Må man ha bakrunnsbilde i akvariumet?

Vi har akkurat kjøpt et lite 56 liters akvarium og er helt i oppstartsfasen. Damen i dyrebutikken nevnte at vi måtte kjøpe bakgrunnsbilde til akvariumet. Er dette noe man MÅ ha for fiskens skyld eller er det kun til pynt?
Ne, fiskene bryr seg ikke. Det er kun for vår egen syns skyld - det ser penere ut. Er forresten mer tilhenger av å male baksiden på karet (på yttersiden selvsagt) med svart akrylmaling enn å bruke de foliene. De løsner, får luftbobler og ser uansett ikke særlig naturlig ut (dette er min mening, altså). En svart bakgrunn gjør at akvariet får en bedre dybdefølelse, og det er heller ikke spesielt pent å se rett inn i husveggen

men for fiskenes del trenger du ingenting. Du velger det du synes er pent.
Men noen fisk setter da pris på noen mørkere trygge sider av akvariet? Det er i alle fall min oppfatning

Jeg maler mine kar med sort akrylmaling utenpå baksiden. Billig og enkelt. Karantenekaret har jeg malt sort på 3 vegger, for å unngå stress på nyinnkjøpt og/eller viltfanget fisk.

Det er ikke nødvendig med bakgrunnsbilde i akvariumet. Det er hovedsaklig en smakssak om man vil ha eller ikke. Noe roligere føles det nok for fisken å ha en bakgrunn, men akvarier står jo hovedsaklig mot en vegg uansett, så det skjer ikke så mye "skummelt" (fra fiskens synspunkt) på baksiden av akvariet. Personlig foretrekker jeg å male utsiden av bakglasset svart. Det gir en rolig og fin bakgrunn. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at jeg mistenker at en av kulefiskene mine ikke liker å ha fått en svart bakgrunn. Fisken har rett og slett vært furten siden jeg malte, så jeg mistenker at den ikke liker forandringen. Men kulefisker kan være litt sære når det gjelder forandringer, så det er ikke ofte man opplever noe slikt.
som andre her sier; nei man trenger det ikke.

Det kommer litt ann på karret synes jeg. Min oppvekstkar har ingen bakgrunn.
Disse er bare 40 liter, og jeg synes de blir større/lysere om man ser igjennom disse.

Storkarret (540 liter) hadde blitt stygt uten bakgrunn, så der er det. Der har den også en funksjon, da bakgrunnen skjuler filterinnsug og varmekolber (er BTN-moduler som bygger ut fra veggen, slik at det blir mellomrom for å skjule slikt)
Det er jo bare å prøve! Et svart teppe, et blått håndkle, litt krøllete silkepapir, gråpapir med malingsurr og skrukker, litt søplesekk - bare tre det ned bak og se etter om det ble gøy. Ble det fint, kan man alltids finne på noe klokt som gjør det mer permanent. Selv funderer jeg på hvordan jeg kan få mørk bakgrunn om dagen og det spennende blåskimmeret fra hvit vegg med månelys om kvelden - løsningen finnes på nett et sted :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap