Finnes det en ikke sand trengende apistogramma?
Denne ciklidefamilien er morsom, pen, har en perfekt størrelse og er ikke så vanskelig å få i lek. Men problemet er at jeg har grus og apistogramma vil ha finkornet sand, på grunn av mikroorganismene i sanden.
Mitt spørsmål er om det finnes en type som kan leve uten sine dyrebare mikroorganismer.
MVH,TMK
Mitt spørsmål er om det finnes en type som kan leve uten sine dyrebare mikroorganismer.
MVH,TMK
Postet 06.09.10 kl 19:34
Postet 06.09.10 kl 19:39
Postet 06.09.10 kl 21:11
Det blir like skittent begge deler, forskjellen er bare at det forsvinner nedi grusen, mens det blir liggende oppå sanden. Med god filtrering og gode vannbytterutiner synes jeg det er enklere å holde det rent og pent med sand.
Når man først har sett dvergciklider på sandbunn tror jeg ikke man lengre vurderer å holde slike arter på grus.
Når man først har sett dvergciklider på sandbunn tror jeg ikke man lengre vurderer å holde slike arter på grus.
Postet 06.09.10 kl 21:13
Hvis man har sandsnegler vil de også være med på å trekke dritt ned i sanden, slik som meitemarken i jorden, og derfor holde akvariet mindre skittent.
Har ingen problemer med synlig dritt som ligger på sanden i akvariumene mine, bortsett den ene, hvor jeg ikke kan komme nær bunnen pga. fare for å suge opp corydoras yngel og rekeyngel.
Har ingen problemer med synlig dritt som ligger på sanden i akvariumene mine, bortsett den ene, hvor jeg ikke kan komme nær bunnen pga. fare for å suge opp corydoras yngel og rekeyngel.
Postet 06.09.10 kl 21:21
Tor Magnus KuløyAkvariet er egentlig tomt, jeg har en fin elevgrus med flott farge jeg har tenkt å bruke. Og jeg har jo faktisk sand som hørte med akvariet da jeg kjøpte det, men [B]har hørt så mye godt om grus og dårlig om sand[/B]. Sand blir mye lettere skittent og sånt, har derfor bestemt meg for å bruke grusen.
Da har du nok fått ganske så villedende råd!
Mange fisker trives med grus - stort sett ALLE trives med sand - mange må ha sand.
Ciklider vil ha sand med få unntak.
Edit: Litt utdyping...
Postet 06.09.10 kl 21:43
Endret: 06.09.10 kl 22:02
Svaret på spørsmålet ditt er dessverre nei, meg bekjent er det ingen Apistogramma eller Mikrogeophagus som ikke bedriver sandsiling. Det er ikke så mye mat i form av mikroorganismer de får i seg på denne måten i et akvarium. Sanda er mest for trivselens skyld, det er et basis instinkt de har å sile sand.
Mange har nok fått de i lek på grus også, men fiskene blir definitivt mer lykkelige på sand og det er mye morsommere å se fisker som utfolder seg og viser deg all sin naturlige atferd enn at de står og sturer.
Hilsen Ola
Ps: har du sett på Bettaer, de trenger ikke sand
Mange har nok fått de i lek på grus også, men fiskene blir definitivt mer lykkelige på sand og det er mye morsommere å se fisker som utfolder seg og viser deg all sin naturlige atferd enn at de står og sturer.
Hilsen Ola
Ps: har du sett på Bettaer, de trenger ikke sand
Postet 06.09.10 kl 21:55
Ulvster[QUOTE=Tor Magnus Kuløy]Akvariet er egentlig tomt, jeg har en fin elevgrus med flott farge jeg har tenkt å bruke. Og jeg har jo faktisk sand som hørte med akvariet da jeg kjøpte det, men [B]har hørt så mye godt om grus og dårlig om sand[/B]. Sand blir mye lettere skittent og sånt, har derfor bestemt meg for å bruke grusen.
Da har du nok fått ganske så villedende råd!
Mange fisker trives med grus - stort sett ALLE trives med sand - mange må ha sand.
Ciklider vil ha sand med få unntak.
Edit: Litt utdyping...
Da jeg skulle kjøpe bunn var jeg veldig usikker på hva jeg skulle kjøpe.
I alle dyrebutikkene jeg var i anbefalte de meg å kjøpe grus fremfor sand og
det ente selvsagt i at jeg kjøpte grus, fyren jeg kjøpte det av solgte meg attpåtil dobbelt opp med sand! Nå har jeg brukt 500 kr på grus og tror ikke jeg går over til sand nei.
Postet 07.09.10 kl 10:34
Tor Magnus KuløyDa jeg skulle kjøpe bunn var jeg veldig usikker på hva jeg skulle kjøpe. I alle dyrebutikkene jeg var i anbefalte de meg å kjøpe grus fremfor sand og det ente selvsagt i at jeg kjøpte grus, fyren jeg kjøpte det av solgte meg attpåtil dobbelt opp med sand! Nå har jeg brukt 500 kr på grus og tror ikke jeg går over til sand nei.
Hvis du har kvitteringa og pakken ikke er åpnet kan du jo levere grusen tilbake.
Postet 07.09.10 kl 10:43
Postet 07.09.10 kl 11:18
Endret: 07.09.10 kl 11:19
Det er sant, og med nærmere ettertanke blir det nok sand allikevel, apistogramma må være min fisk! Har prøvd både sanna og grusen i den gamle 90 liter`n og sanna ter seg faktisk best. Nå kom jeg på en ulempe med sann, nemlig at det ikke blir så mye luft igjen til røtter, men men.
Det blir både sann og apistogramma, takk for å ha overbevist meg!!
Det blir både sann og apistogramma, takk for å ha overbevist meg!!
Postet 07.09.10 kl 11:20
Ikke bare labyrinter, men alle typer fisk som ikke holder til på bunnen, er fisk du kan holde.
Vil du holde apistogramma, så må du nok bare krype til korset og skaffe sand. Evnt ha et område i karret med sand.
Disse er ikke som corydoras, som må ha sandbunn i hele karret.
Dessverre er nok du enda en av disse som har blitt villedet i butikken.
Et godt tips er alltid å sjekke minst to medier ang det du ønsker kjøpe, før du går ut og handler.
Litt sent ute gitt
Vil du holde apistogramma, så må du nok bare krype til korset og skaffe sand. Evnt ha et område i karret med sand.
Disse er ikke som corydoras, som må ha sandbunn i hele karret.
Dessverre er nok du enda en av disse som har blitt villedet i butikken.
Et godt tips er alltid å sjekke minst to medier ang det du ønsker kjøpe, før du går ut og handler.
Litt sent ute gitt
Postet 07.09.10 kl 11:25
Endret: 07.09.10 kl 11:30
Hvis du kjøper/får sandsnegler, så vil disse lufte ut sanda. Har ikke noe problem med planteveksten i mitt akvarium
Næringskuler har også vært det beste i mitt akvarium når det gjelder gjødsel. Bruker ikke flytende da det har tendens til å trigge algevekst.
Næringskuler har også vært det beste i mitt akvarium når det gjelder gjødsel. Bruker ikke flytende da det har tendens til å trigge algevekst.
Postet 07.09.10 kl 12:54
Kine KristineHvis du kjøper/får sandsnegler, så vil disse lufte ut sanda. Har ikke noe problem med planteveksten i [URLBLOCK1]:) Næringskuler har også vært det beste i mitt akvarium når det gjelder gjødsel. Bruker ikke flytende da det har tendens til å trigge algevekst.
Så tøft, hadde tenkt å kjøpe sandsnegler fra før og dette setter meg ikke akkurat av tanken!
Postet 07.09.10 kl 16:44
Vær helt sikker på at du vil ha sandsnegler før du introduserer dem i karet, selvom du starter med et par stk blir det raskt et absurd antall om de får nok næring - og de befinner seg alle andre steder enn i sanden. Aldri mer sandsnegler her.
Både apistrogramma og corydoras roter i sanden på leting etter mat og virvler samtidig opp rusk og rask som dermed går i filteret. Ellers er det lettvint å slamsuge i forbindelse med vannbytte ukentlig.
Både apistrogramma og corydoras roter i sanden på leting etter mat og virvler samtidig opp rusk og rask som dermed går i filteret. Ellers er det lettvint å slamsuge i forbindelse med vannbytte ukentlig.
Postet 07.09.10 kl 17:06
Postet 07.09.10 kl 17:24
Postet 07.09.10 kl 19:26
Jeg digger mine sandsnegler.
Når jeg forer, så er det masse av dem, men som oftest ser jeg bare noen få.
Hadde jeg ikke sett en eneste en ville jeg bli bekymret.
De er en ganske god indikator på om man forer for mye eller ikke. For mye for, flere snegler, mindre for, flere tomme sneglehus.
Selv om hodet deres kan minne litt om en igle, så synes jeg de er vakre. Dessuten føder de levende småsnegler. Bare det er rimelig kult da
Når jeg forer, så er det masse av dem, men som oftest ser jeg bare noen få.
Hadde jeg ikke sett en eneste en ville jeg bli bekymret.
De er en ganske god indikator på om man forer for mye eller ikke. For mye for, flere snegler, mindre for, flere tomme sneglehus.
Selv om hodet deres kan minne litt om en igle, så synes jeg de er vakre. Dessuten føder de levende småsnegler. Bare det er rimelig kult da
Postet 07.09.10 kl 20:01
Når man har sand er det enkelt å tynne ut bestanden av sandsnegler om den skulle bli for stor. Det er bare å ta en hov å grave med den i sanden. Sanden renner ut av hoven, mens sneglene blir igjen.
Holder på med dette akkurat nå, siden jeg skal tømme det ene akvariet, og ikke vil ha sneglene værende i sanden når den skal opp og ut av akvariet.
Holder på med dette akkurat nå, siden jeg skal tømme det ene akvariet, og ikke vil ha sneglene værende i sanden når den skal opp og ut av akvariet.
Postet 07.09.10 kl 20:44
Postet 07.09.10 kl 21:43