Leifs verden, del 2 (side 224)

Noe av julen ble feiret på sørlandet. Reiste lille julaften og var hjemme igjen 2, juledag.
Håpet var at ikke veldig mye skulle gå galt uten foring i denne tiden.

En apisto agassizii ble funnet død, men heldigvis har jeg en grei gruppe av dem Yngler ser også ut til å ha klart seg bra.

Når en er borte noen dager slik som dette er en alltid spent på om det er noe nytt.... og det var det. En av Apistogramma paulmuelleri huene hadde egg på en stein samt at en av de 6 nye sp Kelleri huene også hadde egg =) Lykke i heimen
God Jul Loffa, og gratulerer med 2 fine artikler i Ciklidbladet


Hilsen
RHD
Fart66
God Jul Loffa, og gratulerer med 2 fine artikler i Ciklidbladet :) Hilsen RHD


Takk for det. Ble lovet et blad i posten når det var trykket men har ikke fått det enda og derfor ikke lest det. Husker ikke en gang hva det var hehe.

Fortsatt god jul til alle som følger meg og et godt nytt år



Fortsatt god jul til alle som følger meg og et godt nytt år



Takk det samme til deg. Er så fint å se det går bra hos deg
Ble en tur på klubben i kveld for å ha vannbytter i karene mine der.
Mine Apistogramma barlowi hadde fått fritt svømmende yngler.
Ser ut som en lykkelig mor
2015 avsluttet noe trist. Ved siste foring finner jeg min Apistogramma sp Alto Tigre på bunn urørelig. Fin i fargene, uten merker av noe slag, flotte finner etc etc. Tror faktisk han var den eneste i Norge (?) I morgen kommer det en fra Sverie som vil se litt på artene mine og kanskje kjøpe noe avkom. Antar han ikke reiser tomhendt hjem igjen =)

1. Apistogramma panduro F1 født her. Her med fritt sv yngler
2. Apistogramma paulmuelleri med nyklekkede yngler
3. Apistogramma nijsseni han


Fant igjen en USB pinne med noen lagrede bilder og artikkler for å nevne noe nå i kveld. Så da har jeg lett igjennom den, humret, ledd og mimret. I den forbindelse fant jeg en artikkel jeg lagde, i en forbindelse jeg ikke aner eller husker. Har tatt ut bildene og limer inn det som ble skrevet den gang, ca 2010 - 2011

Apistogramma, et drømmerike i farger, en drøm for meg.

Jeg fikk tidlig som akvarist opp øynene for Apistogramma. Men ettersom dette var en sjelden fisk å se, høre om, og fantes i liten skala i butikkene trodde jeg dette var både en vanskelig fisk å holde samt at den kostet en formue. Det som fasinerte meg mest med disse dverg ciklidene var deres fargeprakt, som endret seg i forhold til vinkelen fiskene befant seg i.

Årene gikk og diverse arter av Apistogramma skulle dukke opp. Etter å ha lest en del om Apistogramma, bestemte jeg meg for å sondere markedet for hva som var å få tak i.
Cacatuoides, hongsloi og macmasteri var det som akkurat da var å finne.

Det ble i løpet av kort tid å bringe alle disse tre artene hjem i egne kar, og etter kort tid skulle det legges egg og yngle godt i karene. Dette ga pågangsmot og «blod på tann». Jeg ønsket flere typer.


Det tok litt fart når familien flyttet til Hvittingfoss. Noen flere kom i hus, men når vi kjøpte hus i Hof tok det virkelig av.

Reiste rundt på auksjoner og til private oppdrettere, og virket vel til tider som en guttunge som ventet på sine presanger julaften...

Grunnen til iveren var at kranvannet her, som er brønnvann, hadde en perfekt pH i forhold til Apistogramma. En pH på 5 er midt i blinken for de fleste apistoer. pH 4-6 skulle vel kunne være ideelt til de aller fleste apistoer. (Snakker da om viltformer)

En spennende oppdagelse var Apistogramma barlowi. En av to kjente munnrugende Apistogramma. Den andre er forøvrig A. Sp «Kelleri! Begge forøvrig i A. barlowi complex. Det er ikke helt riktig å kalle disse «munnrugere» da de ikke ruger eggene i munn på en slik måte vi ser på en del andre ciklider-malawi. Barlowi legger eggene sine i huler, men frakter og oppbevarer yngelen (larvene) i munnen etter klekking. Erfaringa mi tilsier at det legges egg i forhold til hvor stor hua er, dvs hvor mange yngel hun har plass til i munn. Mitt nåværende par har sitt første kull og kan telle ca 15-20 yngler. Disse apistoene er på min topp tre liste og absolutt en av favorittene


2 andre viltfangede Apistogramma jeg har stiftet bekjentskap med og drettet er Apistogramma cf borellii og cf commbrae. Disse to gruppene jeg kjøpte, er faktisk fanget i samme «pytt» og ble kjøpt av en av de som var med i gruppen som selv fanget disse. Litt artig


Ofte er det Apistogramma hannene som blir profilert, med bilder, skryt og lange avhandlinger om deres flotte farger. Men det finnes flere huer som med sin leks drakt er utrolig flotte. Av egne individer, og meninger, kan jeg nevne huer av Sp «Oregon», nijsseni og panduro

En himmel åpnet seg
(En kort.... forklaring på hvordan jeg fikk mine Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre)

For ett år siden, i 2011, fikk jeg for første gang i mitt liv oppleve å se noe av det vakreste jeg har sett av akvariefisk, om ikke det vakreste. Apistogramma bitaeniata fra Rio Tigre. Det var akkurat som jeg ble paralysert! Dette var på en auksjon, og bestemte meg for disse ville jeg ha. Jeg hadde riktig nok svidd av en del kroner på tidligere objekter, les Apistogramma, men dette ville jeg ikke la gå fra meg. Trodde med mine resterende xxx kr skulle få disse, men akkove, dessverre var det «rikere» kjøpere i salen. Disse ble «dyre».

«Tapet» av dette objektet var tungt å takle der og da, men gledet meg likevel over de apistoene jeg hadde fått budet på og de som senere skulle komme.

På siste auksjonen jeg var på, kjøpte jeg et par med Apistogramma bitaeniata, uten lokasjon, annet enn «Yellow» Dette viste seg å være en ung han av bitaeniata og en godt voksen Apistogramma eremnopyge han. Skuffelsen var mildt sagt etsende.
Skuffelsen min ble godt belyst i min personlige tråd på et herværende nettforum for akvariefisk.

En engel dalte plutselig ned fra himmelen en dag tidlig i mars i år, og en kan trygt si at julen varer til påske i år. En aktet og æret person skriver i tråden min at om jeg har plass og et ønske om et par med bitaeniata fra Rio Tigre, kunne han godt skrive «LOFFA» på en han og en hun han hadde.

Den dagen var jeg religiøs, hårene reiste seg på hele kroppen, kroppen skalv og jeg begynte å svette. Kunne dette være sant da? At jeg noen gang skulle få oppleve å ha den følelsen jeg akkurat fikk da.

Jeg tror han hadde minst like stor glede av å gi de fra seg som det var for meg å få dem, helt utrolig.

Vi avtalte noen dager frem i tid, slik at jeg fikk snudd på ting og tang i akvarie kjelleren min. Fisken jeg hadde i en 160L måtte ofres for dette kunne jeg ikke la gå fra meg. En gi bort annonse sørget for at fisken skiftet eier. Jeg kunne begynne å planlegge karet.

Karet ble tømt helt og «bygget» opp på ny, som om alt var nytt. Det betyr også helt ny sand. Karet ble fylt med ca 50/50 kranvann og akvarie vann, og kolben satt på 26c. Et par røtter, samt et par kokoshuler ble satt inn. Planter ble det også etterhvert.

Endelig dagen
Endelig dagen

Dagen er lørdag 10.mars og fiskene skal hentes. Dette er den beste dagen i min tid som akvarist. Spenningen er ikke akkurat liten når en sitter i bilen å venter... en time før avtalt klokkeslett.

Der kommer han, Tom C, med isopor esken sin, og opp løfter han et par med himmelske Apistogramma fra Rio Tigre. Jeg så på han at min glede smittet over på han. Han gledet seg over å glede andre så mye at ord nærmest ikke var nødvendig.

Etter en prat om Apistogramma generelt, satte jeg retningen hjem. Vel hjemme i akvarie kjelleren var det til med klimatisering av fiskene. Tror aldri jeg har brukt lengre tid noen gang, for her var det ingen sjanser å ta. Dette var lørdag.

Tirsdag tror jeg ikke mine egne øyne, men fantaserer at jeg ser litt sand på utsiden av den høyre hula og at hua er «litt» gul. Onsdag viser det seg at jeg hadde sett rett.

Onsdag 14.mars finner jeg EGG i hula


At dette var mulig etter så kort tid, å danne disse som et par og få de til å produsere avkom, det var det vel få som kunne ha noen tro på.

Søndag 18.mars er det ny klekket yngel i karet!
Med andre ord, etter en uke i karet her, har de klart å få frem yngel, noe som for meg er helt utrolig fort. Om dette er tegn på at de trives, tja kanskje? Men en ting som er sikkert, er at de har funnet hverandres hjerte, og de har funnet mitt.

Apistogramma jeg har pr i dag:
Apistogramma bitaeniata med lokasjon Rio Tigre. Ny klekket yngel
Apistogramma eremnopyge
Apistogramma bitaeniata "Yellow"
Apistogramma panduro
Apistogramma nijsseni. Hatt egg flere ganger, men ikke fått frem yngel
Apistogramma baenschi Viltfanget. Drettet
Apistogramma baenschi leikspar F1. Drettet
Apistogramma barlowi fra 2 forskjellige lokasjoner. Drettet
Apistogramma cf borellii. Drettet
Har i tillegg blant annet drettet Cacatuoides oppdretts variant og VF, cf commbrae, macmasteri og hatt egg på Sp «Oregon»

Tilleggs info:
Det finnes en del informasjon om Apistogramma på nettet, noen arter finnes det mye av, noen finnes det lite om. Men en norsk side som jeg selv bruker mye er Tom C sine sider som har denne adressen: http://tomc.no/default.aspx

Disse sidene er virkelig å anbefale om du går med tanker om å skaffe deg Apistogramma, eller bare for å innhente informasjon om disse skjønne «dvergene». Til slutt vil jeg takke Tom C for alt han gjør og har bidratt med når det gjelder fisk og informasjon til slike entusiaster som meg selv.

Ja mye har skjedd siden den gang. Antallet arter er noe høyere (23-25 er det vel med de single) og en har vel lært litt mer siden den gang. Må jo bare le av meg selv, men det å få nye arter har ikke endret seg en tøddel. Jeg er fortsatt da som en guttunge på julaften

Siden den gang har jeg også bygget opp verdens største Apistogramma gruppe på Facebook med over 8000 medlemmer samt en gruppe jeg har kalt Leifs Apistogramma and more. På 3-4 mnd har den gruppen allerede fått 4500 medlemmer. Den andre gruppen heter forøvrig Apistogramma International Dere finner dem på FB og meld dere gjerne inn =) Nevnte dag jeg fikk A bitaeniataene av Tom sitter fortsatt i hodet mitt, og vil nok ikke glemmes..... noen gang. Er nok en av de største akvariedagene i mitt liv =)

Hm kl har passert 04.00 så kanskje på tide å legge seg =)
Takk for dette innblikket i din versjon av litersyken Syns det er spennende å følge dine drypp, og dette var en fin godbit!
Takk takk og godt nytt år.
Veldig hyggelig å se nye lesere titte innom tråden.
Noen gleder er større og noen nedturer er sterkere og tyngre enn andre. Det klarer jeg ikke komme unna selv etter en evighet i hobbyen.
LOFFA
2015 avsluttet noe trist. Ved siste foring finner jeg min Apistogramma sp Alto Tigre på bunn urørelig. Fin i fargene, uten merker av noe slag, flotte finner etc etc. Tror faktisk han var den eneste i Norge (?) I morgen kommer det en fra Sverie som vil se litt på artene mine og kanskje kjøpe noe avkom. Antar han ikke reiser tomhendt hjem igjen =) 1. Apistogramma panduro F1 født her. Her med fritt sv yngler 2. Apistogramma paulmuelleri med nyklekkede yngler 3. Apistogramma nijsseni han


Aldri har jeg vært mer glad for å ha tatt feil =)
Jeg så plutselig tre levende A sp Alto Tigre i karet og skjønte ingen ting. Jeg tok da ut en død en ? Etter noe tid husket jeg at jeg hadde en større A cf alacrina i det samme karet og gleden raste gjennom meg. Lykkelig over fortsatt å ha en trio med sp Alto Tigre Kanskje den eneste i Norge (Tom C) Du vet mer om dette
Tok meg en avslappning i fiske kjelleren etter at jeg kom hjem fra klubben. Riktig stor koste meg med å slappe av, titte rundt i karene, glede meg og atter en gang tenke over hvor heldig jeg er over å ha fisk som hobby. Jeg kopierer inn fra FB siden min så slipper jeg å skrive på nutt =)


Lots of new stuff from my basement tanks tonight
Apistogramma Cf resticulosa new fry hatched
Apistogramma Viejita new fry hatched
Apistogramma sp Cruzeiro new fry hatched
Apistogramma cf alacrina new egg
Apistogramma female 2 paulmuelleri egg

Ble storm forelsket i en av A cacatuoides hannene til Tom C på klubben i dag. Den flotteste og skjønneste cacatuoidesen jeg noen gang har sett. Måtte bare ta noen bilder å vise dere hvordan et prakt eksemplar i mine øyne ser ut. Han tilhører som sagt Tom C. Bare bildene er mine =(
Skulle ønske bildene ble noe klarere, men dere får iallefall et innsyn i utseende.
Kos dere masse, for dette er ikke dagligdagse bilder
En uke siden sist, så her kommer bilder med nye oppdateringer
Apistogramma paulmuelleri frøken nummer to med nyeklekkede yngler. Det er en hel horde av dem som romsterer i hula og artig å se at de er nær helt hvite
Apistogramma cf resticulosa med nye yngler også. Hun holder dem godt gjemt i sverdplanten bak i karet, men har sett noen og greit at hun holder dem skjult
Apistogramma cf alacrina
Ei hue med nye egg og ei hue med nye yngler
Kan jo fortsette litt til =) Har ennå ikke sett Apistogramma ute med ynglene sine enda så der får det komme bilder når det skjer.
Men det er nye Apistogramma sp Kelleri Amaillo egg. I tillegg til hua som har eggene er det ei anna hue som gjerne vil ta over. To frøkner som krangler on egg. Tja ikke ofte jeg har sett det
Avslutter med litt påfyll =)
Vet du er en apistogramma fyr

Var innom en dyrebutikk i går og det var det noe som ble med hjem ja

Legger ved et bilde selv om det er hastig tatt å med en kraftig blitz så det er ikke helt bra i grunn.
Tror faktisk aldri jeg har hatt kampfisk noen gang. Når jeg tenker bakover i tid har jeg jaggu hatt mye rart. Jeg tror jeg har funnet min nisje i hobbyen nå. Hvordan kan en gå lei Apistogramma? =)

I ettermiddag måtte jeg le så jeg knelte i kjelleren

Jeg har en trio med Apistogramma paulmuelleri. Begge har (har hatt) yngler. Den første frøkna har (hadde) fritt svømmende yngler og den andre frøkna har en horde yngler hun venter på skal bli fritt svømmende.

Frøken nummer to har tydeligvis ikke tid til å vente på at sin bunsj med yngler skal bli svømme dyktige så hun har rett og slett stjålet alle ynglene til frøken nummer en. Så nå har hun to kull, sitt eget og rivalen sitt hehe. Dette er overhodet ikke unormalt hva angår Apistogramma, men like artig hver gang

Bildet er av frøken nr to sitt kull som venter på å bli svømme dyktige =)
Så artig, en kidnapper! Hvordan reagerer den biologiske mora på dette da? Og ynglene - er det hipp som happ hvem som er mor for dem? Hehe!
Kuledrøm
Så artig, en kidnapper! Hvordan reagerer den biologiske mora på dette da? Og ynglene - er det hipp som happ hvem som er mor for dem? Hehe!



De har nok kranglet litt vil jeg tro og hun som hadde ynglene ga seg i frykt, kanskje for sitt eget liv. Du er inne på noe når du sier det er hipp som happ hvem som er mor. Yngler vil følle gulfargen som signalisere at hun er mor. Tror nok at om jeg tok ut disse to huene jeg har og satt inn ei tredje hue, ville ynglene automatisk fulgt henne om hun var gul. (Om hun ikke var hensynsløs)

Jeg liker ikke kopiere andres mesterverk så legger ved en nett adresse hvor du kan lese mer om dette temaet
http://tom.sites.no/page.aspx?PageId=58

Sidene (web sidene) tilhører Tom C som for meg er kongenes konge hva angår kunnskap om Apistogramma arter (mm). Ta deg tid til å lese flere artikkler, reisebrev etc. Utrolig spennende.

Ellers kan jeg også minne om at det er plass til flere i min gruppe på FB
Apistogramma international som for øvrig er verdens største Apistogramma gruppe


Driver også en annen litt mer all round gruppe selv om det hovedsaklig går i Apistogramma og dverg ciklider der også
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap