Gullfiskbolle på 1,8l (side 3)

Kine Kristine
I dag har mattilsynet forsøkt å ringe meg for å snakke om bekymringsmeldingen jeg skrev til dem om Gullfiskbolla på Europris. Uheldigvis så var jeg på universitetet til kl.16 så fikk ikke tatt den. Heldigvis så har hun som ringte lagt igjen beskjed t meg, om at hun hadde spørsmål angående meldingen min. Dem er sikkert stengt nå, siden jeg ikke fikk svar når jeg ringte opp. Skal prøve i morgen.

Flotte greier!! Jeg har ikke hørt noe dessverre, men så har jeg aldri fått tilbakemelding derfra uansett hva det har dreid seg om selv om jeg har oppgitt både epost-adresse og tlf-nummer. Setter min lit til deg jeg nå! Hadde vært så flott om de begynte å ta slikt på alvor
Tante Astrid
[QUOTE=Kine Kristine]I dag har mattilsynet forsøkt å ringe meg for å snakke om bekymringsmeldingen jeg skrev til dem om Gullfiskbolla på Europris. Uheldigvis så var jeg på universitetet til kl.16 så fikk ikke tatt den. Heldigvis så har hun som ringte lagt igjen beskjed t meg, om at hun hadde spørsmål angående meldingen min. Dem er sikkert stengt nå, siden jeg ikke fikk svar når jeg ringte opp. Skal prøve i morgen.

Flotte greier!! Jeg har ikke hørt noe dessverre, men så har jeg aldri fått tilbakemelding derfra uansett hva det har dreid seg om selv om jeg har oppgitt både epost-adresse og tlf-nummer. Setter min lit til deg jeg nå! Hadde vært så flott om de begynte å ta slikt på alvor

Ja hadde vært fint å gjort en forskjell Er veldig opptatt av mattilsynet selv, og har mang en gang vurdert å jobbe der. Men det er jo så mye annet de også gjør. De er mest opptatt av mat og matdyr. Så håper vi som enkeltpersoner kan være med på å forrandre på dette, slik at kjæledyr og "kjæledyrvelferd" også blir prioritert.
Må vel slå opp dyrevelferdsloven før jeg ringer, så jeg kan referere til den.
Noen flere dokumenter som er veldig relevante? Må jo selvfølgelig nevne filter, og nitrittsyklusen (ikke sikkert de skjønner bæret når jeg skal forklarer dette).
Kine Kristine
Noen flere dokumenter som er veldig relevante? Må jo selvfølgelig nevne filter, og nitrittsyklusen (ikke sikkert de skjønner bæret når jeg skal forklarer dette).


Hva med mattilsynets egen brosjyre om hold av ferskvanns-fisk, den gir ganske godt grunnlag om saken, og burde være grunnleggende for deres syn på hold av fisk.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2078
Legger ut en aktiv link.
Så den er laget av mattilsynet. Visste faktisk ikke det.
Har alltid tenkt på at den var laget av Norsk akvarieforbund. Og når både de og mattilsynet har kommet frem til dette (etter noen dager kan fisken slippes uti) så er ikke Norsk akvarieforbund "uskyldig" heller...
Ellers så er det en grei brosjyre..

De skulle utdypet noen få dager, og at et filter er nødvendig (hvis man da ikke skal rense bollen/akvariet hver dag).
Kine Kristine
Har alltid tenkt på at den var laget av Norsk akvarieforbund. Og når både de og mattilsynet har kommet frem til dette (etter noen dager kan fisken slippes uti) så er ikke Norsk akvarieforbund "uskyldig" heller... Ellers så er det en grei brosjyre.. De skulle utdypet noen få dager, og at et filter er nødvendig (hvis man da ikke skal rense bollen/akvariet hver dag).


Den har sine mangler, men det peker også ganske tydelig på at man bør/må søke seg ordentlig informasjon før man kjøper akvarie. ("Det anbefales å lese gjennom minst én innføringsbok før du kjøper og setter opp et akvarium.")
Jeg tror også den er litt gammel? Det er ikke så lenge siden det å ha i en "solid" fisk i karet under oppstartstiden for å skaffe filteret noen å jobbe med var en vedtatt sannhet, det er ihvertfall slik jeg har forstått de litt eldre akvaristene jeg har snakket med.

Uansett, det er ihvertfall en start, og kanskje også en oversikt over hva mattilsynet har som vedtatt sannhet hos seg?
Har nettopp ringt, men hun som hadde lagt igjen beskjed, va ikke der i dag, og de var for opptatt. Så de ba meg om å ringe opp på mandag.
kjempebra insatts!(: Håper virkelig at dere kommer frem til mattilsynet.I den brosjhyren ifra mattilsynet står det jo hvordan man holder fisk på beste måte.Men hvis de ikke følger sin egen brosjyre engang og bare tenker jaja det er jo bare fisk, begynner jeg å tvile litt på dem...
Tror ikke de gidder å prate likevel..
Har ringt i dag, og da var det ingen som hadde kjenskap til saken, og hun som jeg skulle prate med var ikke der.
Fikk pratet med en fyr som sa han skulle be henne om å ringe meg opp.

