Hva slags plante er dette?

Noen som har noen ide om hva slags plante dette er? Den ble solgt som en dvergsverdplante, men jeg mistenker at denne kommer til å bli stor når den blir voksen. Er nok en Echinodorus et eller annet, men med de avrundede tuppene så tror jeg ikke det er Bleheri...
Ligner veldig på min Echinodorus parviflorus. Har ikke "tropica" som basen viser, men jeg ser tupper ytterst på en del av bladene?

Høyde 5-15 avhengig av lysmengde, alle langsgående nerver samler seg i bladenden, blader ca 12 cm lange og 5 cm brede. Saktevoksende, pH 5-5,8, mye lys, ukjent opprinnelse, nokså vanskelig , formering via småplanter på flytestengel sier boka :o)
Echinodorus parviflorus
Jeg tror du har rett. Se det bildet her. Tror vi har svaret der!
To forskjellige arter
Hmmm ved nærmere ettersyn. De to av mine som står lengst til venstre er definitivt Echinodorus parviflorus. Men de andre ser annerledes ut. Parviflorusene har små spisser ytterst på bladene. De andre har det ikke. Jeg har nok to forskjellige arter. Og da lurer jeg fortsatt på hva den andre er...
Planter er jo så spennende, at de kan være parviflorus begge to! Den til venstre parviflorus "tropica", den til høyre bare parviflorus (tidligere peruensis). Jeg skrev info om "tropica" i ren vanvare, bare parviflorus blir 15-30 både bred og høy, pH 6,5-7,5, temp 20-25, mye lys, ganske enkel, formering fra flytende stengel. Nær slekting av storebror amazonicus, bladene 20-25 cm lange og 3,5-5 cm brede. Kan få mørke nerver.

Har til og med begge to i akvariene, når jeg bare tar meg tid til å se etter...

Og bare for ordens skyld, er kilden "The Aquarium Plant Handbook" fra Oriental Aquarium, i samarbeid med Takashi Amano. Går jo ikke rundt med alt dette i hodet, tross total plantedille :o)
Linda & Ove
Planter er jo så spennende, at de kan være parviflorus begge to! Den til venstre parviflorus "tropica", den til høyre bare parviflorus (tidligere peruensis). Jeg skrev info om "tropica" i ren vanvare, bare parviflorus blir 15-30 både bred og høy, pH 6,5-7,5, temp 20-25, mye lys, ganske enkel, formering fra flytende stengel. Nær slekting av storebror amazonicus, bladene 20-25 cm lange og 3,5-5 cm brede. Kan få mørke nerver. Har til og med begge to i akvariene, når jeg bare tar meg tid til å se etter... Og bare for ordens skyld, er kilden "The Aquarium Plant Handbook" fra Oriental Aquarium, i samarbeid med Takashi Amano. Går jo ikke rundt med alt dette i hodet, tross total plantedille :o)


Høres ut som en bok jeg skal skaffe meg!

Blir litt betenkt med tanke på disse plantene må jeg si. Jeg kjøpte dette som dvergsverdplanter og liker ikke helt at de kan bli så pass store. Kanskje jeg skal la dem gro til litt og så legge dem ut for salg/bytte. Er egentlig mer ute etter tenellus, evt. noe sagittaria subulata.
Boka er super, men ikke så lett å få tak i. Jeg kjøpte den hos Dahls Dyrerike, men da jeg søkte nettet for å linke i tråden min var det mest torrents å finne...

Når det gjelder Echinodorusen din, har jo egentlig selger sitt på det tørre, ettersom sverdplanter med brede blad ofte blir rundt halvmeteren og tar mer plass i bredden. Men noen tenellus er den jo ikke. Selv har jeg forelsket meg i to storebrødre, ech. quadricostatus madalengensis og Ech. vesuvius. Den siste har vridde blad, og begge får utløpere som stiger til værs og er helt til å spise opp. Har akkurat luket i vesuviusen, men den anes til høyre på bilde 2 :o)

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap