Hvor mye surstoff/strømning i vannet?

Inaktiv bruker
Etter å ha sett på en del andres akvarier og sett at de knapt har oksygen/surstoff/strømninger i vannet, så er spørsmålet mitt, hvor mye surstoff trenger fiskene?
Jeg har liksom alltid vært redd for at de skal få for lite, så jeg har ganske bra trykk i filterpumper + brusesteiner i mine akvarier.
Kan fiskene ta skade av for lite surstoff i vannet?
Er det jeg som er hysterisk opptatt av å ha nok surstoff til fiskene mine?

Jeg har nå bare ancistrus og andre maller samt kuhliiål. Jeg har bra med strømning, men ikke så ille at plantene bever seg så veldig mye.

Gir brusestein egentlig like god effekt som det man får via en filterpumpe når det gjelder oksygen i vannet?
Surstoff, som i oksygen?

Det er noe snedig fysikalsk kjemi ute og går der, så du trenger teknisk sett ikke noen luftpumpe for at det skal være oksygen i vannet. Vann vil alltid ha en lik gassbalanse med luften den er i kontak med, så er det oksygen i luften så vil det taes opp oksygen i vannet. Fyller du med bare i luften over vann CO2 så blir det tilsvarende med CO2 i vannet, og med høyt trykk taes det opp mer gass i vannet(brus).

For akvarier vil det si at så lenge luften over vannet er rikelig med oksygen i vil det generelt sett ikke være et problem. Men en proteinhinne f.eks vil hindre kontakten mellom vann og luft, så den bør fjernes. Det kan også bli lite oksygen i deler avkaret om det ikke er nok sirkulasjon, om noen områder med vann er nesten stilelstående så vil de sjeldent komme nær luften, og da må gassutvekslingen gå gjennom resten av vannet, noe som fort kan bli for tregt, og du får dårligere med oksygen der, og mer CO2.

Og, noen fisker er vant med/tilpasset miljøer med høyt oksygennivå (eller generelt høyt gasstrykk, litt miniversjonen av brus), f.eks. elvefisker. Da hjelper en luftesten/luftpumpe av en eller annen type ved at den gir støre kontakt med luft, og dermed høyere og raskere opptak av gassene. Det er det samme prinsippet som gjelder når folk anbefaler at man stiller utblåset på en vanlig filterpumpe slik at det kruser seg i overflaten; mer overflate til gassutveksling.


Er det for lite oksygen i vannet så vil det synes på pustefrekvensen til fisken, simple as that. Selv har jeg en pumpe som skyver 1000l/t i et 160l kar, og tidvis noe proteinhinne (som fjernes prompte), og ser ingen problemer hos fiskene. Den viktigste grunnen for meg når det kommer til høy sirkulasjon er å få renset vannet godt nok gjennom filteret, ikke gassutvekslingen. Men hadde jeg hatt ansistrus eller annen fisk som trives med mye oksygen i vannet så ville jeg nok sett inn en luftpumpe bare for å gjøre forholdene mest mulig optimale for dem, selv om de fint ville klart seg uten. Hadde jeg hatt fisk som ikke trives med mye strøm i karet og som viser tegn til høy pustefrekvens ville jeg gjordt det samme.

Inaktiv bruker
Takk for utfyllende svar Ja dette visste jeg ikke, har liksom aldri tenkt over saken før. Men, har av og til sett at i dyrebutikker også så ser det ut som om det er lite strømninger/luftsirkulasjon i vannet.

ps. Proteinhinne på vannflaten tror jeg aldri at jeg har hatt faktisk, ikke i noen av mine akvarier...
Vannet har jo en naturlig hinne. Hvordan ser jeg at det er en proteinhinne som bør fjernes?
Serpentbane
Vannet har jo en naturlig hinne. Hvordan ser jeg at det er en proteinhinne som bør fjernes?


Proteinhinna ser du lett. Den er tykk og grå/hvit
Embla Ofelia
ps. Proteinhinne på vannflaten tror jeg aldri at jeg har hatt faktisk, ikke i noen av mine akvarier...


Ikke så rart det når du har mye bevegelse i overflata. Det er jo nettopp det som får den til å forsvinne
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap