Fiskene er rare etter helga

Hei

Har hvert borte siden fredag, altså 1 dag. og alle fiskene mine er blitt rare i oppførselen, Absolutt alle fiskene mine holder seg i midten foran, og går ut av stimene sine.

Dette skjer spesielt når jeg går bort til dem og kjikker på de, da kommer alle fiskene bort til meg.

Lyset har hvert av hos fiskene siden fredag, og de har ikke blitt matet før i dag.

Sikkert dumt spørsmål, men hvert og spørre om, hadde vist litt lav ph og littegran nitritt i vannet her i forrige uke, har begynt og matet annenhver dag nå, og hatt noe "nitritt fjernings middel" oppi der. Har også slamsugd. men vet ikke hvordan vannverdiene er nå.
Da kan det være kjekt å vite hva vannverdiene er på siden du faktisk hadde nitrit forrige uke. Hva menes med lav ph egentlig? Har du egne tester eller må du i dyrebutikken for å teste? Anbefaler deg å kjøpe egne tester.

Men har du hatt av lyset hele helgen er de nok bare litt fortumlet etter at du satte på lyset igjen. Skaff deg en timer (billig på clas ohlsson). Sett på lys ca 10 timer i døgnet.

Det er uansett veldig greit å bruke timer. Mange slår på lyset når de går på skole/jobb og av igjen når de legger seg. Da får man bare masse alger fordi lyset står for lenge på. Slår man ikke på lyset før man kommer hjem om ettermiddagen blir det gjerne for få lystimer for plantene. 10 timer bør man ha på lyset for å få plantene til å trives
Det var kjekt tips, har ikke tenkt på det, skal få skaffet meg en slik timer.

Må teste vannverdiene hos dyrebutikken, har ikke rukket og gått til innkjøp av eget enda, har dere noen billige "full pakke" og annbefale?

Høy ph, lav ph, det sa hun egentlig ikke noe om, "stikken" ble hvertffall noe lyserosa, men kan ikke skjønne hva hun mente med lav ph når hun ikke vet hva slags fisk jeg har i akvariet. :p
Tommy Welle
men kan ikke skjønne hva hun mente med lav ph når hun ikke vet hva slags fisk jeg har i akvariet. :p


Ja det kommer jo helt an på hva slags fisk du har og om du da har lav ph i forhold til dem. Strips er ikke noe særlig å bruke, bruk dråpetester.

Tester får du kjøpt billigere på nettbutikkene enn i vanlige butikker

webzoo.net
aquamanias.no
Ja, har sett de i butikkene til rudt 300,- det er som sagt strips, hvordan fungerer en dråpetester? og har du noen god erfaring fra en nettbutikk?
De fleste her inne har handlet hos Webzoo mer enn èn gang. Jeg har handlet der i årevis.

Aquamanias har også bra priser, veldig billig. Jeg handler ofte hos han. Personlig service, enmanns-foretak Du finner oversikt over dråpetestene han fører her.

Anbefaler at du kjøper deg de to viktigste testene: Ph-test og nitritt-test.

Senere, når du er mer komfortabel med hvordan tester gjøres osv, kan du fylle ut med flere som tester andre vannverdier. For eksempel er nitrat-test godt å ha, for det kan gi svar hvis du plutselig får en algeoppblomstring eller lignende problemer. Eller det kan gi deg svar på om du overfôrer fiskene (skyhøye nitratverdier kan tyde på mye fôring eller veldig overbefolket kar)
Jeg er vel godt nok rustet om jeg tar

JBL Testene:
PH
GH
KH
Nitritt
Nitrat ?
Gh er egentlig ikke noe du trenger å teste i hytt og vær. Så sant du ikke driver og tilsetter noe som øker/forandrer på gh, så er gh fast det du har i vannkrana. Og den er stort sett veldig lav her i landet, typisk verdi er mellom 1 og 3. Vi har generelt bløtt vann her i Norge.

Siden du er nybegynner ville jeg kanskje rådet deg til å heller bytte ut gh-testen med en ammoniakk-test. Det er også giftig for fisk, og oppstår i nystartede kar. Det kommer tidlig, før nitritt, og kan også kverke fisk. Mange tester kun for nitritt, og når den ikke slår ut, skjønner de ikke hva som dreper fisken. I virkeligheten har de testet etter nitritt for tidlig, for i innkjøringsprosessen oppstår nitritt først etter to uker. Før det er det ammoniakk som er farlig for fisk.
MEn akvariumet mitt er vel snart 3mnd gammelt, brude ikke ammoniakken ha tatt fiskene mine allerede da? hvis dette kommer før nitritten? eller er det noe som kan ligge på "lur" over lengre tid? skal ta og lese gjennom posten om vannverdier her
Tommy Welle
og har du noen god erfaring fra en nettbutikk?


De butikkene jeg lenket til er de jeg bruker. God erfaring med begge
Hvor ofte bytter du 1/3 del av vannet i akvariet?

Det er lurt og ha en fast rutine på dette med vannskiftingen.
Bytter 1-2 gager i uka, da tar jeg 2-3 bøtter.

For du mener vanlig vannskifte? Eller mente du nesten halvparten av vannet? 1/3?
At fiskene dine kommer mot deg når du nærmer deg akvariet er ikke noe unormalt, grunnen er at fiskene lærer at du betyr mat. Stort sett alt av fisk jeg har bortsett fra maller kommer mot meg nå jeg står ved akvariet og åpner luka, grunnet at da regner dem med at nå kommer det noe å spise.

Hadde fiskene dine derimot holdt seg i overflaten og gjespa etter luft så hadde jeg vært mere bekymra for nitritt forgiftning.

Selv om karet ditt er innkjørt så kan du fremdeles få problemet med amonniak/Nitrit, det kommer helt ann på hvor stort filter du har og hvor høy belastning du har i karet.
Har du feks 2 fisk i akvariet ditt og putter så 20 til oppi karet så vil du få nitrit etc, grunnet at filteret ikke har nok bakterier til å ta unna den nye mengden med avfall som genereres. Grunnen er at bakteriene må jo også ha mat og jo mindre avfall det er i karet, jo mindre bakterier er det også. Er derfor man skal tilføye fisk litt og litt, slik at bakterienivået ifilteret får tid til å øke i antall.
Min umiddelbare reaksjon er at de er sultne, og derfor er ekstra nyskjerrig på om du kommer med mat. Husk at de tolker bevegelser utenfor karet både som farlig, men også som mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap