Kan dere komme med tips og råd? :)

Har fått meg hjørneakvarium på 220 liter som gjeg gleder meg VELDIG til å sette i gang. Da jeg er rimelig fersk på akvarieområdet er jeg veldig i tvil om hvor mye fisk, hvilke fisk og om de går sammen. Det er mye motstridende påstander på nettet om hva som går sammen og ikke går sammen, så tenkte det enkelste er kanskje å høre med de som har erfaring og opplevd dette selv.

Foreløpig sammensetning jeg kunne tenke meg:

10 stk kardinal tetra
10 stk guppy
3-4 stk siamesiske algeetere
Antcistrus
Kuhliål
Praktbotia

Er dette for mye fisk i 220 liter? Går disse bra sammen?

Har også meget lyst på en kampfisk hann i akvariet, og kjenner venner som med hell har hatt dette sammen med overstående fisk så lenge det er stor nok plass.
Ville jeg kunne ha en kampfisk hann i dette akvariet?

Takker så mye for svar og råd!
Heisann
Alle de du har ramset opp på listen går meget godt sammen
Ingen av dem vil lage bråk med hverandre å i et 220liter er det god plass til din ønskeliste.
Kampfisk han er også veldig fin å ha sammen men merk deg at kampfisken kan gå etter guppyene pga sløren og at han kan missforstå å tro det er av hans type o.l men det bare til å prøve å lykkes de ikke så sett kampfisken alene, han kan være i utrolig små kar.
Jeg har hatt guppy sammens med kampfisk, noen ganger går det veldig fint andre ganger ikke. Du må bare rett å slett se det ann selv.
Ikke sett alle fiskene oppi akvariumet på samme tid da dette kan før til nitrit i vannet ditt. Ta litt og litt og bygg

Håper jeg kunne være til noe hjelp.
Lykke til.
Det å sei at ein har valgt for masse fisk er vanskelig å sei då eg ikkje veit om du har planar om å ha dei i samme akvarie heile tida eller om du kjem til å få større akvarie seinare.

Praktbotiaen blir stor og vil med tida vokse ut av 220 literen, og sidan botiaene helst bør vera i ei gruppe på sju stykk så ville eg heller anbefalt ein annan type botia.
Det å prøve ein kampfisk i denne sammensettningen kan som du seier gå begge veier, derfor er det viktig å ha ein plass som kampfisken kan komme opp i om det eventuelt går gale.

Om du vil ha guppy så må du vera klar over at mangen av dei som er i butikkane er mykje innavl på og er ikkje alltid like motstandsdyktige som dei som du får kjøpt hos private.(om dei er veldig mykje innavl på ser ein knekken i ryggen på dei) Og guppyar kan auke fort i antall då dei får ungar heile tida, så om du har skikkelig masse gjømmeplassar så vil du få masse små guppyar.

Om vannverdiane er like til alle fiskane får du sjå etter sjølv, men husk at du har lang tid frå akvarie er satt opp til det kan puttast fisk i så kos deg med å finne opp fiskesammensettning. Det er veldig kjekt å fantasere opp drømmeakvarier, eg gjer det heile tida
Har 3 stk Praktbotiaer i 300 å de har ingen problemer med dette da jeg har hatt dem hele tiden så det varierer litt påinformasjonene og andres erfaringer så det kan også gå begge veier. Også er det ingen problem å ha dem alene heller da de vil trives like dann.

Guppyene er det variasjon av som du nevner men som sagt ligg unna de bøyde guppyene å heller gamble på de du liker best å se om de klarer seg å helst kjøp minimal antall første gang om du ikke finner privat oppdrettere på guppyen
Takker og bukker! :)
skal se litt nærmere på praktbotiaen. Det er faktisk overraskende lite kunnskap personalet på butikker som selger fiskene har!

Praktbotiaen skal jeg kanske tenke meg om to ganger før jeg anskaffer.

Akvariet er kjøpt av en venn, så det har vært i bruk med pumpe filter og alt inntill nylig. Håper innkjøringen på dette tar noe kortere tid en hvis alt var helt nytt.

Tenker først å fylle opp akvariet med vann, sand planter og røtter, la det stå en ukes tid så sakte tilføre fisk.
har dere noen tips om hvilke fisker som er smart å sette i først? Planen var algespisere.

og hvis jeg skal ha kampfisk, burde denne komme før andre fisk eller etter? kan det ha noe å si på hvor territoriell den blir?
Har for ordens skyld ett 60 liter stående klart til kampfisken hvis det skulle bli bråk i paradiset mitt. i dette skulle han kanskje tåle selskap av 1-2 algespisere også med mindre han har adferdsproblemer ut av en annen verden.

kjenner mange som har hatt kampfisk, og det virker som det kommer litt ann på `"personligheten" til det enkelte individ. Noen er mer aggresive enn andre har jeg sett!
Men stoler virkelig ikke på at personalet på butikken kommer med gode nok råd. Da jeg så på kampfisk ble jeg anbefalt å ha denne i bolle med andre fisker. Den er drøy....
Splended
10 stk kardinal tetra 10 stk guppy 3-4 stk siamesiske algeetere Antcistrus Kuhliål Praktbotia Er dette for mye fisk i 220 liter? Går disse bra sammen? Har også meget lyst på en kampfisk hann i akvariet,


Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt de fiskene som vil ha nogenlunde samme vanntype. kardinal tetra, Antcistrus, Kuhliål og kampfisk er en god kombinasjon og vil ha bløtt vann. Praktbotia vil også ha bløtt vann men de må ha større akvarie. Les info om praktbotia. Dette er også en stimfisk og vil ikke trives like godt alene. Kuhliiål er også stimfisk.

Guppy vil gjerne ha hardt vann og har ingen ting å gjøre i dette oppsettet etter min mening

Hadde jeg hvert deg hadde jeg kjøpt meg en liten Praktbotia etter tid å stund når du har fått karet oppe å gå Ingen problem det.
Når min mors akvarium har en Praktbotia i sin 180 så er det null problem for deg med.

Hvis du har kjøpt karet fra en venn bør du hole pumpen i vann frem til du starter opp karet og har fylt vann. Bakteriene i pumpen er meget viktig for deg å holde så du bør ikke la disse tøreke ut å dø....Men har pumpen hvert i drift før så tror jeg en uke er nok å vente før du setter i første fisk. Kjøp deg vannverdi prøver (ikke pinne prøvene da disse er meget ukorekte og ustabile) å mål vanne ditt før du handle så alt er i skjønneste ården pluss temperatur målig er greit å ha og gjør.

Anbefaler deg å kjøpe en par alge etere som du nevnte og en liten gruppe guppyer i første omgang å nyt dette før du setter i noe mere.
Kampisen kan bli enda mere terretoriell og "hjemmevarm" om du setter han i først så han hadde jeg egentlig ventet med som en av de siste jeg ville satt i. Å er enig med deg at kampfisken kommer med sine egne personligheter så pluss at du har egen akvarium klar til han
Hvis ikke det går senere med kampfisken i 220 literen så sett han sammens med noen frøkener i 60 literen å få fram noen søte små men også være obs her at dyrebutikkene kan selge deg hunner som er egenlig andre type kampfisk hanner eller meget hissige hunner.
Plussmedlem
Nemisa85
Har 3 stk Praktbotiaer i 300 å de har ingen problemer med dette da jeg har hatt dem hele tiden så det varierer litt påinformasjonene og andres erfaringer så det kan også gå begge veier. Også er det ingen problem å ha dem alene heller da de vil trives like dann.


Praktbotia er en stimfisk og vil ikke trives alene. At de overlever alene og trives alene, er to forskjellige ting.


Til trådstarter:
Hvis du liker fisker som likner botia i form og utseende, men ikke blir like enorme, så ta en kikk på corydoras. Finnes et utall arter og de fleste er lette å holde, meget vennlige mot annen fisk (noe praktbotia slettes ikke trenger være) og tar mye mindre plass i akvariet.
Passer også godt inn med de andre fiskene du lister opp.
Splended
Har for ordens skyld ett 60 liter stående klart til kampfisken hvis det skulle bli bråk i paradiset mitt.:) i dette skulle han kanskje tåle selskap av 1-2 algespisere også med mindre han har adferdsproblemer ut av en annen verden. :)


En 60L er et godt utgangspunkt for å ha kampfisk og du kan ha mer enn et par algespisere. Dette er mitt oppsett med kampfisk i 63L. Har gått i et par år og fungerer helt utmerket

Er ikke ofte jeg hører om disse veldig aggressive kampfiskene...
Navnet er nok med på å skremme folk litt. Den heter kampfisk fordi kampfisk-hannene sloss, ikke fordi alle kampfisker går løs på andre fisk. Som oftest er det nok kampfisken som får gjennomgå av andre fisk pga det lange sløret. Så det er viktig å ikke sette slør-kampfisk sammen med finnenappere
Nemisa85
Hadde jeg hvert deg hadde jeg kjøpt meg en liten Praktbotia etter tid å stund når du har fått karet oppe å gå:) Ingen problem det. Når min mors akvarium har en Praktbotia i sin 180 så er det null problem for deg med. .


Hvorfor ikke la trådstarter få tips som gjør at fiskene kan få det på best mulig måte?

Anbefaler deg og trådstarter om å lese denne artikkelen: Akvarium for fiskenes skyld?
Lisbeth
[QUOTE=Nemisa85]Hadde jeg hvert deg hadde jeg kjøpt meg en liten Praktbotia etter tid å stund når du har fått karet oppe å gå:) Ingen problem det. Når min mors akvarium har en Praktbotia i sin 180 så er det null problem for deg med. .


Hvorfor ikke la trådstarter få tips som gjør at fiskene kan få det på best mulig måte?

Anbefaler deg og trådstarter om å lese denne artikkelen: Akvarium for fiskenes skyld?

Vi har hatt den botiaen i mangen år å den trives like dann. Er håndtam i tillegg å eter fra neven så jeg tror det har litt med hver sin erfaring å ikke bare det som står som info hele veien. Jeg sier ikke at hun skal kjøpe men deler kun hvordan jeg har det med mine å det er bare til å prøve seg frem.
Stimfisk trives ikke aleine, ferdig med det!



Jeg kan komme med tips om en annen botia, pakistanbotia.

Så vidt jeg ser passer også dens krav til vannverdier overrens med de andre fiskene du har på listen din (med unntak av guppy da).
Nemisa85
Vi har hatt den botiaen i mangen år å den trives like dann. Er håndtam i tillegg å eter fra neven så jeg tror det har litt med hver sin erfaring å ikke bare det som står som info hele veien. Jeg sier ikke at hun skal kjøpe men deler kun hvordan jeg har det med mine å det er bare til å prøve seg frem.


Jeg vil våge å påstå at den botiaen ikke "trives likedan".
Det blir som å sammenligne med oss mennesker. Et menneske som har levd helt alene i flere år vil opprettholde livet og spise den maten som gis, i ren desperasjon om ikke annet.
Vi mennesker tåler en stund alene, men vi trives aller best med andre mennesker og familie rundt oss. Helt alene vil et menneske etterhvert bli småsprø og mistrives.
Tror det samme kan sies om praktbotia.

Når du sier at den trives, så tror jeg egentlig ikke du VET noe om det med sikkerhet, men går ut fra det som passer dine egne oppfatninger best. Det er dessverre mange som gjør det, de nekter å høre på hva som er best for fisken, og fastholder sine egne ønsker istedet.
En stimfisk som praktbotia trives IKKE alene, samme hva du og din mor måtte tro. Beklager, men slik er fakta.
Vel med dette vil jeg si at det ser ut som folk her inne er veldig på å MENE hva fiskene liker så skal ikke utdype eller går mer i diskusjon om dette for da blir det klart en krangel jeg er like uintressert i som andre.

Jeg er ikke trangsynt og egoistisk med tanke på hva jeg vil de skal like eller noe i den kategorien men i enkelte tilfeller kan man se hvordan oppførselen er på idividene å jeg ville heller ikke sammenlignet fisken med et menneske som kan faktisk forfalske sorg bak et smil! Tro fiskene ikke er på denne måten i det hele!

Men nå skal jeg ikke trykke på knapper til folk her inne å legge dette for død å heller anbefale deg som lagde tråen i å følge hva du selv vil prøve å heller høre på dem som tydeligvis retter seg mot det phsycologiske hos fisken å vet mye bedre...Les infoen på AF som har også vist seg feil i enkelte tilfeller jeg har lest i diskusjoner....

Ha en fortsatt fin kveld alle å beklager for min mening ble tatt opp her
Plussmedlem
Nemisa85
Vel med dette vil jeg si at det ser ut som folk her inne er veldig på å MENE hva fiskene liker så skal ikke utdype eller går mer i diskusjon om dette for da blir det klart en krangel jeg er like uintressert i som andre. Jeg er ikke trangsynt og egoistisk med tanke på hva jeg vil de skal like eller noe i den kategorien men i enkelte tilfeller kan man se hvordan oppførselen er på idividene å jeg ville heller ikke sammenlignet fisken med et menneske som kan faktisk forfalske sorg bak et smil! Tro fiskene ikke er på denne måten i det hele!


Nå skal jeg for all del ikke krangle med deg, for det er ikke det jeg er ute etter, men praktbotia alene kontra stim har ingenting med følelsesregister å gjøre. En fisk vil aldri føle sorg eller savn på samme måte som vi gjør, til det er deres hjerner for lite utviklet og de er heller ikke selvbevisste.
Men den vil registrere at noe mangler i forhold til det den er genetisk og instinktivt programmert til å gjøre, nemlig leve i stim. Og dermed utgjør det en stressfaktor i fiskens hverdag den ellers ikke ville hatt. Som kan lede til sykdom.
En individuell fisk vil, på bakgrunn av samme genetiske og instinktive trang, forsøke å opprettholde sin eksistens som best den kan. Lik alle andre vesen. I et kar der alle de andre kravene den har til livsopphold er tilstede vil den, som i deres tilfelle, kunne bli gammel. Men det er ikke dermed sagt at fisken har det så optimalt som den kan få det i fangenskap! Og det må jo være det som er målet når vi først har de i hus.

Så, som sagt, det er ikke for å krangle, men for å opplyse. Det er selvsagt vanskeligere å formidle meninger og følelser gjennom internettforum enn det er å skulle si de samme tingene ansikt til ansikt, så det som gis som velmenende råd her, kan ofte virke som sårende og fornærmende.
Jeg håper ikke du føler det sånn med denne kommentaren. For det er ikke meningen.
Tusen takk for en forstelsefull innlegg jeg tar for all del ingenting som en fornærmelse så lenges det forholdes til fiskene å ikke er peket direkte på enkelt mennesker som noen gjør!

Jeg ser dette som et mye klarere svar å vil etterette meg til dette for tross alt er ingen hverke utlært å vil heller aldri bli men kan lære mer på veien som jeg nettopp gjorde.
Min mening har skiftet fra mitt synspunk var å vil nå ta prktbotiaen hos min mr opp til mine andre 3 så den vil forholde seg til sine instinkter! Helt klart etter det jeg har nettopp lest

Ja det er meget lett å misforstå hverandre på skriving i et forum en å forklare med ord da ord beskrivelser på tastene eiere ingen tonefall eller følelser!

Takk igjen og som sagt tar jeg ingenting til meg da har jeg ingenting på et forum å gjøre, så lenges vi forholder oss til diskusjon om fisk å interessen enn personlig utpekelser for ingen er utlært
Er egentlig litt imot å ha praktbotia i akvarie i det hele tatt(utenom for entusiaster da.). De trenger veldig stor plass etterhvert og bør ha riktig føde å jakte på. Det er veldig aktive og flotte fisk, men de blir også veldig store etterhvert.

Anntar det er gode grunner til at jeg bare har hørt om en person som har drettet dem, og det med hormoner.

Men ellers er jo listen veldig flott. Ville ha slengt med noen cichlider som ikke blir for store i tillegg. Der er det mye spennende å finne, og de vil begrense mengden guppy, så ikke akvariet blir overbefolket over tid.
Trygve Lillefosse
Er egentlig litt imot å ha praktbotia i akvarie i det hele tatt(utenom for entusiaster da.). De trenger veldig stor plass etterhvert og bør ha riktig føde å jakte på. Det er veldig aktive og flotte fisk, men de blir også veldig store etterhvert. Anntar det er gode grunner til at jeg bare har hørt om en person som har drettet dem, og det med hormoner. Men ellers er jo listen veldig flott. Ville ha slengt med noen cichlider som ikke blir for store i tillegg. Der er det mye spennende å finne, og de vil begrense mengden guppy, så ikke akvariet blir overbefolket over tid.


Enig med deg i alt på innlegget....Men om praktbotiaen skulle blitt en selektiv fisk for entusiaster burde vel først å frems dyrebutikkene tatt erfere ikke kjøperne å holderne!
Nemisa85
Men om praktbotiaen skulle blitt en selektiv fisk for entusiaster burde vel først å frems dyrebutikkene tatt erfere ikke kjøperne å holderne!


Skjønte ikke hva du mente her?
Nemisa85
Ja det er meget lett å misforstå hverandre på skriving i et forum en å forklare med ord da ord beskrivelser på tastene eiere ingen tonefall eller følelser!


Jeg beklager også hvis mitt innlegg ovenfor ble misforstått. Jeg mente det godt, og mente mest noe i retning av det Viktor greide å skrive med så mye bedre ord
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap