Ikke akkurat akvarist.... (side 17)

Nydelig Sigmund, gleder meg til fortsettelsen

S
Kan ta tid Simen, fotoapparatet er tilbake til barnebarnet som jeg har apparatet sammen med. Tenker jeg skal ta en ny runde når jeg har fått opp reolen, da er det nok mer lys i karene, før de gror igjen de også

Nå er 530 literen snart tom for sand, resten må suges ut med hevert for ikke å lage riper nederst på sideglass og i bunnen. Det fastlimte liggeunderlaget er ikke fastlimt lenger og buler opp der sandlaget er tynt.

De plantene jeg tar vare på ligger i en av 105 literne, sammen med en gjeng reker jeg trodde var spist opp, men som kom tilsyne da planter og røtter røk ut. De har i allefall mat nok!

Jeg har noen dager syntes synd på den lille A.cf.Aagassizi Netz hunnen. Hun fikk et rimelig stort kull som jeg nå ikke ser noe til. Allikevel har hun trofast gått vakt på samme sted som yngelflkken holdt til. Trodde hun nektet å se realitetene i øynene, men dengang ei. Nytt kull hadde hun, den vesle damen. Krysser fingre!

Dessuten er det yngel hos A. sp. Schwarzkehl. Også den hunnen er egentlig for liten. Når de starter med egglegging så tidlig, bremses deres egen vekst opp, men ikke stort en kan få gjort med det, uten å ha flere kar og påtvunget sølibat til de er større. Hvis de har det som oss, hvilket de selvsagt ikke har, ville det være en stygt mot dem.

Den siste hunnen av A. Barlowi har også yngel. Mye eikeblader i karet,men også 4 voksne hanner, så sjansene er vel små. Men morsomt allikevel.
Nå er 530 literen på vei hjem til nye eiere! Et hyggelig ungt par hadde behov for et større kar til erstatning for to mindre.

Håper de får like mye glede av karet som jeg har hatt. Det var veien tilbake til både livet og akvariehobbyen for fire år siden.

Nå skal reolen med 6 stk. 105 litere monteres og kjøres inn. Da er jeg klar for å gi noen Apistogramma bedre plass og har mulighet for noen arter til. Det gleder jeg meg til!

Hmmm..... Bytte nick??
Om det er apisto du vil satse på 530, så er vel reol på 6x105 noe bedre enn en 530 =)

For min del synes jeg ikke du skulle bytte nick her. Jeg bruker et annet navn på FB når jeg er i forumene der, men dem vet likevel hvem jeg er. Kanskje ikke så rart når jeg messer om apistoer 24/7. Jeg bruker navnet mitt men har byttet ut mellom navnet mitt som jeg ikke bruker med apisto. Da er ikke LOFFA langt unna når folk legger sammen 2 og 2, hehe.

Håper reolen vil bringe deg masse lykke fremover 530 og at nye arter etter hvert kommer inn og gir deg massevis av glede og oppturer
530
Nå skal reolen med 6 stk. 105 litere monteres og kjøres inn. Da er jeg klar for å gi noen Apistogramma bedre plass og har mulighet for noen arter til. Det gleder jeg meg til! Hmmm..... Bytte nick??


6 nye akvarier? Oj. Lykke til Du må vel legge ut noen bilder til oss da underveis?

Skal du bytte nick, kan du ikke bare bruke fornavnet ditt? Det er det jeg tenker på deg som uansett, det står jo i artikkelen du skrev.
Nytt nick?
Når 530 literen ikke er din lenger, blir det kanskje litt feil å beholde det i nicket.
Fornavnet ditt vil være helt perfekt, og som Mona sier, kjenner vi deg igjen bak det. Hvorfor ikke tenke på å skaffe deg et passende avatarbilde også, som du virkelig kan kjennes igjen på? Det er så mange andre som har denne grå silhuetten, og den passer ikke på deg.
Plussmedlem
Gratulerer med nye akvarier OG nytt nick... Men du, Sigmund, som Tove sier; på tide å skaffe deg et avatarbilde! Kan ikke "gå" rundt med den kjedelige greia der. He-he!

Gratulerer med nytt brukernavn! Enig med de andre; du må få deg et bilde. Det kan være av hva som helst, bare det er et bilde som kan bli kjennetegnet på deg Finn noe på nettet om du vil, eller bruk eget bilde av noe.
Takk for hyggelige meldinger! Jeg fulgte rådene deres og laget en kombinasjon. Har hatt 530 så lenge at jeg får kvitte meg med det i to omganger tenker jeg.

Avataren er et passelig dårlig foto, men av en sjelden akvariegjest. Det er en hann Apistogramma sp. "Rio Napo" fra Peru. Dens forfedre ble fanget av Tom C i 2009 og figurerer i en av hans rapporter fra 2009. I følge Tom er jeg trolig den eneste i verden som har denne arten i akvarium nå. Jeg har en hunn og to hanner samt 4 yngler, hvorav en trolig er en hunn. Et kull nummer to er dessverre uten overlevende. I den nye reolen skal et par få enerom og da håper jeg at de får frem flere kull. Tom vil gjerne ha denne arten på nytt, og det ville vært utrolig morsomt å kunne reise til Stavern med fisk.

Skal prøve å ta bedre bilde når reolen er i drift.
Ja å bringe Apisto til Stavern blir som å sette ut Apisto i Peru he he he. Moro at lidenskapen rir videre Sigmund... Jeg følger ivrig med

S

Gratulerer med alt det nye
Gratulerer med flott nick! Avataren er vel ikke all verden å skamme seg over det heller, krysser fingrene for at du kan dra til Stavern og bytte til deg noe du har plass til om litt.

Alt vel med A barlowi forresten, tror det er små fra to kull der nå, de eldste 8 uker hvilket øyeblikk som helst. Hannen har sluttet å tro han får mat bare han ser bedende på meg, og banker i glasset! Fornøyelig fisk
Takk for gode meldinger! Så flott at Barlowi trives hos deg Linda, ikke at det var noen overraskelse akkurat. Nå håper jeg, og mange med meg, at det omsider ordner seg med reolen din. Kanskje det blir julegaven i år? Snakk i så fall om å ha tyvtittet!

Barlowi er ellers den Apistogrammaen som er mest tillitsfull, om man kan kalle dem det. Den kan faktisk fingermates og nærmest hopper opp etter maten. Stimler sammen når det er tid for foring. Det morsomme er at de ignorerer meg når jeg kommer ned i vaskerommet for å sette i gang vaskemaskinen på formiddagen, men om jeg gjør det rundt vanlig mattid, er de helt yre. De kan pine meg klokka!

Takk Simen. Jeg følger med på tråden din, men er ikke spesielt flink til å legge igjen spor etter besøkene. Det gjør ikke gleden over innleggene i din tråd mindre .

Det gamle karet i vaskerommet som huser A. Barlowi sp.n. og A. Atahualpa, skal ut og begge artene inn i reolen. Dessuten skal et par av A. sp. "Napo3" ha eget kar. Da er det tre ledige kar i den "nye" reolen med plass til tre nye Apistogrammaarter.
Det går sakte fremover med reolen. Den er satt sammen, avløpsrør er på plass og elmateriell er innkjøpt og jobben såvidt påbegynt. Plassering av stikkontakter er bestemt, så det gjenstår bare å strekke ledning og montere, samt unngå karameller

Ettersom det er små yngel både hos A. Barlowi og A. cf. agassizi, kan disse ikke flyttes, så jeg har rimelig tid til å fikse resten. Har jo vært litt julestri også, eller mer forberedelser enn stri. All mat er i hus, sylte kokt og "nelliket" og klar for test i morgen. Ribba saltet og pepret, forsynt med sennep og laurbærblader. Ligger i stekepose. Vi blåser i sprø svor og satser maks på saftighet.

Jeg ønsker alle som måtte stikke innom her en nydelig jul. Måtte alle bekymringer ta en lang pause og julefreden senke seg over alle. Hilsen Sigmund.
Høres ut som du er godt i rute hos deg. Ta den tiden du trenger hva angår reolen. Du har ingen hast, men all verdens tid.

Ønsker deg og alle rundt deg en hyggelig og fredelig jul =)
Høres ut som om du har alt klart til jula ja Sigmund, hjemmelaget sylte er min julefavoritt.

Blir spennende å følge oppsett av reol framover.

God Jul til deg også.

Hilsen
RHD
God jul til deg og dine Sigmund!
Merry christmas Sigmund!

S
Godt nytt år til alle!

I kveld rørte det seg ting i karet med A. cf. Luelingi! Bitte små yngel, og mamma er ikke på noen måte utvokst hun heller.

Fortsatt noen yngel hos A. Barlowiene, men hos A. cf. Agassizi ser jeg ikke noen fra det siste kullet. Det har vært slik et par ganger tidligere også, og så plutselig er flokken der igjen, omenn ikke så stor som opprinnelig.
Det er imidlertid to overlevende fra forrige kull, nå 10 - 12 mm lange. De kan være akkurat store nok til å ha forsynt seg av sine småsøsken.
Jeg sliter med å få temperaturen ned i 25 grader. Varierer mellom 25,4 og plutselig opp i 26,3, selv om varmekolben nå er skrudd ned til knapt 20 grader. Ender med at jeg ar den ut, varmepumpa holder kjellerstua på i overkant av 23 grader og med lysstoffrøret kommer jeg kanskje opp i 24 uten kolbe. Får se. Vil gjerne ha balanse i kjønnsfordelingen eller litt overvekt av hunner, ettersom de to små ser ut til å være hanner.

Det skal bli fint å få opp reolen, slik at det kan være mulig å ta bedre vare på yngel.

Godt nytt år til deg også Sigmund. Har vært nede og foret før i dag, men måtte en liten tur ned for å titte litt. Før i dag så jeg 3 knall gule alacrina huer og regnet med at ting da ville skje fort. Nå fikk jeg se to utgravde huler og den tredje MED egg.

Kunne også se at noen få egg var igjen å klekke hos hongsloiene. Xinguhuene har alle sammen også ting på gang, to med yngler og den tredje med egg. Agassizii yngler er det også i begge karene, det siste kullet fant jeg nå i mellom to blader...

Ting skjer på det nye året og det lover godt. Har blitt lovet luelingi hue av Tom da jeg bare har hanner, så får prøve å få tatt en tur nedover. Har du på begynt reolen?
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap