Hvordan se at scalare er par?

lurer på hvordan man ser at scalarer har blitt et par?? Jeg har scalarer som nå holder seg på en plass.... Sammen. Der henger di sammen og jager bort all annen fisk. Di er ikke samme farge, har det noe å si? Er di et par? Prøv å ikke bit av meg hodet pga teit spørsmål a:p
Farver er ikke kjønnsvisende hos scalarer.
Når to stk beskytter et revir mot resten av fiskene er det som regel et par med intensjoner om egglegging.
De driver ikke å pusser eller stirrer på en plass som et blad, varmekolben eller noe?
De legger alltid eggene på loddrette flater.

Om du har flere scalarer i samme kar så kan denne atferden være smittsom sånn at flere danner par omtrent samtidig.

Lykke til hilsen Ola
Plussmedlem
Endelig svar får du ikke før du finner noen egg, eventuelt yngel.
Har du flere scalarer?
Som ohr skriver så kan det dannes flere par. Da vil du merke at 250 liter blir trangt. Spesielt for andre fisk som blir jagd fra det ene paret til det andre.
Jeg hadde to par i 350 liter. Det ble slitsomt for andre fisk.

Scalarer legger ikke bestandig egg på loddrette flater. Flere av "mine" kull ble lagt på blader som lå vannrett i karet.
joda. Di stirrer og glor og beiter på den ene filterpompe greia! Har flere scalarer. Har anonse ute på å gi di bort. Di to begynte å henge sammen så fort jeg fikk gitt bort to av di andre. Hva gjør jeg om det blir egg? Er nybegynner, å har lest meg frem til her på af at karret er lite. Så jakter på større. Må bare finne et som passer lommeboka
Plussmedlem
250 liter er ikke lite til et scalarepar.
Selvfølgelig avhengig av hvor mange andre store fisk du har.

Men har du plass og lyst så er det bestandig artig med noe større
Jeg har hatt 5 scalarer i en 250 liter, bl.a et lekspar og det gikk veldig fint. Vil du ha yngel er det viktig at du har flere kar som du kan flytte dem til, de er som regel veldig mange og vokser hurtig.

Den beste måten er vel å la egga forbli i karet og gi foreldrene foreldreoppgaven Men det er fult mulig å ta egga ut og klekke de i en beholder.

Har du lest Oppdrett av scalare?
der stod det veldig mye intresant takk. Har på følelsen av at om dt blir egg her vil di bli spist av di andre haster med å skaffe seg et akvarium til.... For nå er det kaos i karret. Orntlig slagsmål. Begynner å bli bekymret for fiskene mine går virkelig hardt for seg. Paret er vannvittig hissig å jager alle andre bort til andre halvdel av karret. Funderer faktisk på å låne penger for å skaffe et NÅ, istede for å vente 14 dager til penger på konto. Får helt vondt i magen av å se på di. Har jeg grunn til engstelse?? Bør jeg skaffe akvarie til de NÅ? Planene er et på over 300 liter, som di andre kan flyttes til, å la paret bli igjen der di er.
et lite spørsmål til. Jeg vet scalarer spiser yngel og sikkert reker oxo. Men er det når di er store? Eller tar di små scalarene på 2-4 cm oxo yngel og reker??
Ja, de vil nok forsøke å ta rekene i allefall. Reker er perfekt mellom-måltid for en sulten liten scalare. Og de er alltid sultne. Alltid! Grådige matvrak.

Da jeg drev oppdrett av scalarer, fôret jeg mine scalare-yngel 4-5 ganger om dagen. Og hver gang oppførte de seg som om de ikke hadde sett mat på dagesvis!
ja det har jeg merket her oxo. Virker som di ALDRI bli mette:o eier ikke magamål:p
Loomis: Jeg står delvis i skolerett, men var ikke det bladet i mer loddrett posisjon før det kom egg og scalarebuker på det?
Poenget var hvertfall at de ikke legger egg på bunnen da de lever på dypere vann, men det høres ut som fiskemilla har funnet stedet ting skal skje på.

fiskemilla: Scalarer er notoriske yngel og rekespisere så snart de passer i munnen....... Og de er alltid sultne, alltid, de får aldri nok, de spiser til magene ser ut som sperre ballonger og fortsatt er de like ivrige på mer mat.

Hilsen Ola
Plussmedlem
Nei, bladet var i denne posisjonen da de begynte. Scalareparene jeg har hatt har stort sett lagt eggene sine på sverdplanter. Bladene har enten vært nogenlunde loddrett, på skrått (bildet) eller liggende.
sverdplanter? Det jeg må ha altså gå til innkjøp av det i mårra
fiskemilla
sverdplanter? Det jeg må ha altså:) gå til innkjøp av det i mårra;)

Et "must" er ikke sverdplanter, men veldig ofte legger de egg på det. Mine har også gjort det, men også lagt på varmekolben, skiferstein, rett på glasset, innsugsrøret til pumpen, etc.
Plussmedlem
Må ikke ha sverdplanter
Bakgrunnen i karene var ved disse eggleggingene upassende for scalarene (for ruglete/ru). Varmekolben etc. ligger bak samme type bakgrunn og var derfor heller ikke et alternativ.
Da jeg hadde denne (bildet) bakgrunnen så ble det lagt egg loddrett
om det havner egg på pompa, da får jeg jo ikke skylla filter. Urg... Går det og 'overtale' fiskene til å finne seg en annen plass?:p om jeg f.ex kjøper sverdplanter eller no annet? Kan ikke forstå annet enn at egg på pumpa kan være litt problematisk?
Plussmedlem
Du skyller sikkert ikke filteret så ofte.
Det tar ikke så mange dager før eggene klekt og yngelen frittsvømmende.
(Det kan selvfølgelig bli et problem med yngel så nærme filteret. De kan jo bli sugd inn.)
tusen takk alle sammen for svar
fiskemilla
om det havner egg på pompa, da får jeg jo ikke skylla filter. Urg... Går det og 'overtale' fiskene til å finne seg en annen plass?:p om jeg f.ex kjøper sverdplanter eller no annet? Kan ikke forstå annet enn at egg på pumpa kan være litt problematisk?

Du kan tilby dem et alternativ, ja, og da er det gode sjanser for at de vil velge det neste gang
Sverdplantene måtte hos meg være ganske høye (nesten opp til overflaten) før scalarene ville bruke dem. Så prøv å få tak i relativt høye planter når du kjøper dem, det er mye forskjellige størrelser butikkene tilbyr. Kjøp minst et par stykker (du hadde 250 liters kar, hadde du ikke?) eller det har du plass til.
skulle være lur å kvitte meg med noen scalarer pga all slossinga osv.... Men etter at jeg var oppi der med hoven å fanga et par stk, så fjerna di seg fra den utvalgte plassen. Di er fortsatt sammen mer enn di andre scalarene. Men står ikke å stirrer og plukker på pumpa lenger. Hva har hendt?? Skremte jeg dem? ville jo bare gi di bedre plass, så gav bort noen.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap