man ikke hadde, og en usikkerhet om man orket et videre engasjement på forumet.

Jeg vil ikke ut i fra dette konkludere med at akvaforum er et spesielt tøff sted for nybegynnere, men jeg er ikke i tvil om at noen her inne med fordel kunne lagt om stilen. For å ta noe konkret; slengbemerkninger som "Begynn med Lego eller noe" vitner om en total mangel på folkeskikk. Jeg og mange med meg føler vemmelse når et medlem prøver å latterliggjør et annet på en slik simpel måte. Dette er "gatas språk" og er kun egnet til å sverte et eller så utmerket forum.

Kan du forresten forklare hva du mener med "og når trådstarter tar en mindre ydmyk tilnærming til egen og andres kunnskap. " ? Jeg får ikke helt tak i hva du legger i ordet "ydmyk" i denne sammenhengen.
Synd du ikke lot sitatet fra innlegget mitt bli stående TrudeHell. Du hadde virkelig fått med deg det essensielle selv om det var tatt ut av sin sammenheng og totalt malplassert.
Joakim
Det jeg derimot ser innimellom er at enkelte har veldig lav terskel når det gjelder å ta kritikk. Jeg ser mange tråder som starter med et greit spørsmål, som besvares kontant og hvor trådstarter tar dette personlig - også er man i gang. Et annet eksempel jeg ser "ofte" er når trådstarter spør om råd, får det, men sier seg uenig tross argumentasjon og viser liten evne/ønske til å ta til seg tilbakemeldingen; ei heller å komme med fornuftige motargumenter. Det fører ofte til opphetede diskusjoner. Spør man om råd må man også tåle å få de.


Jeg skal ikke påstå at du ikke kan ha et poeng, trådene og argumentene er forskjellige. Her er det ikke bare svart hvitt.
Men i flere av trådene har trådstarter kun kommet med et spørsmål, han har ikke kommet med noe motargument og diskusjon som gjør at noen behøver å "kappe hue" av han. Angrepet kommer uprovosert, og "angriperen" har ikke gjort noe som helst forsøk på saklig info.

Eksempel på dette i tråden som i går ble stoppet:
Trådstarter stiller spørsmål, deretter følger 4 stk. innlegg med råd og tips om hva vedk. bør gjøre, alle i en gemyttlig tone. Så kommer det neste, innlegger er forbannet, lekser ut av seg, "fradømmer trådstarter retten til å holde akvarier", samt i dette og senere innlegg, anb.vedk. å "bygge lego". Sikkert humoristisk ment, men som etterfølger til kraftsalvene, drukner humoren.

Tror dette innlegget var et betydelig bidrag til at tråden tok den veien den tok!

Tror ikke det er bare nybegynnerene som lett lar seg provosere, det er nok flere.

-Tore-

Orphan
Da jeg gikk ut og reagerte på enkelts opptreden for en stund tilbake, fikk jeg flere brev og da fra relativt unge mennesker. Gjennomgangsmelodien var et kraftig sinne for å ha blitt pådyttet meninger og holdninger man ikke hadde, og en usikkerhet om man orket et videre engasjement på forumet. Jeg vil ikke ut i fra dette konkludere med at akvaforum er et spesielt tøff sted for nybegynnere, men jeg er ikke i tvil om at noen her inne med fordel kunne lagt om stilen. For å ta noe konkret; slengbemerkninger som "Begynn med Lego eller noe" vitner om en total mangel på folkeskikk. Jeg og mange med meg føler vemmelse når et medlem prøver å latterliggjør et annet på en slik simpel måte. Dette er "gatas språk" og er kun egnet til å sverte et eller så utmerket forum. Kan du forresten forklare hva du mener med "og når trådstarter tar en mindre ydmyk tilnærming til egen og andres kunnskap. " ? Jeg får ikke helt tak i hva du legger i ordet "ydmyk" i denne sammenhengen.


Har ikke tenkt å blande meg inn i diskusjonen (mer enn jeg gjør nå), men jeg må bare si at du er så utrolig flink til å ordlegge deg. Du skriver akkurat det jeg tenker. Mang en gang har jeg reagert på det jeg mener er mangel på normal folkeskikk (slik som det eksempelet du nevner over), og den generelt nedlatende tonen enkelte bruker ovenfor andre, men jeg kvier meg ofte for å si noe, da det virker som folk her elsker å kverulere.
Jeg syns det er beundringsverdig at du orker å ta opp kampen for det jeg går ut i fra hovedsakelig er andre enn deg selv.

Brownie-points til deg fra meg!!
Selvom de fleste tråder her inne er saklige og hjelpsomme, er jeg enig med innvendingene. Det er noen svar som er unødvendig spydige. Noen ganger er det vel kanskje at tema blir for emosjonelt til at den som svarer klarer å være saklig. Andre ganger virker det som om den som svarer, har lært seg svaret tidligere og repeterer dette, uten egentlig å ha noen forståelse av det hele. Og noen ganger ser det bare ut som folk vil hevde seg og vise at de er blandt dem som kan ting, og har lært seg akvaristikkens dogmer.

Jeg leste artikkelen Bjarne referer til, men jeg synes ikke at en skal forvente at alle gjør det. Dessuten, om folk leser det eller ikke har nok ikke så mye å si. Men det som står der er jo forsåvidt greit nok.

Dessuten, det meste av forumet består av at folk stiller de samme spørsmålene og at noen av de som kan svare gidder å gjøre det. Har en problem med å være høflig bør en nok heller la være å svare.
En kjapp gjennomgang av nybegynnerforum viser ikke en slik holdning til nybegynner som det hevdes i denne tråden. Derimot ser jeg ofte at nybegynner er meget takknemlige for velmente tips, råd og gode svar!

Derimot er det noe med å opprettholde den problemskapene retorikk der påstandene blir nærmest selvsoppfyldene som er problematisk. Dessverre er det slik at det vi viser oppmerksomhet til av adferd er den adferden som blir forsterket. Slik jeg ser det det blir det dermed en selvsoppfyldene profeti å snakke om negativ adferd i en rekke tråder, der det ofte er mange påstander, men ofte dessverre lite fakta.

I artikkelen "Om svar og råd i forumet! Hvordan forholde seg til svar og råd gitt på et internettforum?" står det, sitat;

"Ikke bli fornærmet om du blir rettet på - det er ikke fornærmende ment! Det er ikke viktigst å ha rett bestandig, men at den som spør får best mulig veiledning.
Hvis jeg skriver noe som er fullstendig på jordet så håper jeg også at noen retter opp meg! På den måten slipper en stakkars nybegynnerakvarist å gå rett på snørra pga andres gale svar.
Dersom du ønsker å dele erfaringer, som strider imot "normalen", så presiser i svaret ditt at dette ikke er en generell anbefalt fremgangsmåte, men at den funker for deg. Pass også på å henvise til kilden dersom du har informasjon som er hentet fra andre.
"

Jeg vil spesielt henvise oppmerksomheten på dette med å være konkret og vise til konkrete kilder, ikke anonyme kilder som "noen", "flere", " andre drevne akvarister" osv for å poengtere et utsagn.

I retningslinjene for akvaforum står det;

13) Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.

14) Personlige angrep på andre medlemmer i forumet er ikke tillatt. Vær saklig i dine innlegg.

Silly Lilly
Problemet oppstår når navnekalling, forumtroll og trakassering av enkeltmedlemmer blir en trend heller enn unntak.


Og ja, det er ikke enkelt å bestandig være treffsikker med råd, hjelp, humor og ironi på et forum. Derfor oppfordrer jeg til bruk av [Rapportér innlegg] knappen, eller at man sender en mail til den gjelder for å forsøke løse dette i minnelighet.

Det er noen innlegg her som er helt på grensen av det akseptable, jf sitat fra Silly Lilly. Lar denne tråden gå litt videre og håper at debatten blir mere positiv og konstruktiv fremover.



Dette er det beste innlegget i hele tråden:

CoryCory
Kan vi ikke bare droppe de dårlige minene i diskusjonene og værra litt greie'a? Ikke no'n grunn til å være sure på hverandre.



Her har CoryCory kokt ned diskusjonen om god eller dårlig forumoppførsel i en eneste enkel setning.
Også levde hele akvaforum lykkelig alle sine dager
Takk....
jeg kjøpte mitt første akvarium , og ble medlem den 30.7.2009
så jeg er ingen proff, men med akvaforum gikk bra.......
tingen er at det er noen som vil skremme deg vekk fra din nye
hobby, det er nok fisk til alle.......
men takk til dem som vil hjelpe, og det er mange av dem.....
i dag har jeg bygget 4 akvarium og kjøpt 2 stykk. men å bygge alt selv er topp, elsker denne hobbyn.
se dem .... trykk på mitt profil bilde
hilsen thomas

her er mine sjøhest i saltvannakvarium.......
<embed src="http://www.youtube.com/v/JyapCTVNq5E" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="425" height="344">
Thomas Berg :

Ser ikke at du har noen personlig tråd, så spør deg bare her:
Har du noen bilder av sjøhesten klarer ikke se filmen på jobb:/
Å det høres så kult ut med sjøhest i akvarium, Så hadde vært artig å få sett.
Hei

Jeg er litt usikker på moderator Vollstads mål med andre avsnitt i sitt innlegg i denne tråden. Jeg håper ikke det er et forsøk på å skremme folk vekk fra sin soleklare rett til å engasjeres seg skriftlig i det offentlige rom når urett blir gjort mot en medakvarist her på forumet.

Jeg vil uansett reagere selv om noen mener dette er å "opprettholde den problemskapene retorikk der påstandene blir nærmest selvsoppfyldene som er problematisk", hva nå det egentlig betyr.

Forøvrig ser jeg meg ferdig med temaet. Jeg har fått fram mine synspunktet, og går nå tilbake den mere lystige delen av akvaforum.

Ha en fortreffelig dag.
Orphan: jeg tror vi er enige i mye her og det er strengt tatt ikke så mye jeg trenger å tillegge i denne sammenhengen. Jeg tror mange kan tjene på å ha i bakhodet "hvilket positivt bidrag kan jeg gi til denne diskusjonen?", før man poster et innlegg - spesielt i følelsesladde diskusjoner som den du trekker frem.

Orphan
Kan du forresten forklare hva du mener med "og når trådstarter tar en mindre ydmyk tilnærming til egen og andres kunnskap. " ? Jeg får ikke helt tak i hva du legger i ordet "ydmyk" i denne sammenhengen.


Ja, det kan jeg. Ydmyk som i "åpen for andres meninger". Det hender mange kommer inn i diskusjoner tilsynelatende uten intensjon til å ta til seg kunnskap eller å godta andres argumenter - og da blir det fort en opphetet fiskusjon.
Tror nok mange leser denne tråden, selv om ikke mange brukere skriver.

Jeg håper denne tråden har den funksjonen at alle tenker seg om fremover
Det blir iallefall jeg å gjøre..
Orphan
Jeg vil uansett reagere selv om noen mener dette er å "opprettholde den problemskapene retorikk der påstandene blir nærmest selvsoppfyldene som er problematisk", hva nå det egentlig betyr.


Dette sosiale fenomen som jeg henviser til ovenfor kan også forsøkes belyst gjennom det som kalles Thomas-teoremet, sitat;
"Hvis mennesker definerer situasjoner som virkelige, så blir de virkelige i sine konsekvenser."

Med andre ord vil tolkningen av en situasjon påvirke handling. Tolkningen er ikke objektiv. Handlinger er påvirket av subjektive synspunkt på situasjoner. Om disse synspunktene er objektivt korrekte, er ikke viktig når det gjelder å styre individers handlinger. Sosiale fenomener ansees her verken som gitte, konstante eller nødvendigvis funksjonelle, men snarere som formet og omformet gjennom aktive fortolkninger og definisjoner som fester seg når mennesker samhandler, som f eks i ulike forum på nettet.

Dette er en av grunnene til at blant annet i retningslinjene for akvaforum står "Unngå å svare på innlegg som irriterer deg, eller å svare i sinne.". Dette betyr derimot ikke at det ikke skal reageres på overtramp som f eks trakassering av enkeltmedlemmer. Det er derimot også lovt til å forsøke tolke den skrevne teksten på en positiv måte.

Er det vanskelig å tolke innlegget / ene på en positiv måte, bør kanskje "rapporter innlegg" knappen brukes. Så for vi som er moderatorer vurdere dette og eventuelt forfølge saken videre.
Nils: når jeg leser innlegget ditt, så sitter jeg igjen med en ettersmak av at du irettesetter de som reagerer, og ikke de som i utgangspunktet starter den dårlige stemningen med å lage innlegg bestående av spydige kommentarer?
Er vell kanskje ikke bare dem som kommer med "spydig" kommentarer sin feil alt heller da?

Om man ser det fra et nøytralt syn.
Jeg synes stort sett at ting går greit for seg her inne. Men, temaet som trådstarter tar opp er et virkelig problem for de som blir truffet, og faktisk for mange andre som bare leser trådene!

Jeg synes tipset "Ikke svar på tråden dersom du er opphisset eller veldig uenig" var knasende godt. Håper alle her inne tenker på det neste gang de skal svare.

Jeg har et par til:
- La tvilen (f.eks. omkring uheldige formuleringer) komme "tiltalte" tilgode
- Ikke døm personen, men hold deg til saken. (Man kjenner neppe personen veldig godt etter å kun ha lest noen innlegg)
- Formuler deg høflig. Og nei, ærlighet varer ikke alltid lengst (vi kaller vanligvis ikke feite folk på gata for feite når man henvender seg til de)
- Pedagogisk så kommer man mye lenger med høflighet og tips, enn påstander og tvang.
- Aksepter at "dine" tips og råd ikke alltid blir fulgt. (Selv om det en som vil holde guppy i saltvannskar).

Og husk at selv om mange av oss her inne tåler å høre "sannheten", både om oss selv og fiskeholdet vårt, så er det ikke oss disse reglene er for. Reglene er til for at de mest "sarte/svake" av oss, også skal føle seg trygge her. Det er nok at EN person mener en uttalelse er for krass, da er den for krass.
For relativt normale mennesker er det forholdsvis lett å se hvem som ikke klarer å beherske seg her på forumet, uten å nevne navn er det flere av de "kjente fjesenes" inlegg man kan humre av når man leser. Det er til tider nesten fundamentalistiske toner på synspunktene ytret i inleggene. Man må nesten ta seg i nakken for ikke å "trolle" dem, også referert til som "å sitte å fingrene sine".

Skjønner godt at folk ikke tør å poste tråder når man har slike beist lurkende i skyggene.

Heldigvis klarer folk flest å begrense seg.
Nils Vollstad
Med andre ord vil tolkningen av en situasjon påvirke handling. Tolkningen er ikke objektiv. Handlinger er påvirket av subjektive synspunkt på situasjoner. Om disse synspunktene er objektivt korrekte, er ikke viktig når det gjelder å styre individers handlinger. Sosiale fenomener ansees her verken som gitte, konstante eller nødvendigvis funksjonelle, men snarere som formet og omformet gjennom aktive fortolkninger og definisjoner som fester seg når mennesker samhandler, som f eks i ulike forum på nettet.


Jeg anser meg selv som noenlunde kompetent til å kommunisere både verbalt og skriftelig, samt å tolke forståelsen av det skrevne ord, men her må jeg bare innrømme å ha møtt min overmann.

Her må jeg rett og slett melde pass!

-Tore-
Det han mente var at tonen i en tråd og på forumet blir bestemt av hvordan brukerene spørr og svarer.

Et vennlig spørsmål får et vennlig svar osv.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap