Underwater world (side 27)

Så stilig at du har fått se leken til ancistrusene! Det har enda ikke jeg. Må være facinerende å se på. Hannen min er akkurat ferdig med et kull nå så kanskje jeg må følge med han i noen dager fremover nå. Men har det for meg at mine gjør det på natta..
Ja, det er morro
Virker som disse helst leker på kveldinga, var andre gangen jeg fikk se det. Første gang var jo da hele styret i TAK var samlet hos meg, da de lekte i og rundt den rota med hull i. Mulig du hadde dratt allerede da..? :/


Jeg har så lyst å få til å vise store bilder! Prøver meg.. :p
... fikk ikke til.. hva er trikset?! :p


Er ikke denne malla nydelig? Den har så fine store øyne syns jeg! Skulle visst hva det var for en fisk :p
Syns de har kommet seg bra, blitt litt mer husvarme og greier
Jeg tror det er på tide at vailtailkampfisken Oddvar flytter fra sommerfuglene, jeg har lagt merke til at de har begynnt å plage ham litt.

Lurer på om jeg skal forsøke å sette dem sammen med de to andre.. tviler egentlig på at det går - men da finner jeg iallefall ut hvem av de to hannene som eventuellt må ut



Har flere ganger sett den ukjente malla i kjeramikkhula, smått viftende. Den er tidvis ganske ivrig på å holde andre fisker unna. Lurer på hva det skal bety. Satser på at den som ligner ham, som jeg igrunn tror er samme type - er motsatt kjønn så jeg kan begynne å snike etter egg! :p

I blårekegjengen har jeg oppdaget to kirsebærreker. Det vil si, den oppdagelsen gjore jeg egentlig samme dag jeg fikk dem. Poenget er iallefall at rekene ikke er renrasede blåreker. Eller, potesielt ikke renraset - da jeg ikke vet om de kan ha krysset seg.

Nå som jeg kan hente flere kirsebær så er problemstillingen: kirsebær sammen med blårekene, eller ikke? Siden jeg allerede har konkludert med at blårekene ikke er helt renraset så gjør det ikke noe for dem. - Så da er tanken om jeg vil satse på rene kirsebær.
Da må isåfall noen av rekene bo i et av de to andre karene. De kan jo ikke bo med sommerfugler, og ikke med kampfisk - så da var jeg jo like langt igjen.

Det virker litt som jeg nærmer meg å bli fornøyd med de fiskene jeg har. Jeg vil ha sommerfuglene, jeg vil ha L-mallene, jeg vil ha coryene og kuhliiene. Jeg trenger kanskje ikke to lekspar ancistrus, men et vil jeg iallefall ha.. og så sumoene da..

De jeg ikke er like sikker på om jeg vil ha er platyene, og kampfiskene egentlig. Jeg tror kanskje ikke det er en så god ide allikevel med kampfisk, med tanke på at sumoene vil ta eventuelle slør.

Det jeg var usikker på hva var på platyene er vekke, det skyltes nok bare litt knufferier i posen - så finnene er tilbake igjen. Det jeg så på den ene aeneusen er også forsvunnet, men nå er en av ryggfinnestrålene på den vekk..

Skulle hatt en flott fisk som lar coryene være, og som ikke blir plaget av sumo botiaer! Hadde den i tillegg lat reker være så hadde jo det vært en bonus.. haha :P
Ifølge krysningstabellen så kommer det an på hvilken type blåreke du har om de krysser seg med kirsebæ eller ikke.
Tigerreken krysser seg ikke og blue pearl kan krysse seg.
Er nok vanlig Blue Pearl jeg har, så kryssinger blir det vel hvis jeg setter dem sammen. Noen av dem har virkelig flotte farger! Lurer igrunn på om den ene er noe helt annet, for den ser nesten ut som en blålig verson av en miniviftereke uten viftearmer.. hehe :P

Så spørsmålet blir vel mer om jeg vil blande de renrasede rekene fra Iris med mine blå, eller om jeg vil fortsette å holde dem renraset. Isåfall flytter de alene inn i 30litern mens de blå tar bolig sammen med alle mallene og det som sannsynligvis blir en liten stimfisk. Ser ikke helt for meg at coryene eller L-mallene tar reker, men det gjør de jo helt sikkert hvis de bare får det til.. :p
Så det beste er kanskje å sette dem sammen.



Eggene i begge ancistrushulene er blitt til wrigglers, mener den ene hula (i 60litern) skal ligge en dag forran 160litern. Så jo dem leke dagen etter jeg fant egg i 60litern :p

Åneeei! Masse corydoras henger i overflaten og slurper, platyene også! Tenkte med en gang nitritt, men testen viste helt blankt! Byttet masse vann på lørdag.

I natt så jeg mye aktivitet blandt mallene også, hang på glasset .. svømte opp. Er det for lite oksygen i vannet? Jeg slenger i en luftesten og ser om det hjelper :O

Stina: Her er Vailtail kampfisken min :P
Beklager de dårlige bildene, tok dem nettopp og de er de beste jeg noengang har fått av den! Han har blitt noe bitt i slørene, for en måned siden var han nesten helt nedbitt så de vokser ganske raskt
Hvordan går det med fiskene? hjalp det med luftesten? Har du luftpumpe? du kan evt. låne en av meg om du trenger?
Lisbeth S
Hvordan går det med fiskene? hjalp det med luftesten? Har du luftpumpe? du kan evt. låne en av meg om du trenger?


Jeg har en sånn luftestenting som er tilkobla ei lita luftpumpe. Luftesten er kanskje noe sånnt som løser seg opp? Jeg har brukt ordet feil :P

Tusen Takk for tilbudet! Pumpa har stått på siden jeg oppdaget problemet, og nå har fiskene gitt seg med å slurpe etter luft heldigvis.. så må ha vært det som var problemet

Ser ingenting galt nå lenger, men lurer på hvordan det kan oppstå oksygenmangel i et så tett beplantet kar.. med mindre det bunner i den lange natten de nå har begynnt å få..? De begynnte jo nylig å stå opp ikke før i tolvtida på formiddagen, etter algeproblemene! Før det har det alltid vært lys på allerede i åttetida. Må kanskje jobbe frem en bedre ballanse der.. =0
Så bra du fant ut hva det var
Det har kanskje noe med en økning av fisk og forkortning av lystid? luftpumpe er jo en god løsning uansett
Jo, sant det - det har jo flyttet inn masse maller! hehe. Mye som skal passes på

Er egentlig veldig fint med bobler i vannet. Har sett at du bruker det, har du noen tips til hvordan man får den til å bråke mindre? Har jo bobleting i flere fasonger liggende!
Har en sånn stor running fra storakvarieauksjonen 2010, liten boblesten, og en bobledings som ligner på utblåset fra en utvendig pumpe..
Tror jeg har funnet årsak nr. to til at de slurper etter luft. Etter jeg satte inn fin filtermatte i den utvendige pumpa - og fyllte karet med maller - så er den gått helt tett nesten! :O
Er såvidt det siker noe ut, men jeg har ikke sett det før fordi jeg har en innvendig pumpe der også som lager mye bevegelse.

Må ta et oppgjør med 160litern igjen, oppsettet nå funker ikke helt syns jeg. Gruer meg til å se hvordan det ser ut under den rota der nesten alle mallene bor. På tide å ta den opp litt tror jeg, har liksom ikke villet forstyrre dem :P

Det ble plutselig ominnreding i 30litern på tirsdag, byttet ut rota med javamose til røttene med sånn anna mose på. Mest fordi blårekene (som forøvrig ikke er blue pearl allikevel men en annen noe mindre blå blåreke), skulle flytte til 160literen og gjøre plass til de nye kirsebærrekene. Ville ikke at noen av de blå skulle være igjen, så gjorde en nøye renovering av hele karet.
To røde posthorn er også flyttet inn dit, byttet plass med tigersnegla - syns de gjør seg fint
Da har jeg fått unnagjort et større vannbytte i 160litern, opp med den store rota og støvsugd godt inni der! Ser at fiskene trives med nytt vann, aeneusene leker

Jeg har funnet nytt hjem til alle kampfiskene, siden det ble klasj med dem og medfiskene i de forskjellige karene. Snart flytter også platyene. Oppdaget en haug platyyngel i pistan da jeg skulle bytte vann da, så.. ja - spørs om alle flytter :p

Blårekene i 160litern ser også ut til å ha tatt seg til rette, er litt skummelt å ta ut planter for de sitter over alt :P

Jeg fant noe skummelt også.. fant nemlig en hodeskalle under rota.. jeg har en teori om at det må ha vært en av de gamle aeneusene som har tatt kvelden der.. men fant jo ingenting annet av den.. så, kan ha vært gammelt og kom frem i sanden - hvem vet. Jeg har dårlig oversikt over fiskene desverre :/


Men jeg fant ut hvorfor pumpa har vært så bråkete og så liten trykk i. Jeg motet meg opp og åpnet den idag, og den var FULL AV SAND! :O
Min teori er at jeg har jo brukt svamp på innsuget.. jeg tror at etterhvert har svampen blitt sugd sammen slik at den har blitt lukket nesten i kantene - noe som har økt suget nedenfra og dermed sugd opp masse sand. Sanda var nesten hardpakka under innsuget. Etter å ha tatt ut sikkert to liter sand fra den lille pumpa går den igjen stille og med godt trykk.. håper bare at ingenting er ødelagt i den. Det virker ikke slik.

I dag har jeg også bestillt meg easy breeding box, så nå skal dem alle bare yngle i vei! Men helst om fjortendager. Håper alt kommer i god stand hjem til meg.

Ser fortsatt fram mot enda bedre tider, en dag jeg er frisk og får lyst så blir det omgjøring i det karet.. må få til noe litt bedre enn hvordan det er nå. Jeg må også få orden på fiskene.



I går mottok jeg to easy breedingbokser fra england, hele og fine! Veldig fornøyd! Ble selvsagt kjempeivrig med å komme i gang med noe yngel, og jeg trengte ikke vente engang til coryene legger egg! Fikk killiegg fra Lisa i dag, og nå ligger de og dupper i en av boksene, blir spennende å se om de klekker!

Har oppdaget at noen av blårekene i 160literen går full av rogn, så det er tydelig at de trives! Per nå har de jo hele øvre delen av karet for seg selv!

Var idag og kjøpte en viftereke og to gule eplesnegler på Tropehagen. Reka er brun og ganske mye mindre enn den jeg har fra før av. Vet ikke om de har oppdaget hverandre, men dem sitter på hver sin del av rotalaen og vifter nå

Har siklet litt på de easybreeding boksene... Kan du gi meg tilbakemelding, når du har prøvd dem, på om du er fornøyd?

Kjøpte for flere måneder siden killifisk men det ble aldri til at jeg puttet dem i vann. Gav dem bort til slutt. Vurderer å prøve på nytt, hvis jeg setter opp reke kar. Lykke til med Killiene :0)
-Kamilla-
Har siklet litt på de easybreeding boksene... Kan du gi meg tilbakemelding, når du har prøvd dem, på om du er fornøyd? Kjøpte for flere måneder siden killifisk men det ble aldri til at jeg puttet dem i vann. Gav dem bort til slutt. Vurderer å prøve på nytt, hvis jeg setter opp reke kar. Lykke til med Killiene :0)


Tusen takk, jeg blir nok å skrive mange oppdateringer her på hvordan det går med killiene!

Jeg bestemte meg for å bestille etter jeg lånte en slik boks av ei venninne, var kjempefornøyd med den! Klekket og oppfostret en haug med corydoras i den. =) Kjempelur oppfinnelse! Så ble ingen vei utenom, et must å ha i akvarieskapet!
I dag fant jeg viftereka død som jeg kjøpte på lørdag. Tok dermed en vannprøve med til Tropehagen for å få en ny.. de målte med strips, en sånn som skal måle masse greier samtidig, og konkluderte med at vannet mitt var akkurat som kranvann! De lurte på om jeg hadde et helt nyoppstratet kar!

Hva gjør jeg da? De mente jeg måtte øke hardheten i vannet, og at det nok var det reka hadde dødd av. Her på AF står det ingenting om hvilke verdier reka trives i..
Fiskene yngler og koser seg jo, og den andre viftereka mi er knallrød og ser godt ut.. De mente også at vannet var for surt, de snakket om at jeg burde ha PH 7.2? Jeg har jo med vilje senket PH med tanke på fiskene der..

Det er jo en uke siden jeg byttet vann, så forstår ikke hvordan vannet kan være akkurat som kranvann da. Kanskje det har noe med den meget overdrevne filtreringen? Er det noe sånt som for god filtrering? :/

Fikk med advarsel med meg en ny reke som jeg tenker flytter inn i 30litern for en stund.. der har jeg ikke eikeblader i, og har brukt Utah Ice - så vannet skal i teorien både være hardere og mer basisk. Får vel begi meg ut på den skumle sti av å tilsette greier for hardhet i vannet..

Lettere skremt av vannverdiene, men veldig fornøyd med ny reke
Hm... Mine viftereker bor i ph 6,4 og gh 5. Ser ut til å funke utmerket det, og de skifter skall "hele tiden" (skremmer vannet av meg hver gang). Men vet desverre ikke hva som er ideelt for dem.

Er de så uproffe at de måler med strips, så er det vanskelig å ta dem helt seriøst...
Ja, jeg må innrømme at jeg ble sjokkert da hun tok frem en pakke strips for å måle vannet. Har vanskelig for å tro på stripsmålingene egentlig..

Setter den nye viftereka i 30litern sammen med kirsebærrekene for en stund, den er så liten enda - kanskje bare en smule større enn de voksne blårekene mine. Får håpe det går bra denne gangen. Noe tok jo knekken på den forrige.
Nå skal det sies at den reka ble puttet rett ned i noe vann fra et annet kar da jeg kjøpte den. Så den skiftet jo kanskje eier i sjokk allerede..? Nå vet jo ikke jeg hvor mye de tåler av slikt da...

Planen er egentlig at begge vifterekene flytter til 160litern senere uansett. Tør bare ikke å trø noenting rett fra butikken og rett sammen med L-mallene og Coryene mine.

Den andre viftereka mi ser ut til å ha det helt fint i samme kar som den andre som døde. Skremmer livet av meg også når jeg finner skall etter den! Den er jo mer eller mindre fullvokst av størrelse, så de skallene er rimelig ekle å plukke opp! :p
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap