Starte opp ferskvann rundt 100-200l 5000,- i budsjett

Heisann!

Har drevet og lurt på å skaffe meg akvarium igjen nå i nær fremtid, så tenkte jeg skulle starte en tråd her med en del spørsmål. Jeg har hatt akvarium før som barn, og husker hvor gøy dette var. Nå har jeg lyst til å gjøre ting litt skikkelig fra starten av, og er veldig forberedt på å planlegge nøye og gjøre en del research før jeg starter med innkjøp. Jeg har vært en tur på biblioteket og lånt to bøker ("Akvariet mitt" og "The Aquarium Fish Handbook"), har lest mye rundt i artiklene her på siden, har skjønt greia med å få innkjørt akvariet skikkelig uten å forhaste seg, og har en god porsjon tålmodighet selvom jeg såklart er ganske ivrig.

For det første lurer jeg litt på tanker angående bruktkjøp vs. å kjøpe nytt. Jeg har et budsjett på 5000 som jeg ikke vil overstige. Jeg bor meget sentralt i Oslo sentrum, men har ikke bil, så transport av større akvarium kan bli problematisk. Jeg bor faktisk kun noen kvartaler unna Jan Holt Akvarium, og ser verdien i å ha et godt forhold med en lokal butikk, samt at det å kjøpe nytt såklart er greit i forhold til reklamasjon, garanti osv. Uansett lurer jeg litt på om det kanskje kunne være en mulighet for å få et større og bedre akvarium brukt, selvom det såklart blir plundrete med transport og slikt. Er egentlig veldig usikker på hvilken vei jeg skal gå, altså nytt eller brukt. Hvor mye kan jeg egentlig få innenfor budsjettet mitt?
5000 er ikke så mye når du skal kjøpe nytt.

Jeg kjøpte et brukt akvarium i fjor, 450L, med oppgradert utvendig filter og oppgradert lampe (doblet lysmengde) til kr 6000,-

Nypris i dag.
Inaktiv bruker
Ville bare tipse deg om dette tilbudet

"Her ser du månedes tilbud! Komplett akvarie til kun 4500kr! 240L Akvarie med bord, T5 Armatur, Utvendig filter og Varmekolbe! Akvarie er laget med stor dybde slik at alle skal få plass til et flott akvarie i stuen sin! Mål: Lengde 80cm, Dybde 60cm, Høyde Inkl. Lys 60cm."

Da får du nytt og større akvarium som holder til budsjettet ditt!

-Erik
Burde kanskje presisere at budsjettet skal inkludere innredning, dekor, utstyr, vanntester og litt fisk også. Mao. alt som trengs for å starte opp et komplett akvarium med innhold.
Husk at det kommer en god del utgifter i tillegg til selve akvariet.
Mat,testutstyr,håver,termometer,lenseutstyr osv.osv. Noe er jo "forbruk/driftskostnader" men uansett må du anskaffe det der og da. Kan du ikke overskride kr 5000 må du nok gå for brukt. Men ingen feil i det slik jeg ser det.
Lykke til.
Mulig du finner noe greit her
Utkast til budsjett
hvis det er en dyrebutikk som er med i "buddy" kjeden i nærheten selger de en 110 liter for 1900 ( med bor, pumpe, lys, varmekolbe og filter) eller til 1500 uten bordet. jeg kjøpte meg en slik en nå. men jeg bor jo i bergen da.. :P

hvis du finner noe til den prisen har du fremdeles 3-3,5k igjen. da har du mye til andre ting. fisk er dyrt og det kommer helt ann på hvilke fisker du vil ha ( det finnes billige også da)
jeg synes 110 liter er helt greit å begynne med. de fleste dyrebutikken selger sekker med sand eller grus på 30 kg (+/- 1kg) for rundt 3-500 kr. dette holder plenty jeg har et tykt fint lag i mitt akvarie og fremdeles brukte jeg ikke alt. var kansje ca 3 kg igjen. ( som jeg heller supplerte med i et annen akvarie) buddy kjeden har også tilbud på planter, 4 stk for 150 kr. dette er ikke så gale hvis du da tenker slik jeg har gjort her så har du godt å vel nesten 2k igjen når du er ferdig med å kjøpe kar, sand og planter. etter dette må du jo vente på fisken men du kan jo kjøpe noe dekor som sunkne skip o.l., men disse er veldig dyre, for en med litt størrelse på kommer det fort opp i mange hundre kr. her var i hvertfall et utkast, er lurt å sjekke litt rundt ellers er som sagt fisk ganske dyrt, men det kommer jo ann på fisken. bare en reke i butikken koster jo 50,-...

håper dette utkastet hjalp og masse lykke til med karet
-Anders

Ps: hvis du ikke har bil kjenenr du vel noen som har det og kan hjelpe deg en liten stund en ettermiddag
Lurer på om det er like greit å kjøpe en Juwel Rekord 800, som havner på rett under 2500,- inkludert bord fra nærmeste butikk. Går jo fint an å få hjem med litt bærehjelp. Fiskekjøp blir vel ikke aktuelt før i november uansett, og da tikker det jo inn en del mer penger, så akkurat fisk kan vel holdes nesten utenfor budsjettet når jeg tenker meg om. Jeg har null erfaring med hvor mye penger det faktisk går med til å innrede en 110-liter med sand, stein, røtter, dekor og planter, så fint med litt tips her og

Jeg kjenner faktisk ingen med bil her i Oslo, så transport er og blir et problem, Anders :P
Etter hva jeg har hørt er Jan Holt svindyrt. Med et så knapt budskjett som du har, ville jeg kjøpt et brukt akvarium, sand fra Biltema og utstyr fra en rimelig nettbutikk. Kan nevne Aquamanias hvis du vil bestille innen Norge, eller Aquarisikshop i Tyskland dersom du vil spare enda mer. Du kan også finne mye spennende fisk privat her på forumet gjennom rubrikk, eller ved å kjøpe fisk på auksjon. Du rekker ikke å ha utstyr klart og innkjørt akvarium for høst-auksjonene i området (og de fleste er vel allerede overstått bortsett fra Oslo sin), men på vinter-auksjonene kan du få kjøpt mye snacks. En tur på Oslo sin auksjon er heller ikke dumt, du kan få deg mye billig utstyr og evt. kar der.
Jeg ville gått for brukt

Det er tonnevis av kar på finn.no og her inne f.eks. Ofte følger det da med både møbel, lys, pumpe, varmekolbe, pynt etc
Til og med fisk er ofte å få med, og planter
Får du ingen venn til å hjelpe deg med å kjøre mot litt bensinpenger?
Masse veldig fine kar å å kjøpt brukt

Biltemasanda som noen har anbefalt deg, er veldig pen å se på

Ofte så gir folk bort fisker, masse fine fisker. Se bare her inne
Nå blir det jo litt kaldt fremover å ture rundt på trikken og hente fisker da men :S

Du får mye mer for pengene ved å kjøpe brukt mener nå jeg i allefall. Og tester til vannet, noe ekstra planter og slikt stæsj koster også en god del kroner, og det må du jo også handle inn

Begynn i det pene du, så du får råd med det du har lyst på. Så kan du heller avansere og handle litt bajas siden, når økonomien er litt romsligere?
Averter i avisa og du blir nedringt! Det ble jeg og endte med et 300 liter juwel med møbel, eheim 2224 pumpe, varmekolbe osv, ja helt komplett til 3000 kr. Og akvariet er strøkent. Så kjøp brukt, men ikke usett.
Er det den grovkornede eller finkornede sanden fra biltema som anbefales? Har lyst på Kuhlii-ål, og da har kanskje sandtype en del å si?
Jeg bruker den finkornede, men mange anbefaler den grove...vær imidlertid klar over at biltema også har en sandtype som ikke anbefales pga diverse stoffer i den.
110 liter i oslo, 100 kr

14o liter i oslo, 1500 kr

Dette fant jeg på 2 minutter på finn.no, så vil du ha billig brukt er det mange muligheter for deg som bor i Oslo.

VB
VB
[URLBLOCK1] Det er det værste jeg har sett :P Så glorete at man ikke ville lagt merke til fiskene på innsiden.
De kjører gode tilbud på akvariesett her. Jeg kjøpte nylig et filter derifra. Meget god service. De leverer sikkert for en rimelig penge
Etter en del tenking og måling av plass var jeg nede på Oslo Zoo Senter i dag og skaffet meg et Juwel 110L-kar med bord og utstyr til 1998,-. Nettopp fått bært opp sakene til leiligheten i 4. etg, og det var nok absolutt smart å ikke gå for noe større, for det er rett og slett ikke plass til det. Skal få satt det opp i løpet av kvelden, og så fylles, innredes og beplantes i løpet av morgendagen regner jeg med. Etter det blir det en skikkelig innkjøringsperiode jeg har tenkt meg å være meget tålmodig og forsiktig med, samtidig som jeg planlegger fiskeinnkjøp. Eneste fiksen jeg som sagt vet jeg skal ha er Kuhlii-ål. Hvor mange av disse er det greit å ha i en 110-liter? Vet de trives hvis de har selskap med hverandre, og har lyst til å ha en del av dem.
Dette virket jo som en fornuftig pris. Gratulerer med nytt akvarie
Aner ikke hvor mange ål du kan ha, jeg, men jeg hadde 6 stk i et 720 liter jeg hadde for lenge siden. Tipper du fint kan ha 5-6 i et 110, men jeg vet ikke.
Da er karet fyllt opp, dekorert og beplantet. Fant en utrolig hullete og fin stein som jeg tenker Kuhlii-ålene vil kose seg i, til en rimelig penge attpåtil! Kjøpte også noe fine røtter, 6 planter samt noen flyteplanter, og jeg tenkte også at det var en god idé å kjøpe reflektorer til lysene. Da tenker jeg det muligens skal skaffes litt flere skjulesteder for fisk, og så får karet stå i ro og innkjøres med daglige vannprøver noen uker før jeg setter inn fisk. Ser meget lovende ut så langt, utrolig gøy å starte opp med det her igjen!
Siden du uansett skal ha en innkjørings periode så annbefaler jeg deg å vente til akvarie auksjonen. Der kan du få kjøpt mye rart til karet ditt til "riktig" pris.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap