Spørsmål om kampfiskoppdrett.

Okey, Hei!

Altså, jeg har noen spørsmål her til dere!

1. Han kampfisken min er treig med å lage skumrede, jeg har hatt han i noen uker nå, og han lager bare noen få bobler, sånn ca 10 - 20 stk. han har stor nok plass i hvertfall! og han er en sunn og glad fisk, svømmer mye og koser seg, men skumredene hans blir liksom aldri ferdige, så dem forsvinner bare etterhvert..
Jeg la in et halvt isopor krus i dag, siden jeg så at det kunne være lurt. Så jeg får vel bare vente til i morgen. Er det noe problem?

2. Jeg er veldig interessert i oppdrett av kampfisk, og jeg vil gjerne avle fremover, men, hver gang jeg legger hu kampfisken sammen med han kampfisken, så jager hannen bare hunnen vekk. Han ''hovner'' opp på sidene og dunker hunnen.
Jeg ser at det har vært nok skumrede selv om det forsvinner etterhvert, men det skjer liksom ikke noe i mellom dem, hva skal jeg gjøre? hunnen er kjønnsmoden, jeg ser den hvite dotten som fører til egglederen eller hvor den går.

3. Hva skjer egentlig når strekene på hunnen blir loddrette? til vanlig så er strekene vannrette, men så forsvinner dem, og det kommer fram loddrette. hva betyr dette?

Håper å få svar snart!

Jeg er ganske ivrig på dette, er glad i oppdrett!
Fiskenes beundrer
Okey, Hei! Altså, jeg har noen spørsmål her til dere! 1. Han kampfisken min er treig med å lage skumrede, jeg har hatt han i noen uker nå, og han lager bare noen få bobler, sånn ca 10 - 20 stk. han har stor nok plass i hvertfall! og han er en sunn og glad fisk, svømmer mye og koser seg, men skumredene hans blir liksom aldri ferdige, så dem forsvinner bare etterhvert.. Jeg la in et halvt isopor krus i dag, siden jeg så at det kunne være lurt. Så jeg får vel bare vente til i morgen. Er det noe problem? [B]Tror du må være litt tolmodig. Nå vet jeg ikke når du fikk denne hannen og når han kom i dette karet. Hvordan er sirkulasjonen i vannet? Kampfisken liker minst mulig bevegelse i vannet[/B] 2. Jeg er veldig interessert i oppdrett av kampfisk, og jeg vil gjerne avle fremover, men, hver gang jeg legger hu kampfisken sammen med han kampfisken, så jager hannen bare hunnen vekk. Han ''hovner'' opp på sidene og dunker hunnen. Jeg ser at det har vært nok skumrede selv om det forsvinner etterhvert, men det skjer liksom ikke noe i mellom dem, hva skal jeg gjøre? hunnen er kjønnsmoden, jeg ser den hvite dotten som fører til egglederen eller hvor den går. [B]Det kan være at hunnen din ikke er leksklar, hannen vokter reiret eller at hannen prøver å få hunnen i "lek". Hannene blir svært territorielle, så pass på hunnen slik at hun ikke blir skadet eller dør. Du bør ha et stort nok akvarium med mange gjemmeplasser og masse planter om du skal drette slik at hunnen kan komme unna. Hunnen er leksklar når hun får de loddrette stripene du skriver om under [/B] 3. Hva skjer egentlig når strekene på hunnen blir loddrette? til vanlig så er strekene vannrette, men så forsvinner dem, og det kommer fram loddrette. hva betyr dette? [B]Hunnen er leksklar og om kampfiskhannen virker leksklar også, viser seg og passer reir, så kan det godt bli lek. Bare pass på hunnen og ta henne ut etter at de ev har lekt eller om hannen begynner å gå løs på henne[/B] Håper å få svar snart! :) Jeg er ganske ivrig på dette, er glad i oppdrett!


Uff, ble rotete dette...

Du kan jo også se f.eks. her
kampfisken har laget skumrede nå, men når jeg legger hunnen oppi så blåser hannen seg opp og dytter i henne.
Jeg lot dem være sammen ca, en time, og di bare kranglet.
Hva skal jeg gjøre? jeg vet at hunnen er kjønnsmoden, men hvordan vet jeg at hannen er det?

Det er litt plagsomt at ingenting skjer, burde jeg kjøpe en ny han eller hun?
Du kan la de gå i separate karr som er plassert slik at de kan se hverandre. Da vil du forhåpentligvis se at hannen viser seg for hunnen og at hunnen får leksdrakt. Jeg ville ikke ha satt hunnen oppi sammen med hannen før hun viser leksdrakt.
hvordan ser leksdrakten ut?
Du skrev tidligere at stripene på hunnen ble loddrette, det tror jeg er lekstrakten du ser da. Hunnen får horisontale striper, det skal ikke være vanskelig å se det når hun er leksklar
Jeg har en CW hunn uten tydelige striper, men man kan se den hvite dotten.. Er hun kjønnsmoden da?
(Ganske god og rund også)
Ja, da er hun kjønnsmoden!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap