Hvilke fisker bør jeg kjøpe? :-)

Hei!
Jeg skal snart kjøpe meg en 120liter, og sitter og lurer på hvilke fisker jeg vil ha. Siden akvariet skal stå i 3-4 uker etter at jeg har kjøpt det, så har jeg jo god tid til og tenke igjennom om hvilke som passer sammen og som er pene og ha i akvariet.

Jeg har en 60 liter fra før av som inneholder: 3 molly, 1 kampfisk hann & 1 kampfisk hunn, 2 maller, 2 pansermaller, 2 gule algespisere, 10 kardinaltetra, 5 fantom tetra, 4 andre tetra og en eplesnegle.
Disse skal jeg da flytte over i det nye akvariet, men jeg lurer på hvilke fisker som passer sammen med de?
Jeg har utrolig lyst på Dvergguarmi eller Perleguarmi, også har jeg også lyst og ha: 1-2 ildhaler, 4-5 praktbotia, 5-6 kuhlii åler, 4-5 flying fox og 2 discus.

Jeg aner ikke om de nye jeg ønsker og kjøpe passer sammen med de jeg har fra før av, så jeg trenger litt råd og informasjon om det. Men så er jeg også usikker på om noen av de jeg ønsker og kjøpe trenger mer plass enn i en 120liter? Discus tenker jeg kanskje trenger litt mer plass, men det har jeg egentlig ikke peiling over.
Har bare hatt akvarium i ca 1 1/2 år, så jeg har ikke så god erfaring.

Hvis dere vil så kan dere godt si hvilke fisker dere mener jeg burde ha
Anette Frestad
Jeg har utrolig lyst på Dvergguarmi eller Perleguarmi


Skrivefeil; mente Dverggurami eller Perlegurami
Jeg ville hverfall styrt unna discus og praktbotia... de trenger mye større plass.
Botia vokser ikke så fort. Men den må ha større en dette.
Spesielt med 4-5 stk.
Discusen burde ha 300L+++
Gå heller for Dverggurami eller Perlegurami.

Allerde har du nok fisk for et 120 liters... (30 stk) men noen guramier burde gå greit.
Sikkert noen andre som har noen innspill og komme med også
Om du allerede har et akvarie i drift så kan du spare deg alle de ukene med venting ved å hente filterbakterier fra akvariet som er i drift. Ta enkelt og greit en solid dose filterguffe og bad det nye filteret i det. Da får du en god startkultur, og kan ha i litt fisk med en gang (men ikke mange, siden kulturen trenger å formere seg for å dimensjonere seg til antall fisk du har i akvariet).

Ellers så må jeg bare si at kuhliåler er særdeles underholdende småfisk å ha De går ikke mye i veien for andre fisk i hvertfall, og om de trives så ser du dem hele dagen der de vimser fram og tilbake og kan sjarmere hvem som helst.
Du kan jo skjekke i fiskebasen. Der står det mye nyttig. Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg tror ikke jeg ville hatt fisk som blir særlig større enn 10-12cm i et 120liters.
Du bør anskaffe deg flere pansermaller av samme arten som du har, siden disse skal minst være fem av samme art i sammen.

Håper også du har planlagt og ha sand i det nye karret.
Takk for bra svar

Geiren: Okei, det var det jeg tenkte om discusene. Praktbotia har jeg hatt før, men jeg fikk det ikke helt til med de, så jeg tenkte jeg kunne prøve meg igjen, men hvis de trenger mer plass enn i en 120 liter så kan jeg jo ikke det.

Siande: Okei! det kan jeg kanskje prøve ut ja, er jo litt kjedelig og ha et akvarie i 3-4 uker uten noen fisker egentlig
Ja, kan tenke meg at det blir morsomt med Kuhlii åler, har aldri hatt det før så det blir nok spennende

Laxen: Jeg har sett litt rundt i fiskebasen, men får vel se litt til

Lone Pedersen: Ja, jeg har tenkt og kjøpe rundt 5 til av de, og da har jeg ca 7stk så det passer jo ganske bra.
Jepp, sand skal prøves ut denne gangen!
Jeg vil anbefale deg å velge en mindre gurami enn perleguramien, de blir litt for store for karet synes jeg, men der er vi jo forskjellige Jeg hadde et par i 240liter og synes det var trangt der, liten plass å svømme på. Jeg vil anbefale deg å heller valge dverggurami eller en annen guramiart.
MarenB: Har tenkt litt på valget mellom disse 2 fiskene, og har funnet ut at jeg skal prøve meg på Dverggurami først syns de er litt penere i fargen, også er de jo litt mindre.
Har aldri hatt gurami fisker før så jeg kan nesten ikke vente med og få igang dette akvariet, er så spent på hvordan det går og om fiskene liker hverandre

Tusen takk for kjempe bra svar, allesammen! ;-D
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap