Indre konflikter

Hei!
Jeg sliter litt nå med diverse indre konflikter i forhold til fisken min, så håper på noen råd
For en god del måneder siden fikk vi en slørhale i gave, og for å gjøre det beste ut av situasjonen kjøpte vi i all hast et akvarium på ca 20 liter (vi fikk den i en minimal bolle, så det var i det minste en forbedring). Senere kjøpte vi, dumt nok, en slørhale til for å gi fisken selskap. Etter et par måneder døde den første fisken vi hadde. Vi har alltid skjønt at 20 liter er altfor lite, så nå kjøpte vi nylig en 54liter, og har tenkt til å kjøpe en fisk til som selskap. Dessverre hadde jeg ikke lest nok til å vite hvor store slørhaler faktisk kan bli, og jeg har jo nå lest at 200liter er passende til to voksne slørhaler. Vi har ikke penger eller plass til å kjøpe noe særlig større akvarium foreløpig, så det er ikke noe alternativ for øyeblikket i hvertfall.

Vil det ha noen betydning om jeg hadde kjøpt en mindre fisk (har lest at slørhaler trenger lav temperatur, så tenkte derfor på å kjøpe en slørhale til) som selskap, og i så fall, hvilken type fisk kunne det i så fall ha vært? Skal jeg selge/gi bort fisken, eller bare gå ut ifra at 54 liter er greit for en periode? Jeg ønsker jo selvfølgelig det beste for fisken, men jeg ønsker jo selvfølgelig ikke å gi den bort heller..
54 liter er kanskje greit i en periode. Har du spurt på butikken om å få bytte fisken i en art som er mer passende for et 54-liters akvarium?
Dersom du har et godt filter og skifter litt vann ofte, vil det gå helt fint.

Det er endel mere arbeid enn i et større kar, men så lenge de ikke er for store er det mulig.
Takk for svar
Jeg kan spørre i butikken om å få bytte senere denne uka. Men hvis det ikke går, skal jeg kjøpe en ny fisk da? Jeg ønsker jo ikke at hun skal være alene så lenge.
Ville ikke satt inn flere fisk siden akvariet er så lite og fisken kan bli så stor. Forklarer du betjeningen i butikken at du fikk den i gave og ikke har plass til den kommer de nok til å ta den inn
Kanskje det ja
Jeg ønsker jo i prinsippet å beholde den. Er jo noen som har svart at 54 liter kan gå i en periode (fisken er jo ikke ferdig utvokst), så hadde det vært dumt av meg å vente noen måneder med å kjøpe et større akvarium?

Forresten, kan et par guppyer gå i et 20liters akvarium, eller blir det for lite?
Gullfisker tåler høye verdier like godt som lave verdier. De er ikke kaldtvannsfisk, men generalister som kan leve nesten overalt. Så temperatur er ikke et stort problem for gullfisken når det gjelder å finne andre arter som kan passe sammen med gullfisk.

Jeg ville valgt å selge/gi bort fisken, og heller kjøpt andre fisk som passer bedre til akvariestørrelsen.
Inaktiv bruker
Mitt første akvarie var 54 liter. Der levde to små gullfisk i over et år føre de ble flyttet over i et større kar. Jeg byttet ut CA 1/4 VANN 1 G.PR UKE. De ble aldri syke. Det så ihverfall ut som om de trivdes. Jeg hadde i tillegg en anticrus som algespiser.
Takk for svar
Jeg tror jeg går for å ha den i 54literen frem til jeg får kjøpt meg noe større.
Utrolig hvor glad man blir i disse små dyrene altså! Fisken som egentlig bare var en selskapsfisk til min søsters fisk, orker jeg nesten ikke tanken på å gi bort nå. Da får det heller gå utover økonomien. ;p
Akvariet er for lite etter min mening, men for en periode går det...kjøper du et utvendig filter som du evt kan bruke senere i et større akvarium øker du volumet med noen liter, passer du på å ikke stjele mange liter til grus, steiner, røtter osv hjelper jo det også. Og skift vann ofte, gullfiskene elsker det Lykke til.
Inaktiv bruker
Ella H
Kanskje det ja :) Jeg ønsker jo i prinsippet å beholde den. Er jo noen som har svart at 54 liter kan gå i en periode (fisken er jo ikke ferdig utvokst), så hadde det vært dumt av meg å vente noen måneder med å kjøpe et større akvarium? Forresten, kan et par guppyer gå i et 20liters akvarium, eller blir det for lite?



Ingenting kan gå i et 20 liters akvarium, bortsett fra eventuelt små reker. Tro meg, fiskene vil ikke trives og de vil antagligvis dø i et så lite karr. Til og me drekene mine trives bedre i 43 literen enn i 20 literen merker jeg. Reker ER jo faktisk gøy da. Spesielt de som er litt større, som feks amanoreker. Når jeg kaster i mat i akvariet så skynder rekene seg bort og griper tak i maten før fiskene, og de er virkelig noen grådige små vesner Man kan faktisk bli glad i en liten reke også! ;D

Muligens man kan ha kuhliiål i et lite karr, hvis det er litt avlangt ( ikke rundt) men, også de trenger masse plass å svømme på, da de er veldig aktive om nettene. Jeg har et par kuhliiål i 43 liters karr og de har ihvertfall ikke hoppet ut av karret ennå - så jeg får tro at det går greit ( det sies at de er flinke til å rømme og jeg har ikke heldekkende toppglass). Det er veldig søte fisker, de er jo små åler og de er noen nusselige vesner. Mine kommer frem på dagtid av og til også, men som regel er de bare aktive om nettene. De trenger litt gjemmesteder, for de liker å gjemme seg.
Roly: Ja, det blir nok ikke mer enn en kort periode i hvertfall. Takk for tipset om utvendig filter osv, tror nok jeg skal vurdere det.

Embla Ofelia: Jeg skjønner Jeg tror jeg bare får spare akvariet til nødstilfeller eller noe eventuelt yngel i fremtiden. Er det noe jeg i hvertfall ikke ønsker er det å gi enda flere fisker for liten plass. Takk for informasjonen i hvertfall! Kanskje det blir noen reker på meg i fremtiden
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap