Mini koi?

Har nettopp kjøpt akvarie og er veldig fasinert av Koi. Koi blir jo som kjent store, og vil fort vokse ut av et 200 liters akvarie.
Spørsmålet blir vel da; finnes det fisk som ser ut som Koi, men ikke blir så store.
Altså som vil passe inn i et 200 liters akvarie?
Tusen takk for tipset Lisbeth
Cherry og Gull- barbe er de jeg syntes lignet mest på den listen.... tenkte du på noen andre?

Flere tips tas imot med takk
Jeg er ny V-A.... Hvem gullfisk type er likest?
Takk
Det er en smaksak. Det finnes bare en gullfisk "carassius auratus" men det finnes mange oppdrettsvarianter.
Unngå de med svære finner og store "unormale" kropper o.l.
De gullfiskene som ser mest ut som normal fisk i finner og kropp, er å anbefale.
Ja, nettopp... Er ikke ute etter store mager og finner.
Men en så lik som koi som mulig. Hvem type (oppdretts type) er det da best å se på?
fant noen på aquamanias.no

håper det er til litt hjelp...
Takk for bidraget Thomsen.... men poenget mitt var at jeg IKKE ville ha Koi i akvariet p.g.a. størelsen. Klart at det er jo ingen problem å ha en Koi på 10 cm i et 200 liters akvarie NÅ, men om en stund så har Koi'en vokst seg stor og det er vel ikke noe særlig å ha 30+ cm Koi i et så lite akvarie.
Jeg er derfor ute etter en akvarie fisk (200Liters) med likt utseende som Koi minus størelsen.
men desse blir vel ikke større en 13-16 cm..
eller er det bare ungfisk dette?
Koi KAN bli 80-100 cm....

Sarasa eller shubunkin gullfisk, har ofte "koifarger". Men de finnes i alle kropps og farge varianter.
Takk for utfyllende svar V-A.
Jeg leser det som at det går ann å ha Koi i akvarie i begynnelsen av livsforløpet?

Kunne tenkt meg 3 små Koi'er i akvarie...men ikke på bekostning av fiskens trivsel. Er det "forsvarlig" ? Hvilken andre fisk kan eventuelt passe sammen med Koi'en? Når må de over i dam(cm) ? Hvor fort vokser Koi'en (om man er litt forsiktig med maten)?
Fisk som passer med koi er Kinesisk værål (trives godt med gullfisk da disse liker både kalde og varmere vanntemperaturer).
Ellers så vil Siamesisk algeeter passe bra som algeeter(obs på temp).
Kuhlii vil også passe utmerket(obs på temp).
Værål liker best å være med andre, så minst 3 stk er å anbefale. SAE kan hakke litt på hverandre, så de burde være over 4 stk. Kuhlii er stimfisk så disse burde være over 7 stk. Helst enda flere.

Alle disse er yndlingsfisker hos meg. Digger Asiatiske fisk.
Vel, mine tosai koi, som altså er ett år er nå rundt 40 cm..... Det sier vel sitt.
Koi er ingen akvariefisk, og gullfisk bør heller ikke ha mye mindre enn 200 liter.
Er du helt ny med akvarier o.l., bør du nok vurdere "vanlige akvariefisk" som er mye mindre.
Koi og gullfisk vil også spise alle/de fleste planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap