Tåler alle akvarier vann?

Det er jo et ganske dumt spørsmål, siden det i ordet akvarium er litt inneforstått at det har noe med vann å gjøre. Men det som er saken er at jeg kjøpe et lite hjørneakvarium på loppemarked i dag. Jeg betalte en slikk og ingenting for det, som et "en vakker dag"-prosjekt, jeg har allerede et større akvarium fra før. Men etterpå slo det meg at det finnes jo andre ting som holdes i akvarier enn fisk, som f.eks insekter. Er det risiko for at akvariet jeg har kjøpt ikke er laget for å ha vann i, og evt er det noen måte jeg kan finne det ut på?
har du badekar så er det vel bare og teste med og sette det oppi der og fylle i vann forsiktig
Plussmedlem
Ja, det er godt forslag. La det stå på badet en stund for å se om det er tett.
Mest sannsynlig så er det et "ekte" akvarium, men silikonen kan være dårlig.
Ja, jeg må jo sjekke at det er tett uansett. Jeg var mer bekymret for langsiktige problemer, som for eksempel at det ikke tåler belastningen over tid og sprekker, eller silikonen sakte men sikkert går i oppløsning, evt at den gir fra seg stoffer som tar livet av fiskene eller skaper deformert yngel. Jeg er veldig dyktig i katastrofetenkning når jeg først setter igang...:-P
Jeg har kommet fram til løsningen: Det er et ekte akvarium! Etter å ha sett nøyere på det har jeg lagt merke til at det er en rand (kalk e.l.) øverst som tyder på at noen har hatt vann i det før. Så da er neste skritt å finne ut om det er tett, og det skal foregå på baderomsgulvet.
Hmm jeg vil nå tro at alle "akvarier" er vantette, mens terrarier som brukes til insekter og slikt kanskje er mer usikre and silikonen og belastning som følge av vann over tid...

Der er vel mest hjemmelagde akvarier jeg ville vært usikre på, det og "nye" typer, iallefal billige slike som disse som ble solgt på eorupris for en tid tilbake.

Min erfaring er at Gamle akvarier, da kan vi snakke om flere tiår gamle, faktisk er de sikreste. Før i tiden ble jo ting lagd for å vare.
Jeg har akvarium med plastramme lagd for å ligne tre, sikkert fra engang i slutten av 80, begynnelsen av 90 tallet.
Der har jeg hatt mus oppi som har gnagd i silikonen og lignende, men etter vask og påfylling lakk det ikke.
Det er fremdeles i bruk den dag idag..

Har eid flere gamle akvarier og aldri hatt noen problemer, mens nye akvarier har en lei tedens til å lekke eller knuse :P
Har det stått lenge tørt og fått seg en trøkk kan silikonet være slitent og glasset svakt.

Sett det på badet, vaskerommet eller et annet sted som tåler vann på gølvet og fyll det. La det stå et døgn før du tømmer det igjen. Det trenger ikke begynne å lekke med EN gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap