Lys i akvariet

Hei

Jeg kjøpte meg et akvarie for første gang i dag, et 110 liters. Det har to lys med forskjellige farger. Hvor lenge skal de stå på i løpet av 24 timer ?

Tenkte på å kjøpe fisker på torsdag, altså 3 dager etter at eg fekk akvariet, er det for tidlig ?

Ellers så er det å ha akvarie noe jeg har tenkt på en stund, så i dag tok eg det første steget. Søsteren min har fisker, noe som har gjort at eg har blitt inntresert. Men en ting har eg market meg at noen fisker ikke går særlig godt sammen. Eg tenkte eg skulle ha noe guppy og sverdfisk tror eg det hva. Passer de i sammen ?

Du må vente med og sette fisker til pumpa er innkjørt.
Dette tar i overkant av en mnd. Det som anbefales er 4-6 uker innkjørings tid.
Det som er viktig er at du følger med på ammoniakk og nitritt verdiene i vannet.
Først når disse er nådd toppe og du da tar et delvansbytte ca 50% av vannet og verdiene er på 0.0 er akvariet klart for fisker.
Disse verdiene tester du med bruk av dråpe tester. Det merket jeg selv bruker er JBL dråpe tester. Disse får du tak i på Webzoo.no.

Vil og anbefale deg og lese deg igjennom artiklene her på forumet.

Resten du lurer på er jeg litt usikker på.
Les her inne du

Jeg har lys 12 timer på, 12 timer av. Og nattlys med blå LED stripe fra clas ohlson.
Groms i vannet
Har nå hatt vannet stående i ca 1 veke uten å ha noe i det. Men et virker som det er veldig mye sand/grus som sviver rundt.Hva kan det være ?
Stile pumpen sån at den ikke blåser nedover for å se om det hjelper.

Tok en nitre testt, den var på 0,3. Er et bra ?

Ph var på 7,5 tror eg.
Er litt varierende hvor lenge folk har lyset på, men et sted mellom 10 og 14 timer i døgnet. Er du i den øvre delen av "skalaen" er det større fare for alger.

Dersom pumpen blåser vekk sanden, holder det som regel å endre utstrømmningen. På endel filtre kan du også justere vannstrømmen.

Spørr om du kan få med litt filterguffe i butikken. I så fall skal det være greit å plassere inn noen fisk med en gang. Ellers bør du vente noen uker til.
Sitat GvFalkirk: "Har nå hatt vannet stående i ca 1 veke uten å ha noe i det. Men et virker som det er veldig mye sand/grus som sviver rundt.Hva kan det være ?
Stile pumpen sån at den ikke blåser nedover for å se om det hjelper.

Tok en nitre testt, den var på 0,3. Er et bra ?"

Sett helt isolert er det nesten bra, men bør absolutt være null. Det du imidlertid må vite, er om verdien er på vei opp eller ned. Sannsynligvis er det slik at du er helt i begynnelsen av innkjøringsfasen, eller sagt "på fint": nitrogensyklusen. Det betyr at du først og fremst må ha noe i karet utover vann for at de bakteriene som skal hjelpe deg med drift av karet, har tilgang på næringsstoffer.i alt vesentlig ammoniakk (det samme som salmiakk er laget av). Ammoniakk kommer av råtnende rester av for og planter, men aller mest i form av avfallsstoffer fra fiskene. Først i syklusen kommer derfor ammoniakk, som også er giftig for fisk, men som det ikke ser ut til at du har kontrollert ennå. Etter ca. 14 dager, kommer det nitrit, fordi de første bakteriene som utvikler seg, har brutt ned ammoniakk til nitritt. I begynnelsen er det derfor viltig å teste begge deler.

Se ellers gjerne følgende artikkel: [URL=Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden]Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden[/URL]

Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap