Kom hjem til massedød i akvariet i går - hjelp!

Da jeg kom hjem fra jobb i går, fant jeg 6 døde Glødebåndstetraer. Sannsynligvis er det 7, for jeg fant bare 3 levende av 10 totalt. Mulig den siste sitter fast gjemt inni en plante eller noe.

Sverddragerne (4 stk) holdt seg oppe ved vannflaten også, så regnet med det var oksygenmangel eller noe. Skiftet 50-60 liter vann (akvariet er 120 L).

Vannprøvene (tatt før vannbyttet) viste:

PH - 7
GH - 3
KH - 4
Nitritt 0
Nitrat 25, tror jeg.. Var det midterste feltet på Tetra sine dråpetester.

Etter vannbyttet ligger de tre tetraene og sverddragerne enten oppe ved vannflata eller nede på sanda.
Har ellers en ancistrus sp, som ble litt blek (han er svart) og gjemte seg i en hule.
6 Pakistanbotia, hvorav 5 svømmer og styrer som vanlig og 1 var litt blek. Fikk ikke sjekket den i morges før jobb.
Noen reker, som ser ut til å ha det helt fint.

Renset pumpen (klemte på svampene i akvarievann). Denne er originalen som hører til akvariet, innvendig pumpe. Juwel Lido 120L.

Hva er det som gjorde at så mange fisker døde på en gang? Akvariet har vært i gang noen mnd, innkjørt 1 mnd uten fisk, deretter gradvis innført fisker. Tetraene har vært der siden påske i år, da jeg først satte inn fisk.

Gruer meg til å komme hjem fra jobb i dag... Håper jeg ikke finner flere døde fisk...
Var høy nitratverdi. Har du test for ammoniakk?
Veldig vanskelig å si.

Med all den døde fisken, burde det være endel ammonium i karet, og mener du derfor burde fått utslag på nitrit.

Eneste jeg kan bidra med er at om en fisk dør og blir liggende, kan det føre til en voldsom økning i amoniakk som igjen fører til flere døsdfall osv.

Nitraten er litt høy, men vil si at den er lavere enn hva jeg hadde forventet med den situasjonen.
Har ikke test for ammoniakk/ammonium...

Jeg hadde også forventet høyere nitratverdi da jeg så alle døde fiskene.

Men da bør jeg vel kjøpe ammoniakk/ammonium test da?

Noe galt må det jo være=)
En død Glødebåndstetra i dag. Glemte å nevne at de seks jeg fant i går (må jo ha vært sju, da jeg nå bare har to levende igjen.. Men har ikke funnet den siste), var helt hvite. De hadde mistet all fargen. Hva kan dette komme av?! Den ene jeg fant i dag, hadde fortsatt fargene sine.

Sverddragerne og botiaene spretter rundt, men jeg er ikke helt sikker på at de oppfører seg "normalt". Er redd jeg skal miste dem også. Regner med ancistrusen gjemmer seg i en eller annen hule, ser ham ikke nå.

Bør jeg bytte vann hver dag framover?
Jeg vet ikke om så mye annet biologisk enn nitritt/nitrat som gir slike plutselige og voldsomme utslag. Sykdommer kommer litt etter litt, det samme gjør feil vannverdier.

Hva med temperatur? Det er en faktor som raskt slår ut store mengder fisk. Virker varmekolben fortsatt, eller har den mistet kontrollen, varmet opp karet og så sagt takk for seg? Står akvariet et sted hvor solen varmer opp rommet om dagen? Hvordan ser plantene ut?
Tetra sin nitrittest er ikke den beste, den viser utslag først på 0,3. Nitritt kan være skadelig for fisk i lavere konsentrasjon enn dette. Det kan hende at du har hatt nitritt under 0,3 i karet. Lavere enn tetras test målet, men høyt nok til å skade fiskene. De andre testene til Tetra er greie nok, men akkurat nitritt ville jeg brukt JBL sin test på.

Takk for svar

Fant tetra nummer 8 død i gårkveld.. Temperaturen er jevn, 25 grader. Passer på så det ikke kommer sol på akvariet, står i et hjørne i stua skjermet fra vinduene. Har to temp-målere, en innvendig og en utvendig som man klistrer på glasset. De viser begge to samme temp, og står i hver sin ende av akvariet.

Tror jeg skal kjøpe JBL sin nitritt test dersom denne viser dersom det er noe utslag i det hele tatt. Byttet 40 liter vann igjen i går, og i morges virket 5 av 6 botiaer og alle fire sverddragerne piggere. Ancistrusen tror jeg gjemmer seg, har ikke sett ham.

Har begynt å skifte ut plantene, delvis pga alger og delvis pga at noen av fiskene spiser på dem... Har hatt litt alger i det siste, prøver å fore mindre.
Inaktiv bruker
Når du bytter vann, bruker du da temperert vann fra varmtvannsbereder eller bruker du vann fra kaldtvannskranen som du lar stå i romtemperatur slik at det blir litt temperert til du skal skifte?

Jeg lurer bare siden det ikke er noen andre åpenbare grunner, om du kan ha fått kobber i karret ditt. Det kan jo også være klor og andre ting i vannet vi bruker, og om det har stått over natta etc uten lokk kan man jo i teorien ha sølt noe oppi bøtta også.

Men, det er rart om rekene lever, da disse er mer følsomme for kobber enn fisker.
Temperert vann, har ikke noe mulighet for å lufte vann.

Bruker "aquasafe" (husker ikke hva det heter, men det er et sånt produkt i alle fall). Har hørt at det ikke trengs, men det skader vel i alle tilfeller ikke.

Rekene ser ut til å ha det helt fint, de kravler rundt og spiser og rydder, som vanlig.
Inaktiv bruker
Aquasafe etc trengs jo, hvis du bruker temperert vann fra varmtvannsbereder. .
Men, om rekene lever er det nok neppe kobber som er synderen.
Embla Ofelia
Aquasafe etc trengs jo, hvis du bruker temperert vann fra varmtvannsbereder.


Dette er en myte etter min korte 30-års erfaring som akvarist. Temperert vann fra springen fungerer alldeles utmerket. Problemet ditt bunner nok i en akutt forgiftning av vannet. Mitt stalltips er Ammoniakk utløst av kraftig økt biologisk belastning pga. død fisk. Bytt vann daglig en tid fremover! -
Jovial
[QUOTE=Embla Ofelia]Aquasafe etc trengs jo, hvis du bruker temperert vann fra varmtvannsbereder.


Dette er en myte etter min korte 30-års erfaring som akvarist. Temperert vann fra springen fungerer alldeles utmerket. Problemet ditt bunner nok i en akutt forgiftning av vannet. Mitt stalltips er Ammoniakk utløst av kraftig økt biologisk belastning pga. død fisk. Bytt vann daglig en tid fremover! -

Will do! Fant forresten igjen ancistrusen i går og puster lettet ut! Han er som et familiemedlem å regne, ungene har gitt ham navn og passer på at han får mat og sånt

Takk for svar og tips alle sammen! Fiskene ser stadig piggere ut, så håper dette går veien!
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap