Hvor ofte forer jeg fiskene mine?

Har 6 golden (ca 5 ca 14cm) og to stk (jeg TROR johannii) hannen er ca 14-15 cm,hunnen er vel 7 eller noe sånt.

Jeg har fullfor til ciklider og oksehjerter med spinat(fryst til discus)
Janne Mathisen
Har 6 golden (ca 5 ca 14cm) og to stk (jeg TROR johannii) hannen er ca 14-15 cm,hunnen er vel 7 eller noe sånt. Jeg har fullfor til ciklider og oksehjerter med spinat(fryst til discus)

OG hvor mye hver gang?er det som vanlige fisker?1 min skal det max ta før alt er spist?
Nå er ikke jeg akkurat ekspert på Malawi'ene, men har nå et par hundre stykker av ulik alder gående i fire kar.

Jeg forer de voksne en gang til dagen, og hopper gjerne over en dag i uka. Ungfisken forer jeg to-tre ganger til dagen, og småyngelen 3-4. Mener å ha lest at de voksne lett blir dorske og lite ynglevillige av for mye mat.

Tidligere gav jeg de små også kun en gang om dagen, men har byttet til større kar med bedre filtre og de vokser fortere med mer mat.

At det skal spises opp på et minutt hørtes veldig raskt ut for meg, men mulig det. Hos meg går det nok to-fem minutt. Hva du kan tillate deg her avhenger vel også av hvor godt filter du har, og evt. hvilke bunnfisk to har. De rydder ganske mye, men trenger også lengre tid på å få i seg mat.

Jeg holder et par XL ancistruser og en XXL gibbi i det største karet og tre-fire mindre gibier/pleco'er i hvert av de andre.

Erfarer også at malawiene ser ut til å reagere på maten. Cicklide-for MÅ være for malawier eller "rift-cicklides". Jeg bruker JBL sine sticks og grønn Tetra Pro. Discus-foret bør du kanskje ikke bruke. De skal helst ikke ha animalsk protein.

Andre har sikkert andre erfaringer.

ååå,dyrebutikken anbefalte det discusforet.Har gitt det idag.Håper ikke det skjer noe.Skal ikke gi det igjen.
Mange her inne, inkludert meg selv, bruker en rekemix som vi lager på kjøkkenet til variasjon. Jeg bruker den annenhver dag. Den består av reker og erter, halvblandet, malt sammen og tilsatt spirulina olje og vitaminer. Det er visst en oppskrift å finne på forumet.

Sjekk også mot slutten på Malawi-skravletråden....
Det finnes ingen fasit på hvor mye, eller hvor ofte du bør mate fiskene dine. Malawiene viser det gjerne i fargeintensitet, og eller oppførsel når noe er galt. For lite mat resulterer i tynne buker og blassere farge, og dette sees lett. For mye mat resulterer i mindre aktive fisk med tykkere buk og blassere farge. Det gjelder å finne balansen for sine fisk.
Selv mater jeg litt før jeg drar på jobb, og litt utpå kvelden igjen.
Jeg mater aldri så mye at pellets blir liggende igjen i vannskorpa. Dette blir bare liggende og forurense vannet.

Malawicilkidene deles inn i mange arter (nær 1000 arter) som i naturen lever av forskjellige ting, de har ulikt kosthold. Noen er algeetere, andre spiser fisk, der finnes de som lever av krepsdyr, osv. De deles inn i grupper kalt herbivore, carnivore, omnivore og insectivore.
Man bør lære seg litt om de arter mann ønsker før kjøp slik at man setter sammen fisk med samme kosthold og temperament i karet sitt. Dette gir mye større sjangs for et harmonisk og stabilt miljø, og gjør optimal foring enkelt for samtlige innehavende arter.

De algeetende artene, som de fleste mbuna med noen unntak kan med fordel gies krepsdyr en gang i uka. Skallet til krepsdyrene inneholder fiber som er gunstig for de herbivore artenes fordøyelse.

Tarmsystemet til en herbivore fisk er annerledes enn tarmsystemet til enn carnivore type. Dette er viktig kunnskap å vite fordi det er her mange fisk blir syke. Feil mat kan resultere i syk fisk med død som utfall i værstefall.
Når man tenker seg om er det jo logisk at en mage skapt for planter får problemer når det eneste den jobber med er tungfordøyelig kjøtt.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap