Ikke akkurat akvarist.... (side 14)

Gratulere så masse med kjempe nyheter! Gleder meg med deg og ønsker deg en fantastisk sommer :0)

*Klem!*
-Kamilla-
Plantelista:

Flyteplantene som ikke er glad i algemiddel heter

Limnobium laevigatum, kommer fra Marita og er veldig ivrige
Hydrocotyle leucocephala, kommer fra Sissimor og er også ivrig. Ikke egentlig en flyteplante, men den kan ikke lese så det har den ikke helt forstått...

I storeposen var det
Bacopa caroliniana
Ludwigia repens
Hygrophila coymbosa 'angustifolia' (Den på basebildet faktisk
Egeria densa
Ceratopteris cornuta aka gulrotgress, grov type. Den får finere flytebarn enn den finbladete synes jeg...

Tror det var det...

Gjødning jeg bruker:
Flytende tilsettes daglig, da kan dosen minst deles på syv og så på tre-fire-fem alt etter plantevekst, mikser alt sammen med carbo på en flaske så det er veldig på gefühlen. Skal aldri mer bruke algemiddelflaske til heksebrygget...
HappyLife Ferro
HappyLife Happy Plant
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305125+*+305126+*+305127+*+305128&t=temartic_e&userid=Kxf35O6IPTIzq0Yl3w40NU8fnWghV7Bi39e]EasyCarbo[/URL] eller HappyLife Carbo (Samme virkestoff)
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=227019+*+227119+*+227120&t=temartic_e&userid=ZJMrsJ7xFxFvZ1zq2Za9TecvtXbgoMbhhkm]eSHa Crypto-plus[/URL], bare noen dråper, bra for Cryptocoryner og røde planter

I kar uten bunnlagsnæring eller med veldig store sverdplanter bruker jeg
JBL 7 kugeln
JBL FerroTabs

Driver visst fælt med disse plantene kjente jeg plutselig - men det er veldig enkelt altså!
Wow, her har du fått mye å kose deg med!
Tusen, tusen takk Linda, dette var mye flott, og store planter.

Jeg skal plante søndag, foreløpig ligger de i vannet i 530 literen, unntatt flyteplantene som skal få bo i en 54 liter, foreløpig uten fisk, men ikke mye lenger! Når jeg har kjørt kuren med Algin regular og er kvitt penselalgene, skal også de plantene få bo i det stoer karet. Om jeg får dem til, skal jeg etterhvert også spre disse og stengelplantene til andre kar. Takk igjen!

Du må si fra når reolen er klar, et par A. Barlowi venter.

Håper du hadde et vellykket raid i plantekaret hos Akvariegutta (Dahls Dyrerike).
530
Håper du hadde et vellykket raid i plantekaret hos Akvariegutta (Dahls Dyrerike).


Huff ja, de store pottene med mange kjempesverdplanter i hver ble bare for mye for meg. Og en slags tang. Og stengelplanter, eier ikke motstandskraft i det hele tatt. Sukk. Nå står det planter i karantene over alt igjen. Det er jo så moro!
Linda, glemte helt å si takk for at du var så omtenksom og tok deg bryet med å linke plantenavnene til info om dem. Supert!
Ikke noe å takke for, jeg synes det er morsomt. Så morsomt at jeg linker til Salviniaen du ikke husker hva heter også. I fall du skulle ha bruk for det en dag
Takk igjen Linda!

Plantene er på plass, selvom en eller annen (!) med grønnere fingre nok ville sørget for en mer artistisk plassering. Det hjalp Voldsom på karets utseende og så er det voksevillige planter, midt i blinken.
Alger er noe skikkelig d........! Kjører kur med Algin Regular som skal ta knekken på penselalgene i 530 literen. Det står på flasken at uv-filter og aktivt kull må deaktiveres. Kull har jeg ikke, men uv-filteret er slått av for knapt to uker siden. To av fire doser Algin er gitt og nå vaier en snau meter lange grønne trådalger i overflaten, pent festet til toppen av en rot! Algin skulle være effektiv mot alle agler untatt BG bakterien. Nå mangler det bare at den også dukker opp. Skal selvsagt kjøre kuren ut og deretter drive "vedlikehold".

Har fylt en bøtte med flyteplanter fra diverse kar, det ble altfor lite lys ned i karene. Fortsatt masser igjen. Med bedre lys i 160literen med Apistogramma sp. rosita så jeg til min store glede en gjeng små yngler under en av de tre hunnene, i venstre hjørne. Hannene er ikke å se, så hun holder dem åpenbart på avstand. De to andre hunnene ser heller ikke ut btil å ha lyst til å nærme seg. Etter fargeprakten deres å dømme ser det heller ut til at de har andre lyster. Kanskje den enes kull vil trigge til lek også hos en eller begge de andre? Foret omgående med avskallet artemia. De små har nok kunnet beite på både javamose og røttene til masser av gulrotgress. Håper de lever opp i dette karet. selv etter luking er det mye planter og annet å stikke seg vekk i.
Grattis med apisto yngel 530. Noe mer spennende enn å oppdage yngler i karet som en ikke visste om finnes vel ikke. En god mor klarer å holde det meste på avstand, så vi sier tvi tvi og håper på det beste.

Har endelig klart å drette nijsseni etter mange forsøk. Ynglene er over de første 8 kritiske ukene. Kun 6 stk, men likevel så veldig artig
Gratulerer med nijsseni yngel Loffa. Ja, det er morsomt og spennende med yngel, og det å se hvor alvorlig en Apisto hunn tar morsoppgaven. Imponerende.
530
Alger er noe skikkelig d........! To av fire doser Algin er gitt og nå vaier en snau meter lange grønne trådalger i overflaten, pent festet til toppen av en rot! Algin skulle være effektiv mot alle agler untatt BG bakterien. Nå mangler det bare at den også dukker opp. Skal selvsagt kjøre kuren ut og deretter drive "vedlikehold".


Tålmodighet må til kjære deg, du har jo hatt storrengjøring og plantet hurtigspisere for en ukes tid siden, da blir det jojo til ting har satt seg, du har funnet riktig gjødseldose og alt det andre du allerede vet. I tillegg er ikke Algin Regular noen hurtigtogsløsning, som en klok mann sa til meg en gang "Ingenting som skjer fort i et akvarium er egentlig særlig bra...". En annen klok mann sa "Det er jo ikke noe moro med en hobby uten utfordringer jenta mi" - da var akvariene på tur ut i garasjen og Jarle F skrev at han hadde fått trøsten "Ikke gi opp, dette skal dere få til" da hans akvarier var på tur den samme veien...

De grønne trådalgene er jeg ikke engstelig for i det hele tatt, de tar kvelden ganske lett når hurtigplantene virkelig begynner å forsyne seg, hvis ikke får du låne noen levendefødere av meg så fikser de biffen på et øyeblikk. Penselaglene er noe helt annet, men de må gi opp til slutt de også. Med litt tid. Og prøving og feiling. Og tålmodighet...

Har du spreder på utblåset forresten? Det måtte til her for å få bukt med fandenskapet i 160-literen, ramler den av blir det pels nokså fort. Geir hos Dahls vet hva "en sånn flatklemt trompet-tut du fant til Linda i en AmTop-pakke" er. Så får han noe å glise av hele resten av den dagen, og det er jo også gøy
Takk Linda!

Jeg er jo egentlig en tålmodig mann, i de fleste henseender, men alger er ikke et slikt "henseende".

Jeg har spreder, d.v.s. et rør med mange hull plassert på den ene kortsiden, selvsagt motsatt av innsuget. Det er mulig at dette skaper mer strøm i vannet enn et system med en stor åpning. Jeg bruker en slik tut som du beskriver på vannbytteslangen, for å kunne styre vannstrømmen nedover. Filteret er en AM Top med 1200 liter pr time, så sterk strøm skulle det ikke bli i en 530liter.

Har nettopp bestilt plantenæring. Hadde planlagt en Oslotur, men det ble ikke slik, så da må jeg få det pr post.

Du har rett vedr. trådalger. de hadde jeg mengder av under innkjøringen,men noen amanoreker og redusert lys fjernet det problemet. De kom nok nå fordi jeg måtte slå av uv-filteret og de skal jegh nok bli kvitt.

Nå er det 6 dager siden A. sp. borelli hunnen bokstavelig talt murte seg inne i kokosnøtthula. Har heldigvis boret et hull på toppen slik at litt vannsirkulasjon er mulig. I går fjernet hun litt av sanda foran hula, slik at jeg har kunnet se "nesetippen". Er spent på hva som åpenbarer seg når hun er klar for det.

Ser fortsatt 4 - 5 små yngler i karet til A. sp. rositaene. Håper alle overlever, mamma passer i et hvert fall trofast på. Hos disse er det to hunner til som er knallgule. Mulig de også finner på noe, hvis de ikke har jagetbegge hannene ihjel. Det er tre -fire dager siden jeg så dem. Forer litt forskjellige steder i karet, i fall de uikke våger seg fram til "foringsplassen".

Hunnen som har yngel her, har ikke brukt noen av de tre kokoshulene. Antagelig var det gjemmeplasser nok under røtter og stener, samt tett beplantning og eikeblader. Burde slamsuget nå, men er redd for å få med yngel.
Styremøte her i Moss Akvarieklubb i går kveld. I karet med Apistogramma sp. Napo 3 har det i svært lang tid ikke skjedd noe og det har vært vanskelig å følge med på hva de steller med. Noe har det åpenbart vært, for i går oppdaget Julius, med friske, unge øyne, en yngel på 8 - 9 millimeter som beitet på hjørnefilteret. Det har jeg altså ikke oppdaget, selv om jeg har notert at hunnen har hatt gul drakt ganske lenge. De har ikke brukt kokoshula, da ville jeg sett det, altså har hun funnet seg et sted under en av røttene.

Jeg satte meg tilrette foran karet idag og fant ytterligere to, altså i alt tre yngel som beitet på hjørnefilteret. Det kan være flere, men altså, i alle fall tre. Hurra. Avskallet artemia er servert.

Borelli hunnen er fortsatt inne i hula, og det bekymrer meg, hun burde vel nå vært på leting etter mat med noen små tett inntil. Jeg får vente og se, og det er vel i grunnen det jeg kan bidra med!
Veldig gøy å oppdage yngler en ikke har visst om 530.
Er det oppdrettsvariant eller VF borellii du har? Har ei voksen borellii hue av oppdrettsvarianten jeg skal kvitte meg med. Skal event til Moss på tirsdag
Borelliene er fra Bella Union, Uruguay, via Stavern! Det vil si at de trolig er F1 eller F2.

Om du er interessert, og har flere A. luelingi, som gikk ut hos meg, er jeg interessert i å bytte noen med med ungfisk av A. sp. Nadelstreifen som jeg har flere av. Rygge er jo ikke langt fra Moss!
Antar TomC og jeg fikk de fra samme fangstfolket da ja. Gruppen min med luelingi er kun på 6 individer og er litt usikker på hva som er hanner/hunner. Derfor vil jeg ikke gi fra meg noe før jeg er sikker på hva jeg har. Men om det viser seg å kunne være to trioer skal du være den første som er i køen. Antar det er hannene som får den "fargeklatten" på halefinnen? Disse går i sort sand så det er ikke ideelt å se forskjellene på dem.

Antar disse nærmer seg det å være kjønnsmodne, men har så langt ikke sett huene endre farge i retning av noe gult. Vet at det iallefall er en han der om mitt farge spørsmål er riktig. Disse skal flyttes til et annet kar med lysere sand. Da vil farger og kjønn komme lettere frem

Antar vedlagt bilde viser en han 530?
OK, skjønner deg godt. Den som venter på noe godt....

Tror også at dette er en hann. Ser samme forlengede, bakre ryggfinnestråler som hos mine A. barlowi hanner samt tilløp til lyrehale som hos dominante barlowihanner. Nydelig fisk.
Satte meg til rette for å se etter de tre ynglene i karet til A.sp. Napo 3. De var der, men det som forbrløffet meg totalt var en sky med yngel under hunnen! Jeg har ikke oppdaget tegn til lek eller egglegging, ingen graving foran hula, ikke noen haug der i det hele tatt, men 25 til 30 bitte små yngel! Flytende artemia dalte omgående ned til gjengen. Merkelig at slikt skjer uten at det oppdages. Disse har plutselig funnet ut at det kan være gøy å være foreldre, eller noe sånt. Morsomt i alle fall.

Hos A. borelliene ser det ut til at hula er forlatt og ingen yngel er å se. Håper at de vil forsøke igjen.

Hvis det er overlevende yngel hos AS. rosita, og det håper jeg inderlig, så gjemmer de seg godt. Men det er da også fullt mulig i det karet.

Ellers ser det ut til at 5. uke med Algin Regular er i ferd med å få et overtak på penselalgene i 530 literen. helga kunne jeg fjerne hele flak med alger fra planter og røtter. Gjødsel og Happy Life Carbo ser også ut til å virke positivt på planteveksten, nye toppskudd på ellers algeplaagede planter tyder godt. Fortsetter kuren, har ammunisjon til noen uker til og kjøper mer om nødvendig. Denne kampen skal vinnes!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap