Hvordan skyller dere svampen i hjørnefilteret?

Så, hvordan gjør dere det?

Begynner å gro litt igjen her nå..
Under neste vannbytte så får du en del av det brukte akvarievannet i en bøtte beregnet kun for akvarie, dvs. at det aldri har vært såpevann i den bøtta. Så tar du svampene forsiktig opp av filterboksen og skyller/klemmer svampene forsiktig i bøtta. Bytt samtidig den hvite filtermatta på toppen av filteret, hvi du har det. Putt så svampene på plass igjen. Du vil antageligvis oppleve at det kommer mye "filtergugge" ut av utblåsrøret når du starte filteret igjen, men det er helt ufarlig for fiskene og vannet vil bli klart igjen i løpet av noen timer.

Mvh.

Jon
Tror det kommer an på hvordan du har laget filteret. Om du har ett stykke blåsvamp bøyd mellom sidelistene, er det muligens en ide å skjære av den delen som står over sandlaget på utsiden av filtersvampen og skylle den i akvarievann (eller temperert vann). Om du har en todelt løsning nedefra og opp, altså to lag, kan hende i forskjellig grovhet, kan du ta ut et lag av gangen. Har selv laget hjørnefilter i et kar som står klart som karantenekar, og der har jeg laget svampen i "to etasjer" slik at jeg kan ta ut den øverste, største delen, uten at sanda renner inn i rommet bak svampen og kommer inn i sirkulasjonspumpa.
hehe, takk for svar, men jeg har et hjemmelaget hjørnefilter av blåsvamp.
530
Tror det kommer an på hvordan du har laget filteret. Om du har ett stykke blåsvamp bøyd mellom sidelistene, er det muligens en ide å skjære av den delen som står over sandlaget på utsiden av filtersvampen og skylle den i akvarievann (eller temperert vann). Om du har en todelt løsning nedefra og opp, altså to lag, kan hende i forskjellig grovhet, kan du ta ut et lag av gangen. Har selv laget hjørnefilter i et kar som står klart som karantenekar, og der har jeg laget svampen i "to etasjer" slik at jeg kan ta ut den øverste, største delen, uten at sanda renner inn i rommet bak svampen og kommer inn i sirkulasjonspumpa.


Ah, okei. Ja, jeg har ca 5 cm svamp for å holde sand ute av "filterhuset", og ca 45cm ovenfor der igjen.

Blir det ikke sinnsyyykt med gørr i akvariet når du tar opp øverste del?
Ronny-André
Blir det ikke sinnsyyykt med gørr i akvariet når du tar opp øverste del?


Den suppa inne i hjørnefilteret må du slamsugge en gang i blant. Så kanskje du behøver ikke å ta selve filtersvampen ut. Gjør likedan hvis du må ta den ut.
Jeg har nå 3 kar med hjørnefilter og har hatt flere. Fint å ha de nederste 5 cm av matten som sandstopper, slik som du har.

Løft ut matten forsiktig og stå klar med en bøtte under så ikke all gørra renner ned i akvariet igjen. Slamsug gjerne i hjørnet når matten er ute, og ta et dugelig vannskift. Jeg har mye javamose på mine matter, men det er ikke noe problem å glemme ut gørr i ei bøtte akvarievann. Pass på at du ikke får fisk bak matten når du setter den tilbake igjen. Slammet som virvles opp av denne jobben forsvinner inn i filteret etter noen timer, som Jon Bruce sier ovenfor her :o)
Ok, takker for svar. var nemlig bekymret for at veldig mye gørr skulle renne ut i karet :p
Evnt kan du putte en pose oppi akvariet som du lirker matta oppi, slik at det ikke renner gørr ut i karret igjen.
Jeg har også 5 cm svamp nederst som alltid står igjen. Men etter siste rens tok jeg å delte svampen i vanndelen i to. På den måten kan jeg ta ut en del av gangen og vaske den skikkelig ren mens den andre delen står igjen med de viktige bakteriene.
Da slipper jeg å være redd for å vaske ut for mye bakterier og den delen jeg tar ut for å vaske er ikke så stor at det renner så mye slam ut. Jeg suger også med slangen utenpå filtermatta når jeg bytter vann. Dytter slangesuget godt mot matta. Lurt å gjøre før du skal ha ut matta for rens også
Hmm. Hørtes ikke optimalt ut, for meg. Rett meg hvis jeg tar feil.

Du har altså 3 svamper, la oss si 5cm + 20cm + 20cm.

Da kan du vaske én skikkelig, og la den andre stå igjen - med alle de gode bakteriene. Også bytter du annenhver gang - når det begynner å gro igjen. Men, da tenker jeg

1: Vil ikke den midterste være upraktisk å ta ut? Siden du først må ta ut den øverste? Da ender man jo opp med å ta ut begge delene, altså som om originalt 40cm, men kanskje enda mer slam?

2: Vannet tar alltid den letteste veien. Da vil jo en del av den "tette" svampen som ikke har blitt vasket, dø ut. På grunn av oksygenmangel?

Jeg vil gå ut fra at hun delte den vertikalt, slik at de to bitene står ved siden av hverandre, og ikke over hverandre... Eller? Skal lage hjørnefilter selv, så denne tråden er nyttig for meg og
Vertikalt blir nok umulig, hvis hun har et helt standard hjørnefilter. Eller.. Ihvertfal hos meg ville det blitt umulig.
Det er sant ja! Må i såfall lage en slags bøyle...
Men hos meg går det...
Ronny-André
Hmm. Hørtes ikke optimalt ut, for meg. Rett meg hvis jeg tar feil. Du har altså 3 svamper, la oss si 5cm + 20cm + 20cm. Da kan du vaske én skikkelig, og la den andre stå igjen - med alle de gode bakteriene. Også bytter du annenhver gang - når det begynner å gro igjen. Men, da tenker jeg 1: Vil ikke den midterste være upraktisk å ta ut? Siden du først må ta ut den øverste? Da ender man jo opp med å ta ut begge delene, altså som om originalt 40cm, men kanskje enda mer slam? 2: Vannet tar alltid den letteste veien. Da vil jo en del av den "tette" svampen som ikke har blitt vasket, dø ut. På grunn av oksygenmangel?


Slik jeg forstod denne varianten, var det for å ha mindre svamper som er lettere å håndtere og man derfor lettere kan unngå at for mye slam virvles opp.

Den midterste vil nok være den som samler mest slam av de to.

Har ikke prøvd blåmatte selv enda(har akkurat begynt å ta det i bruk). Men dette med slam og rensing av filtermattene er nok bare en bakdel man må ta med for å få de gode sidene av blåfiltersvampen.
Men, det blir jo ikke noe enklere å ta ut den midterste - når den øverste uansett også må ut? Hrmf..
Listene man har på siden, som holder mattene bøyd - fungerer litt som skinner. Man kan enkelt bare dra svampen rett opp. Og for å dra den midterste opp, så må naturlignok den øverste også ut. Eller ignorerer jeg en kreativ og smart løsning?

Men, bra du har begynt med blåmatte! Hjemmelagde filterløsninger slik som hjørnefiltre har et ekstremt stort bakterieareale.
Enda bedre er løsninger hvor hele bakvegg er av delt i seksjoner med bioballer og blåsvamp. Kan jo gjemme alt annet utstyr der også.
Men hjørnefilter er definitivt den beste, utifra kostnad og tid det tar å lage.
Slik jeg oppfatter det, er den øverste delen delt i to tynnere deler. Nærmeste illustrasjon jeg kan komme på er slik en bløtkake i to deler ville været om du satte den på høykant. Altså to skiver svamp, hver halvparten av tykkelsen på den øverste delen av filteret ditt. Da kan du ta ut en skive mens den andre kan klemmes fram mot glasslistene og stå igjen mens du vasker den delen som har stått nærmest vannet i karet.
Hvis det fungerer, så svarer jo det på hvordan det blir mer praktisk å skylle svampene.
Men vannet vil jo fortsatt sile gjennom enkleste vei, som da er den nyvaska svampen. Ikke der bakteriene er. Det vil da bli enkelte "dø-punkt" i den gamle svampen, der bakteriene dør ut på grunn av oksygen mangel.

Eller .. ? Jeg er totalt åpen for at jeg tar feil, hvis noen kan forklare det :P
Ronny-André
Hvis det fungerer, så svarer jo det på hvordan det blir mer praktisk å skylle svampene. Men vannet vil jo fortsatt sile gjennom enkleste vei, som da er den nyvaska svampen. Ikke der bakteriene er. Det vil da bli enkelte "dø-punkt" i den gamle svampen, der bakteriene dør ut på grunn av oksygen mangel. Eller .. ? Jeg er totalt åpen for at jeg tar feil, hvis noen kan forklare det :P


Med en slik løsnng vil det vel være naturlig å ta svampen som skal rengjøres fra "utsiden" og plassere den tilbake på "innsiden", og dermed få en naturlig rotering av svampene. Vil tro den svampen som er ytterst vil bli skitten/tett fortest.
Hvis du har, som antydet i forrige innlegg, to skiver svamper som tilsammen blir den totale tykkelsen i filtersvampen din, kan det ikke bli noen "enkleste vei" gjennom filteret. Vannet må gjennom den totale overflaten av hver av delene. Som Trygve skriver, er det selvsagt også lurt å rotere delene hver gang du har behov for å gjøre rent filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Quatermass
Reklame for plussmedlemskap