Hva kan man bruke en bolle til?

Har en nedlagt gullfiskbolle på 25 liter, og har jo da skjønt at det ikke er noe særlig å ha gullfisker i...
Men er det ingenting annet som kan bo i den? Har bunnfilter, og det er en høy modell, så det blir ganske dypt oppi der.
Ser noen "antibollefolk" anbefaler små akvarier istedet, men hva har fasongen å si når det er akkurat like mye vann?
Har jo ikke noe lyst til å selge den, da ender den vel opp som fengsel for noen slørhaler (igjen), og det er jo litt for ille å kaste den...
Jeg har ikke så voldsomt mye peiling, men kanskje kampfisk eller andre småfisker, eller reker eller snegler? Eller bare planter og glassfisk? :P
Plussmedlem
Du kan kjøpe noen slike. Det fungerer bra

Reker fungerer også godt.
Det er veldig pent å fylle slike med grus, og så sette ned noen kaktuser
Noen fargerike posthornsnegler hadde sikkert gjort seg i den bollen med sand og noen planter. Og evt. kirsebærreker.

Eller hva med sand, halvfull med vann og flytelys? Det går jo mot en mørkere årstid :o)
Du har helt rett i at fasongen ikke har noe å si. Eneste måtte være at det gjerne blir litt mindre vannoverflate enn i et vanlig akvarie.

Vil anbefale reker eller noen små fisk som neon eller rasbora.

Siden det er såpass lite vannvolum, bør den stå i et rom med ogelunde stabil temperatur og uten direkte solskinn/for nære ovn. Stuen er som regel ypperlig.

Det er enkelte som fører et korstog mot boller, men formen er ikke så viktig. Det er filtrering og vannverdier som avgjør hva som fungerer.
Klarer ikke snegler å krype over kanten på en bolle da? :O
L177
Klarer ikke snegler å krype over kanten på en bolle da? :O


På samme måte som over kanten på et akvarie? ;-p
Tror motsanden mot disse bollene komme av navnet "gullfiskbolle". En gullfisk har ingenting å gjøre i en typisk gullfiskbolle, eller et vanlig akvarium med tilsvarende antall liter.


Ulempen med bolle fremfor akvarium er vel at arealet på vannoverflaten er liten. Det blir da lite gassutveksling (oksygenopptak og lignende). Men har man bunnfilter så slipper man unna evt overflateproblemer tror jeg.



Du kan ha fisk/reker oppi der som passer til antall liter. Selv om fisk er små, så er det ikke sikkert de trives i knøttsmå akvarier likevel. Neontetra er f.eks ikke egnet etter min mening. Søk på arter som trives i 20-30 liters akvarier, så får du opp en del å velge mellom.



Jeg tror jeg ville hatt reker i bollen. F.eks kirsebærreker, det er en enkel rekeart.
På samme måte som over kanten på et akvarie? ;-p

Nå har vell fleste lokk på akvariumet sitt?
Ikke som i at jeg vet det, var som et spørmål .
Er i alle fall lokk på både det lille og store karet vårt.
cara79
Noen fargerike posthornsnegler hadde sikkert gjort seg i den bollen med sand og noen planter. Og evt. kirsebærreker. Eller hva med sand, halvfull med vann og flytelys? Det går jo mot en mørkere årstid :o)


Jeg liker idèen! Forsåvidt den med flytelys også...
Men som jeg forstår er både posthornsneglene og kirsebærrekene ganske ivrige på formeringen, vil ikke dette bli et problem etterhvert da..?
Jeg har et kar uten lokk hvor det er eplesnegler, damsnegler, skivesnegler og jegersnegler.

Jeg har opplevd at snegler har gått ut av karet, men det er sjeldent og helst hvis jeg har fyllt karet maksimalt opp.
I følge fiskebasen finnes det fisker man kan ha i 25L. Et kjapt søk ga meg disse resultatene, hvor en del killi-fisk dukket opp.
Ale
Jeg liker idèen! Forsåvidt den med flytelys også... :) Men som jeg forstår er både posthornsneglene og kirsebærrekene ganske ivrige på formeringen, vil ikke dette bli et problem etterhvert da..?


Hvis formeringen blir et problem, så løses det meget fint ved å bruke Rubrikkdelen på forumet :o)

Jeg har eplesnegler, og har hatt posthornsnegler tidligere. Syns snegler er morsomme og dekorative skapninger. Er selv på utkikk etter noen nye posthornsnegler, helst blå og rosa sådanne. Noen kirsebærreker attåt, og bollen din bli bli et flott syn, tror jeg :o)
Hakasu
I følge fiskebasen finnes det fisker man kan ha i 25L. [URLBLOCK1], hvor en del killi-fisk dukket opp.


Joda du kan ha killi i 25L men de hopper! En bolle har gjerne ikke dekkglass, noe som resulterer i fisk på gulvet istedet for i bollen...
cara79
Hvis formeringen blir et problem, så løses det meget fint ved å bruke Rubrikkdelen på forumet :o) Jeg har eplesnegler, og har hatt posthornsnegler tidligere. Syns snegler er morsomme og dekorative skapninger. Er selv på utkikk etter noen nye posthornsnegler, helst blå og rosa sådanne. Noen kirsebærreker attåt, og bollen din bli bli et flott syn, tror jeg :o)


Hvor mange kan jeg ha av hver da, og hvordan liker de å ha det i hjemmet?
Ser begge spiser alger og andre ulumskheter, da er det kanskje ikke så nøye hvilket lys de har? Sist brukte jeg en leselampe med hallogenpære, og den ga mye grønt, gitt... Bollen er for høy for de lysene som er beregnet på boller, men kanskje noen har andre tips?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap