- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Oi, 10l... kanskje reker?
Oi, 10l... kanskje reker?
Jeg var ute og kjøpte meg en brukt 60l i dag, og med på kjøpet fikk jeg et bittelite 8-kantet akvarie på bare 10l. Hva i alle dager putter man oppi noe slikt?
Jeg har jo selvsagt lyst på fisk, men det er da ingen fisk som kan bo i noe så lite vel? Så at moskito-rasbora og klovnkilli stod oppført på en "nano-fisk" liste, men de er da stimfisk, og 10 slike i disse små 10 literne høres fryktelig trangt ut... Jeg har tenkt kanskje klovnkilli i 60literen jo :-/
Så da er det vel reker da? Men jeg føler 10l til reker kan høres trangt ut det også. Noen tanker? Ser at kirsebærreker er oppført med 20l minimum i basen, men 10l er jo ikke en valgmulighet, så jeg er litt usikker.
Og hvilket filter kan man putte oppi noe så lite? det er jo ikke store plassen å gå på, men det blir jo nitritt uansett, så da trengs det noe å ha filterbakterier til å gro i.
Jeg har jo selvsagt lyst på fisk, men det er da ingen fisk som kan bo i noe så lite vel? Så at moskito-rasbora og klovnkilli stod oppført på en "nano-fisk" liste, men de er da stimfisk, og 10 slike i disse små 10 literne høres fryktelig trangt ut... Jeg har tenkt kanskje klovnkilli i 60literen jo :-/
Så da er det vel reker da? Men jeg føler 10l til reker kan høres trangt ut det også. Noen tanker? Ser at kirsebærreker er oppført med 20l minimum i basen, men 10l er jo ikke en valgmulighet, så jeg er litt usikker.
Og hvilket filter kan man putte oppi noe så lite? det er jo ikke store plassen å gå på, men det blir jo nitritt uansett, så da trengs det noe å ha filterbakterier til å gro i.
Postet 13.10.10 kl 22:20
Endret: 13.10.10 kl 22:30
10L er ikke mye nei, men prøv deg med noen pene snegler og kirsebærreker/sakurareker. De er hardføre.
Et hang on filter er ypperlig til små kar, henger på utsiden, eneste som tar plass i karet er innsugrøret. Jeg brukte hang on filter på et lite kar jeg hadde som sneglekar og filteret fungerte meget bra
Et hang on filter er ypperlig til små kar, henger på utsiden, eneste som tar plass i karet er innsugrøret. Jeg brukte hang on filter på et lite kar jeg hadde som sneglekar og filteret fungerte meget bra
Postet 14.10.10 kl 09:45
Inaktiv bruker
Reker kan sikkert overleve i 10 liter, men de må ha filter og surstoff. Og selvsagt bunnsubsstrat da, de liker jo sand best og finner mye mat i sanden. Ta gjerne sand fra et annet innkjørt akvarium, så får du med litt mat der. Spesielt nyfødte yngel trenger å finne mat i sanden.
Men, jeg må si at mine reker trives og formerer seg best i de større karrene enn i det ene som er på bare 23 liter. Vet ikke grunnen til dette men, i de andre karrene går de sammen med fisker. De får samme mat i alle karr også.. og ellers er alt likt med både planter, vannverdier og temperatur. Om det er størrelsen på karret eller det at de trives best sammen med andre fisk, aner jeg ikke. Noen som vet?
Men, jeg må si at mine reker trives og formerer seg best i de større karrene enn i det ene som er på bare 23 liter. Vet ikke grunnen til dette men, i de andre karrene går de sammen med fisker. De får samme mat i alle karr også.. og ellers er alt likt med både planter, vannverdier og temperatur. Om det er størrelsen på karret eller det at de trives best sammen med andre fisk, aner jeg ikke. Noen som vet?
Postet 14.10.10 kl 12:46
Enig me de som allerede har svart deg. 10 liter egner seg ikke for fisk, men reker/snegler kan ha det greit der.
Hang on filter og mose til rekene + sand så blir det sikkert et flott lite nano kar.
I min 10l har jeg sirisser til slamkryperen min... Usj, ekle saker så de er gjemt bak slamkryperkaret.. :P
Hang on filter og mose til rekene + sand så blir det sikkert et flott lite nano kar.
I min 10l har jeg sirisser til slamkryperen min... Usj, ekle saker så de er gjemt bak slamkryperkaret.. :P
Postet 14.10.10 kl 15:14
Endret: 14.10.10 kl 15:15
Postet 14.10.10 kl 22:24
Inaktiv bruker
Rune EvjebergKlovnekilli funker fint i 10 liter, dat samme er det mange små levendefødere som gjør. Feks: Girardinus, Kaudi, Endlers, Heterandria, Micropoecilia, men dog ikke i noen store antall.
Dette høres ut som dyreplageri på meg altså. Jeg mener - klart man kan få en fisk til å overleve i noe så lite - men den vil neppe trives. Selv om fiskene er små så trenger de litt plass å svømme på!
Jeg hadde feks neontetra i min 43 liter og skjønte fort at det var dyreplageri. Rett og slett. Jeg så det jo på fiskene. Så dem flyttet jeg til et større karr.
Klovnekilli kunne kanskje gått i et 43 liters, men ikke noe mindre enn det! Og det har ikke så mye å si hvilket antall fisk man har, om man har to eller 15 - så trenger de uansett plass å svømme på.
Postet 14.10.10 kl 23:55
Embla OfeliaKlovnekilli kunne kanskje gått i et 43 liters, men ikke noe mindre enn det! Og det har ikke så mye å si hvilket antall fisk man har, om man har to eller 15 - så trenger de uansett plass å svømme på.
Voldsomt så bastant du er. Har du noen erfaring med Klovnekilli?
Selv har jeg hatt et par i en 19 liter og det gikk utmerket. 15 ville jeg nok ikke hatt i det karet
Postet 15.10.10 kl 00:28
Takk for mange svar
Jeg tror nok det blir dvergreker ja, selv om samboen klager sin nød. Jeg kunne kanskje hatt klovnkilli i, men da så få at de ikke ville vært noen stim, så det har jeg ikke samvittighet til. Fisk skal ha plass.
Nå er hang-on filter og en varmekolbe bestilt, karet skal inn på soverommet og der kan det bli uhorvelig kaldt, så jeg valgte like gjerne en 50W kolbe siden den var like stor som 25W kolben. Da er jeg både helt sikker på at den klarer brasene når det blir 25 kalde i Trondheim, og jeg kan bruke den i andre kar om jeg noen gang stokker om på kare og utstyr og slikt.
Nå håper jeg bare jeg får filteret før storauksjonen neste helg, og at noen tar med seg noen fine reker og mose de vil selge
Jeg tror nok det blir dvergreker ja, selv om samboen klager sin nød. Jeg kunne kanskje hatt klovnkilli i, men da så få at de ikke ville vært noen stim, så det har jeg ikke samvittighet til. Fisk skal ha plass.
Nå er hang-on filter og en varmekolbe bestilt, karet skal inn på soverommet og der kan det bli uhorvelig kaldt, så jeg valgte like gjerne en 50W kolbe siden den var like stor som 25W kolben. Da er jeg både helt sikker på at den klarer brasene når det blir 25 kalde i Trondheim, og jeg kan bruke den i andre kar om jeg noen gang stokker om på kare og utstyr og slikt.
Nå håper jeg bare jeg får filteret før storauksjonen neste helg, og at noen tar med seg noen fine reker og mose de vil selge
Postet 15.10.10 kl 13:58