Får håpe hun ringer opp i løpet av uken.. men er ikke veldig optimistisk.


Hun ringte faktisk opp nå

Hun sa hun hadde fått 2 slike bekymringsmeldinger. Og hun hadde sendt et brev til Europris hvor hun hadde sagt at det kanskje var litt lite og ikke beregnet for fisk. Og hun hadde lagt ved link fra Sverige hvor slike boller er ulovlig (minste størrelse for akvarium i Sverige er 40liter).
Hun sa hun ikke kunne nekte dem og selge disse, siden det ikke er ulovlig i Norge, men håpet at de ville ta og slutte å selge disse som fiskeboller. Dessuten så trodde hun ikke Europris ville ha dårlig PR, så kanskje de ville slutte å selge disse (får håpe)

Så hun har nå ihvertfall overlevert vår/mattilsynets mening til Europris, og vi får håpe de slutter å selge disse "godterskålene".


Så bra! Får håpe Europris gjør noe med det. Som jeg nevnte tidligere kan de kalle det noe annet, f.eks dekorasjonsbolle/vase og skrive at de ikke egner seg for fisk.
Tante Astrid
Flott Kine Kristine!! :)


Takk.
Men var jo ikke bare med min hjelp at vi fikk gjennom saken vår. Var jo også andre som hadde reagert på "Gullfiskbolla" og sagt ifra. Og nå vet vi at det hjelper å si ifra. Jeg syns vi alle skal gi oss en klapp på skuldra
Håper flere i framtiden vil si ifra om de ser/opplever noe som ikke er som det skal dyrevernsmessig.















Hvordan gikk det egentlig med "Gullfisk for bedre skolemiljø"-prosjektet? Skulle jo nesten ha kontaktet avisa og spurt om de kunne tatt en oppfølgende reportasje på prosjektet.
Inaktiv bruker
Hei.
jeg er 13 årå er fiskegal har også over 100 andre dyr.
det med gullfisk å bolle er grusomt. har et miniatyr akvarium på 15 liter som er alt for lite til noe som helst,men skal ha en kampfisk der en liten periode før den skal til 300 liter'n.
Østlendingen kommer til meg om ikke så alt for lenge for å se kaninoppdrettet mitt på 60 kaniner å se/intervjue meg om mine forskjellige uvanlige hobbyer hos ungdom i dag!!! Da skal jeg ta opp det med fiskene å boller... skal da be om at alle som har boller kan forlate dem å gå til akvarium istedet for!.
Jeg vetikke når det blir,men om flere kunne tatt kontakt med avisa å sagt ifra kanskje det hadde kommet flere artikler om dette!
HELT meningsløst å sette fisk i 1,8 liters bolle!!!!!!!!
Jeg har gått til dyrevernet da det er medlemmer i familien der.

Mvh Kristian!
Kine Kristine
Hvordan gikk det egentlig med "Gullfisk for bedre skolemiljø"-prosjektet? Skulle jo nesten ha kontaktet avisa og spurt om de kunne tatt en oppfølgende reportasje på prosjektet.


Jeg har bare sett dene saken her
Lisbeth
[QUOTE=Kine Kristine]Hvordan gikk det egentlig med "Gullfisk for bedre skolemiljø"-prosjektet? Skulle jo nesten ha kontaktet avisa og spurt om de kunne tatt en oppfølgende reportasje på prosjektet.


Jeg har bare sett dene saken her

Er jeg som har skrevet siste innlegg der i dag
Helt tragisk å holde en fisk i så lite vann. Og det mot innlegget var jo tragisk. Å spise fisk er noe helt annet en å pine levende fisk. En torsk blir kanskje pint i noen få minutter mens den stakkers gullfisken blir pint over lang tid. Vi kan ikke slutte å spise fisk men vi kan slutte med DYREPLAGERI sånn som dette er!!!
Håper de innser det! Å ha et akarium der fisken har det godt er jo 1000 ganger så mye gøyere!
Lykke til i kampen!

Emil
En ting er at 1,8 liter er alt for liten leveplass for fisk, og for det andre så skal ikke gullfisk holdes i bolle. Uff.. hva gjør ikke folk for pengene.
Huff... Jeg har hørt at det er mange som kjøper seg en kampfisk for å ha til pynt i en liten vase... Det er så trist. Folk må da kjønne at de ikke kan leve i noe så lite. De skulle ha tenkt på hvordan det ville ha vært for dem å vært i et så lite akvarium...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap