Nybegynner med brukt utstyr?

Jeg har planlagt lenge å skaffe emg fisker, men er som sakt helt newbie når det kommer til fiskehold, så jeg har selvsakt noen spørsmål.

Jeg har fått det jeg trenger av noen venner, men har fortsatt en del spørsmål, spesiellt med tanke på at akvariet og utstyret ikke har vært i bruk på en god stund.
Pumpa skjønte jeg meg ikke på, vet ikke en gang om det er en innvendig eller utvendig, så jeg blir nokk å kjøpe en ny; MED bruksanvisning^^

Akvariet har stått ubrukt i litt over ett år, så er det noe jeg spesiellt må tenke på under/før innkjøringen?
Jeg fikk også med sand de brukte når de fortsatt holdt fisker, som ikke har blitt brukt på et år heller. Kan jeg fortsatt bruke denne, eller bør jeg skaffe nytt?

Jeg har lest/leser over forumet for å suge til meg så mye info som muligt til jeg endeligt kan hente fiskene, og ha de i akvariet, men begynner å bli utolmodig, så jeg vil begynne med innkjøringen så fort som muligt^^
Ta et bilde av pumpa og legg ut, kanskje noen kjenner den igjen og kan forklare for deg.

Så sant det ikke var mye sykdom i karet når det ble avsluttet så burde sanden være helt fin å bruke.

Sjekk at akvariet fortsatt er tett, fyll det forsiktig med vann, gjerne i dusjen første gang. Går det fint så er det nok helt superb. Les deg gjennom artiklene i akvarieskolen, særlig artikkelen som heter Oppstart av akvarium, og den som heter Vannverdier. Viktig lesing, så slipper du mange vonde nybegynnerfeil og døde fisk. Det viktigste er å vente til akvariet har fått de nødvendige filterbakteriene for å ta seg av giftstoffer, flere uker venting, men viktig venting.

Lykek til med en ny og spennende hobby
Plussmedlem
Hei. Velkommen til AF.

Bilder vil hjelpe, ja.
Hvor stort er karet? (lxbxh)
I tillegg så står det kanskje noe navn på akvariumet og pumpa/filteret?
Bruksanvisninger kan man finne på nettet.
Flere produsenter har slikt på hjemmesidene sine.

Jeg ville spandert på meg ny sand.
Koster ikke all verden på Biltema, og den butikken har dere i Bodø også.
Pass på å kjøpe riktig type sand. Nummeret er 175425.
takker for begge svarene. Maste meg til å få en kompis over til å vise meg/instalere alt på plass, så nå er det bare å se hvordan det går frammover, og reaserche hva slags fisk jeg vil/burde begynne med.
Planen er etter hvert å skaffe seg kampfisk, (den som fikk meg interessert i fisker) men skal nokk vente med det til jeg har litt mer erfaring xD
gleder meg til å få fisk i akvariet=)
Plussmedlem
Ser ut som du har en Aquael-pumpe.
Du finner bruksanvisninger der.

Du må ha mere vann i karet. Vannet skal dekke litt over toppen på pumpa/filteret.
takker. har fyllt på mer vann. Så får vi se om det går bra frammover=)
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap