Hvor kan jeg få kjøpt nytt lysarmatur?

Det ene lys-armaturet på 63 literen min har sluttet å virke.
Har veldig lyst til å skaffe meg et nytt et, men vet ikke hvor, og hva jeg burde kjøpe...
Kanskje dere vet om et sted, en nettbutikk, eller noe.

Også har jeg et problem med lyset i den andre 63 literen min.
Det virker så gult og blasst. Kanskje dere kunne anbefale et annet et?

Det er et "vanlig" lysrør, jeg tror det er den tykkeste typen, T8? (kanskje)

Jeg håper noen kan hjelpe meg.
Hilsen Marius
Hei

Her har du 2 forslag som jeg selv nettopp har benyttet(har ennå ikke får pakkene):

http://www.aquaristikshop.com

http://www.aquaristic.net/

Husk at i tillegg til varepriser så tilkommer frakt og mva.(toll er jeg usikker på)
Det ligger en oversikt over nettbutikker her
Takk for svar.

Men jeg var heldig, fant ut at det bare var den sikring-greia inni som var gått. Så slapp jeg å kjøpe nytt, det hadde vært litt surt.
Er det tenneren du tenker på?

På claes ohlson har de noen spesielle tennere(elektroniske) som du kan bruke istedet. Da varer lysrøret lengre, og du trenger aldri bytte tenneren igjen.

Dersom du bytter ut det "gule" lysrøret med et beregnet for akvarie, vil det nok bli penere.

Du kan gå til en velassortert butikk, og spørre etter et lysrør med en betegnelse på mellom 954 og 965 og watt-styrken. Da vil de finne deg et rør som passer langt bedre til akvariet.

Har du 18W* rør, kan du bruke dagslys/kaldhvit rørene du finner på fex Biltema. Det gir et passe greit lys(mye bedre enn varmhvit, men ikke like bra som fex et 954 rør.)

*15W er ganske vanlige til akvariebruk, mens ellers er det som regel 18W som er vanlig. Det betyr at du mye lettere finner langt større utvalg i 18W.
Trygve Lillefosse
Er det tenneren du tenker på? På claes ohlson har de noen spesielle tennere(elektroniske) som du kan bruke istedet. Da varer lysrøret lengre, og du trenger aldri bytte tenneren igjen.

Men så greit da!
Tusen takk for tipset, det skal jeg kjøpe.

Trygve Lillefosse
Dersom du bytter ut det "gule" lysrøret med et beregnet for akvarie, vil det nok bli penere.:-) Du kan gå til en velassortert butikk, og spørre etter et lysrør med en betegnelse på mellom 954 og 965 og watt-styrken. Da vil de finne deg et rør som passer langt bedre til akvariet.:-) Har du 18W* rør, kan du bruke dagslys/kaldhvit rørene du finner på fex Biltema. Det gir et passe greit lys(mye bedre enn varmhvit, men ikke like bra som fex et 954 rør.) *15W er ganske vanlige til akvariebruk, mens ellers er det som regel 18W som er vanlig. Det betyr at du mye lettere finner langt større utvalg i 18W.

Rett før vi skulle dra til aqamanias sluttet det andre armaturet også å virke. Så jeg bare tok med armaturene, og vi fant da ut at begge lysrørene hadde gått, pluss den ene tenneren. (heldigvis, puhh...) Så da kjøpte jeg bare nye lysrør hos han.
Jeg husker ikke helt hva de het, men det var det lysrøret han likte best iallefall. Jeg tror den heter Power- Glo, eller noe sånt, og kostet 149 pr stk.

Veldig fin og lyssterk er den, og er nok også blitt min favoritt så langt.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap