Hvor stor varmekolbe til 250l akvarium?

Hvor mange watt må det være i en varmekolber til et 250l?
Tommelfinger regelen er 1w per liter.
Den er grei, men gjør det noe om jeg kjøper for mange vatt?
Bedre med mer enn for lite. Det er greit med mer watt hvis man må bruke varmekuren for å bli kvitt sykdom. Da er man sikker på å få nok varme.
Husk at jo større kolbe, jo større sjanse for "kokte" fisk når kolben klikker. Bruker heller to små kolber enn én stor her - om en av dem klikker tar det betydelig lengre tid før vannet når dødelige temperaturer og man rekker oppdage det før det går gale.
Inaktiv bruker
MariaT
Husk at jo større kolbe, jo større sjanse for "kokte" fisk når kolben klikker. Bruker heller to små kolber enn én stor her - om en av dem klikker tar det betydelig lengre tid før vannet når dødelige temperaturer og man rekker oppdage det før det går gale.


Hvis man har kolbe med overopphetningsvern så vil det vel være trygt? Det har jeg...
vil sterkt anbefal eheim sine varmekolber.
de har alt fra 25 til 300w.
har en eheim 300w til 600 Liter med vann og dette går supert.
hadde først to 300 w kolber fra tetratec, slet med å få temraturen opp i 28 grader.
Tommy Welle
Tommelfinger regelen er 1w per liter.


Eller 0,5 W per liter. Det kommer jo også an på hvor varmt man vil ha det i akvariet, og hvor varmt det er i rommet rundt.
Jeg har tenkt meg en temp på 24 25 grader og tenkte jeg skulle kjøpe en brukt en på storaukssjone til oak. 150 watt til 300 watt, høres vel riktig ut?
Det ser ut til at du har fått de svarene du trenger, men her er mine erfaringer: Jeg legger meg på litt lavere wattstyrke enn antall liter. Da står kolben på litt lenger av gangen enn ved høy wattstyrke, og termostaten slår ikke ut og inn så ofte. I min 325 liter har jeg en kolbe på 200Watt. Romtemperaturen varierer her mellom 18 og 24 grader, og kolben klarer fint å holde temperaturen på 25 grader i karet. Denne kolben er av merket Tronic Fluval, og er veldig enkel å stille inn på riktig temperatur. Kolben er 30 cm lang.

Til å begynne med hadde jeg en Aquastabil kolbe på 300Watt der. Den var vrien å få stilt inn så vannet i akvariet fikk den temperaturen jeg ville ha. Kanskje var termostaten for treg, slik at den varmet for lenge før den slo seg av. Dette var en kolbe som var kjøpt brukt. Til slutt sviktet termostaten helt, og ville ikke slå seg av i det hele tatt. Det var på hekta at ikke fiskene ble kokt.

Jeg er veldig fornøyd med Tronic Fluval kolbene, og har 3 stk av dem.
Skaffer vel en ny kolbe på 150 watt da.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap