Yngel

Har hatt ett 40l akvarie med forskjellige fisk i mange år. Men gjennom alle år har jeg aldri fått noen fisk til å yngle. Til stor forbauselse fant vi en sebra fisk http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6475 som er kjempe tjukk under buken. (tror i allefall att det er en slik som på bildet, men våre er vell mer med svarte striper)

Uansett så flyttet jeg fisken over i ett eget akvarie, med en egen kolbe og pumpe. brukte vann og plante fra hovedakvariet.

Så mitt spørsmål er:
- føder fisken levende unger
- legger egg som skal befruktes
- legger egg som er befruktet

Skal hunnen ha selskap av en hann eller flere. Varmere i vannet. osv
Ønsker altså tips om hvordan få det til å yngle.
Utdrag fra fiskebasen>


Hvordan drette Danio rerio
Denne fine fisken legger egg. De sprer eggene utover hele akvariet, så det er fint å ha de i et leksakvarium. Ha klinkekuler i bånd som eggene kan falle igjennom. Da får ikke fisken tak i eggene. Når eggene er lagt må du ta ut foreldrene.
Grindalsmark er et godt fødeemne for å bringe fisken i lekskondisjon.


Lykke til med kanskje yngel.. Ta moren ut av akvariet etter eggene er lagt.
En annen måte er å lage et bur litt mindre enn akvariet. Et fint materiale til buret er slik grønn 4 x 4 mm plastnetting som selges på coop bygg. Da kan yngelen svømme i fred på utsiden av nettet og dermed er det ikke så farlig om du ikke oppdager dem med en gang. Da tar du ut hele flokken. Vannstanden bør ikke være høy, maks 15 cm inne i buret.
Langt bedre enn klinkekuler etter min mening. Og fy filler så mye klinkekuler som må til.. Etter klinkekule-prosjektet er det jo fortsatt klinkekuler over alt i leiligheten..
Velger å la hunnen fortsatt være i det lille akvariet som jeg har satt opp.
Det er nå fylt opp med de klinkekulene som jeg fant i huset.
Det jeg fortsatt er usikker på om, er om jeg skal sette inn hanner/fisk.
For jeg ser vel ikke forskjellen på han og hun.
Du må ha en hann for å få befruktet eggene

Det er mange som har lagt inn informasjon om oppdrettet sitt i profilen på sebrafisken. Les de
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap