Sand eller grus

Hei

Ser p[ akvariumene til noen av medlemmene her og syntes de er mye finere med sand enn den grusen jeg har.

Men er litt skeptisk p[ og bytte i forhold til bakterie innhold og stress av fisk.

MEn hva syntes dere i forhold til de fiskene jeg har, burde jeg g[ for sand elelr fortsette med grus?

dette er eakvariumet mitt
khulli ålene dine hadde nokk blitt glade for sand.
vis du søker på bytte til sand her på forumet så finner du masse tråder om folk som har spurt før.
biltema sand er fin og billig and å ha, den trenger du heller ikke å vaske før du har den i akvariet.
og alle bakteriene ligger i pumpen.
vis du bytter til sand tror eg du ikke vil angre etter på
Det går helt fint med grus til de fiskene.
Kuhliiålene vil gjerne ha sand, de siler den på jakt etter mat og vil ikke trives optimalt på grus.

Å bytte til sand går helt fint. De aller fleste bakteriene sitter i filteret, men om du er usikker, er de bare å fôre litt sparsomt et par uker etter byttet. Stresset med byttet til sand kommer fiskene seg fort over, så det er ikke mye å tenke på. De tar litt tid, men blir kjempefint.

Og hvem vet om du senere vil få lyst på andre fisk som absolutt skal ha sand (i mine øyne er kuhliiålene det uansett, men..)? Like greit å hoppe i det som å krype mener jeg
Siden dette er noe jeg har veldig lyst til; og gj;re saa tror jeg at jeg gaar for det.

Hvordan er rengj;ring av sand? saa det var en her inne som annbefalte og bare suge litt forsiktig over sanden med en slange, men man trenger ikke mer enn det?



Om jeg jeg har fatt det med meg riktig saa er det den sanden med smaa korn jeg skal ta med meg fra biltema?

Vil sanden veie mer enn grusen? hehe, har akvariet paa en trekommode som kanskje boyer seg littegrann, har stotte under da. hehe.
Rengjøring av sand er veldig greit og akkurat slik du beskriver det. Når jeg tapper vann ut av karet under vannbytte, holder jeg bare slangen et par cm over sanda og suger med meg det løse opp og ut. Det hender jeg får med noen korn med sand, men det er så minimalt at det skal ta år før jeg merker at mengden har sunket

Vær forsiktig når du kjøper sand fra Biltema. De har flere typer, og ikke alle egner seg i akvarium.

Det er denne du skal ha. Produktnr. 175425, kornstørrelse 0,2 - 1 mm (den "groveste" av de to typene).

Om sanda veier mer enn grusen tør jeg ikke si noe om, men noen voldsom forskjell blir det neppe. Men du burde kanskje vurdere en annen løsning om du faktisk bekymrer deg for den evt. lille vektforskjellen, og kommoden allerede bøyer seg litt.... 160 liter vann på gulvet er en kjedelig affære, selv når forsikringen er i orden! 160 liter vann+ sand og innredning veier en hel del, og det er vel et fåtall vanlige kommoder som er dimensjonert for en slik vekt. Jeg hadde ikke hatt mage til det, det er helt sikkert.

Et enkelt porsabord koster ikke all verden, heller og kan spare deg for bekymring og en evt. våt opplevelse
Du kan gjerne ha grus til Kuhlii. Men da i form av avrundet grus. Her i Norge selges dette ofte som Engelsk Elvegrus. Det viktigste er at sanden ikke er skarp. De fleste Pangio arter (heriblandt Kuhlii-ål) lever i finrundet grus. Men som ElinH poengterer... Sand gir deg langt større valgmuligheter i fiskepopulasjon enn grus gjør.
Jeg for min del anbefaler sand fremfor grus, til alle fisk. Har til dags dato ikke hatt fisk som trives bedre i grus enn sand..... Corydoras, aspidoras, apistogramma, ciklider etc etc trives best i sand og trenger det fra naturens side
Dette var veldig nytting informasjon.

Er helt overbevist om at sand er det jeg vil ha.
Naar det gjelder kommodevalget saa har jeg bekymret meg litt ja, jeg staar alltid paa siden av akvariet naar jeg bytter vann, hehe. har i mellomtiden er litt kortere kommode med mindre overflate som igjen gir litt mer styrke kanskje. Denne burde jeg vel ta ibruk inntil jeg faar noe som er sterkere. Eventuelt for sikkererhetensskyld ha akvariet rett paa gultvet.

Gleder meg veldig til og fange kuhlii aalene mine, hehe.

Legger inn bilder naar bunnbyttet er blitt gjort.
Jeg mener pangio kuhlii på grus blir akkurat det samme som corydoras på grus -helt feil! Selv om grusen er avrundet vil de verken kunne sile sand gjennom gjellene eller grave "snuta" langt ned i bunnlaget.

Kunne aldri tenkt meg å ha mine kuhlii eller cory på noe annet enn sand..
Scroll ned til bildene 5-7 i denne fangstlokasjon reportasjen, Lisbeth - Ser du ren sand der? Nei, det er avslepen elvegrus. Og Cory og Pangio kan faktisk ikke sammenlignes, da de bor på vidt forskjellige kontinent. Men som jeg skrev over... Sand gir langt større utvalg i fisk man kan holde i et akvarium, så vi er ikke så veldig uenige....
Linken er da til en sandbiotop? Men hva de legger i ordet sand, vet ikke eg...
Selv om cory og pangio bor på vidt forskjellige kontinent, så er de alikevel ganske like når det gjelder oppførsel langs bunnen.

Jeg har hatt en skokk med kuhliiål, og de rotet i sanden og silte sand gjennom gjellene. Derfor er de ikke tvil i mitt sinn at pangio trives bedre på sand enn grus, selv om grusen skulle være rund som en klinkekule.
Ja, dere har sikkert rett. Men det øverste laget jeg ser på bildene, ser definitivt ikke ut som tynn sand, i mine øyne.... PS: Donald.. ja det er også sand i substratet, men kom ikke her å fortell meg at finslepen sand er det Pangio lever i naturlig... det er en miks... Og pussig nok ligger grusen over sanden... i motsetning til hva de fleste mener vil skje -
Ehhhh...korreksjon av meg selv... Grusen havner selvsagt øverst. Men poenget mitt er at Pangio artene lever i en miks av finslepen grus og sand i naturen -
Sikkert dumt spørsmål, men hvor mange kilo burde jeg kjøpe av den sanden? Fra Biltema.
Har aldri angret på at jeg gikk fra grus til sand, men har angret på at jeg ventet så alt for lenge med å bytte, bunnfiskene ELSKER sanden, ja jeg SER det faktisk
Med dine fisker spiller det nok ingen rolle. Min erfaring med sand er at plantene vokste langt dårligere (saktere) enn i elvegrusen min. På plussiden lettere renhold.
Roger Jaksland
Min erfaring med sand er at plantene vokste langt dårligere (saktere) enn i elvegrusen min. På plussiden lettere renhold.


Min erfaring er at plantene vokser like godt i sand som i grus
Enig med Lisbeth I allefall gjør mine planter det...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap