Hva er mye og hva er lite lys?

Jeg har en gammel 429 liter akvastabil, og har satt inn ekstra armatur i denne. Tilsammen er det nå 4 x 36 rør, hvorav to er montert i bakre lokk og lyser godt. De gamle rørene sitter i armaturen, bak ei gammel plastplate som skal spre lyset.

Når jeg deler antall watt 144 på 429 liter får jeg ca 0,34 watt pr liter. Og på ei engelskspråklig side tilsvarer dette fremdeles karakteristikken "Lite lys".
Er dere på forumet her enig i det?

(Noen folk, og noen planter kan vel sjelden bli helt fornøyd)

Jeg har for sikkerhets skyld kjøpt inn en del cryptocoryner, og har hornblad og Hygrophila i dette akvariet. I og med at det er så dypt, er jeg tilbøyelig til å tro at det her fremdeles er lite lys, og at jeg burde gå over til T5 rør..

Takknemlig for tips .
Jeg bruker 4 x 36w t8 på min 450L og da får jeg meget god vekst på plantene. (Nå har jeg veldig enkle planter men men) I sommer har jeg kun kjørt med 2 rør for å få ned varmen i karet. Da har ikke plantene vokst så mye, men overlevd helt greit.

Jeg mener 4 rør er helt fint til "vanlig" planteoppsett
Takk lisbeth!
Og det er takket være tips fra deg at jeg har satt inn ekstra Arcadia-rør. Men jeg er litt utålmodig, særlig etter at jeg i forgårs så antydninger til trådalger.

Mine planter er forsåvidt også "enkle", sverdplanter, hygrophila, vallisneria, diverse cryptocoryner, bacopa, anubias.. Hornblad..

Trøbbelet mitt er den gamle armaturen, jeg er redd for at et av rørene der vil koble seg ut om jeg fingrer for mye. Men i utgangspunktet skulle jeg vel få til bra vekst. Også av annet enn trådalger her. (Og forbaskede BGA, som det heldigvis er lite av..)
Det med watt/liter er litt BS, tror det henspeiler på gammeldagse glødelyspærer.

Jeg mener den belysningen du har er helt grei til vanlig bruk, men mere lys vil gi deg større muligheter til å holde litt vanskeligere planter. De folkene som bruker egne planteforum har ofte mye mere lys enn i standardakvarier for å få kraftigere vekst og å kunne holde planter som krever *mye* lys. Det er kun i den sammenheng du har "lite" lys.

Egentlig skulle man ha brukt lumen pr cm delt på dybde eller noe i den duren. På den annen side, er det egentlig ikke mulig å få for mye lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap