Fiskesammensetning i en 110-liter. kuhlii, kampfisk og...?

Heisann! Holder som noen kanskje har sett på med å kjøre inn en 110-liter, og lurer egentlig litt på fiskesammensetning. Jeg er helt sikker på at jeg skal ha en del Kuhlii-ål, samt en kampfisk-hann. Ønsker meg i tillegg malle(r) og en flott gjeng med stimfisk. Noen som har noe forslag? Hadde vært veldig gøy med fler enn én malle, men de må jo gå fint sammen med kuhliiene og kampfisken, såklart. Lurer også på hvor mange kuhliier jeg kan ha, uten at det blir for mye i karet?
Inaktiv bruker
Kuhliiål er virkelig skjønne, så det er et godt valg Jeg har kuhliiål sammen med ulike typer ancistrus og L144, og de trives veldig godt sammen. Bare ha nok gjemmesteder og slikt, så blir kuhliiålene også mer sosiale og kommer frem for å få mat på dagtid. Alge/moseballer og planter de kan gjemme seg litt bak samt noen huler eller noe de kan gjemme seg i, er et must. Desto fler gjemmesteder, desto tryggere føler de seg og da blir de også mer uredde. Jeg har festet masse Anubiaplanter til noen mangrove-greiner slik at de kan svømme under disse, og så har jeg en del flyteplanter. Med mørk sand så blir også fiskene mer uredde enn med lys sand. Merket stor forskjell på dem når jeg byttet til svart sand.

Jeg hadde også kampfisk sammen med disse tidligere, og det gikk jo også bra. Samt at du feks kan ha neontetra etc. Og med nok javamose eller planter kan du ha reker, selv om kampfisken i teorien kan ta rekene, så gjør den sjelden det. Kulhiiål tar ikke reker. Du kan jo kjøpe noen større reker også. Viftereke og amanoreke blir jo 5.5-8 cm store. Det er veldig koselig å se på reker og ancistrus sammen, de kan ofte slåss litt om maten og det er virkelig en fryd å se rekene som svømmer rundt omkring. Dessuten, reker gjør en veldig god jobb i akvariet; de renser opp og er bra for økosystemet rett og slett. Og så spiser de jo alger på planter osv.

Eneste problemet med å ha reker og ancistrus sammen med andre raser er at de skal ha mest veteabilsk mat dvs ikke for mye protein. Så om man feks har andre fiskeraser i karret må man prøve å mate dem slik at ikke ancistrusene og rekene får alt for mye protein. Eller så får du kjøpe maller som skal ha proteinrik kost.
Av maller vil jeg anbefale ancistrus oppdrettsvariant, nydelig malle som spiser alger Hvis du da heller ikke vil ha eplesnegler/posthornsnegler e.l
Inaktiv bruker
Ja, og det er mange typer ancistrus. Så om man ikke vil ha en helt vanlig svart ancistrus, finnes det jo mange andre spennende typer. Jeg synes de helt vanlige er flotte også jeg da Eneste aberet med dem er at siden jeg har mørk san di akvariumene mine nå så synes de ikke så godt:P Men, så har jeg feks ancistrus super rot, og de er litt mer rødbrune, de syns godt mot mørkere bakgrunn. L144 er jo helt gule med stålgrå øyne og veldig fine. De har jo hver sin personlighet også, innen samme rase. Slik føler jeg det ihvertfall; hver fisk har sin egen unike personlighet.

Noen fisker blir man bare ikke glad i uansett hvor lenge man har dem, mens andre blir man veldig knyttet til. Det er litt rart, men sånn er det...

Kuhli ål?
Hvor kjøper dere kuhli åler hen? Ikke sett noen i området her enda skjønner du. Ingen som har tatt inn.
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte mine privat av en her, men ser også at de stadig tar inn noen på dyrebutikken i Tønsberg. De kan jo bli ca 20 år gamle etter hva jeg har lest, så det er litt artig Koster sånn ca 35 kr stk på dyrebutikk, da er de vel ikke helt fullvoksne. Det fine mønstret får de først når de er voksne.
Finn Tore Gulbrandsen
Hvor kjøper dere kuhli åler hen? Ikke sett noen i området her enda skjønner du. Ingen som har tatt inn.

De fleste dyrebutikker bestiller inn fisk hver andre uke, så er jo bare å spørre om de ikke kan bestille inn noen kuhlii til deg
Det er sånn jeg har fått alle de artene jeg selv har lyst på, og sluppet å kjøpe de mest vanlige fiskene.
Her er fiskelisten til imazo (pluss litt flere impotører). De fleste dyrebutikker bruker imazo (husk å høre hva din butikk bruker).
Og igjen vil jeg dra fram mitt lille oppsett med kuhlii, det fungerer helt perfekt.

I tillegg til 15 kuhlii og 1 kampfisk har jeg en stim med 17 miniatyrrasbora.
Som algespisere har jeg amanoreker. Har også noen kloreker.

Tilby kuhliiene masse gjemmesteder i form av huler, røtter, cattapa eller eikeblader. Mine elsker å rote rundt i bladene.

En videosnutt av kuhliiene:

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>

De liker også veldig godt å rote rundt i mosen:

<embed src="http://www.youtube.com/v/D9310Az0ziQ?fs=1&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="385"></embed>
Inaktiv bruker
wow! så fine filmer av kuhlii! det ser jo artig ut å ha mange sammen. Jeg må nok få meg flere ..
stimfisk vile jeg hat glødebåndstetra
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap