Er det klart til innflyttere?

Jeg har nå endelig fått satt opp mitt 325l kar. Da har jeg en utvendig eheim pumpe også har jeg laget et eget innvendig filter hjørne. Jeg tok den ene av 2 svamper i den innvendige pumpen i mitt 100l kar og stappet oppi det innvendige filteret sammen med blåsvampen. Det har nå stått og kjørt i 3 dager. Jeg har tatt vanntest i dag og i går og alt ser bra ut.
Er det nå klart for å få inn fisker eller?
Jeg ville ikke følt meg trygg på at filteret er innkjørt så fort. Svampen i fluvalen er veldig liten. Jeg har kickstartet filter ved å ta guffe fra et stort filter over i et lite, og satte inn fisk etter noen dager, (og det gikk bra) men her er det omvendt, så jeg tviler på om du får nok bakterier i det utvendige filteret så fort.
Jeg ville testet med salmiakk. Gjør det med mitt nye nå, og anbefaler sterkt å lese artikkelen 530 har vært så elskverdig å skrive om innkjøring med salmi.
Inaktiv bruker
Filterbakteriene sprer seg ganske raskt når man gjør det på denne måten men, 3 dager hørtes allikevel litt vel raskt ut Utålmodighet kan ofte bli en dyr lærepenge.
Jeg får mitt første på mandag (200l) men har tid til å vente med fisken siden den kan bo hos en kamerat i mellomtiden. Det følger med både ekstern og intern pumpe som er i drift pr. idag., med filtere fulle av de gode bakteriene slik jeg forstår det. Siden jeg starter med helt nytt vann bør jeg likevel vente en uke, eller to, med å introdusere fisk?
Sjur Gabriel
Jeg får mitt første på mandag (200l) men har tid til å vente med fisken siden den kan bo hos en kamerat i mellomtiden. Det følger med både ekstern og intern pumpe som er i drift pr. idag., med filtere fulle av de gode bakteriene slik jeg forstår det. Siden jeg starter med helt nytt vann bør jeg likevel vente en uke, eller to, med å introdusere fisk?


Sjur: Ideelt bør du vente en dag eller to til vannet har gasset ut, men du kan putte fiskene rett oppi når du har innkjørt filter.

Eva: Med et såpass stort kar og filtrering, kan du fint sette inn noen få fisk.
Dersom du kan få tak i filterguffe fra et eksisterende kar, kan du sette inn flere fisk og karet vil stabilisere seg mye raskere.
Har testet vannet i dag igjen og alt ser fortsatt bra ut, bittelitt nitrat og det tyder jo på at bakteriene er tilstede. Så da tror jeg det skal være klart for et par innflyttere.
Den beste måten å finne ut om filteret er innkjørt på, er å teste det! Dvs. ha i f.eks. 2 milliliter Salmi (salmiakk fra Lilleborg, den er trygg, ikke noe såpe el.l.). Test etter en time og test igjen etter ett døgn. Om du da har null i ammoniakk og null i nitritt, er filteret innkjørt, og du ta et solid vannbytte og ha i ganske mye fisk. Måler du ammoniakk eller nitritt, venter du ett døgn til og måler igjen. Dette tyder på at filteret ikke har hatt særlig stor biologisk belastning og derved at antall nyttige bakterier ikke er veldig høyt. Da ville jeg enten fortsatt med litt Salmi til jeg målte null for begge stoffene neste dag, eller vært veldig forsiktig med å sette inn fisk.

Hva slags fisk skal du ha?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap