Leifs verden, del 2 (side 225)

Spennende lesning - takk for info og linker! Jeg drev og vurderte dvergciklider her en periode, men det er jo så mye forskjellig man vil prøve... Kanskje i framtida! Veldig fascinerende med fisk som så iherdig passer på ungene sine (og andres).
Gal eller bare glad i fiskene mine? Helst begge deler antar jeg =)
Fikk ikke sove i kveld og skulle ha vannbytter i morgen. Men når en ikke får sove hvorfor utsette det en kan gjøre med en gang? Hehe. Klokka ble 03.00 før jeg ble ferdig da, men koste meg med nye yngler, nye egg og musikk i kjelleren. Da går tiden fort. Regnet på alt jeg har av kar og hvor mange liter som flommer i karene her bare for moroskyld. Noe over 4000 liter fordelt på 35 kar var det vel Dvs det går rundt en 1500L i vannbytter når en tar alt. Fikk tatt noen bilder også. Her kommer noen av dem

Apistogramma panduro. Rio Tamshiyacu med nye egg. Dette er også ei F1 hue etter VF paret jeg har
Mulig det "kuleste" arten jeg har. Ivanacara adoketa
Noen "kvinnfolk" er bare mer kranglete enn andre.
Her Apistogramma sp Kelleri "Amarillo"
Fikk også satt i gang med å prøve å klekke artemia. Forrige dagen når jeg skulle prøve var det lekk og bannet så det lyste. Tenkte å la det stå 36 timer for å teste ut om det er noe levende oppi der =) Oppdatering på dette kommer
Beklager at det blir mange innlegg, men slik blir det når en kun kan legge inn fattige 3 bilder i hvert innlegg. Er ikke akkurat FB standard her =) Men dette blir siste innlegget på denne morgenen

Den ene 222L i det innerste akvarie rommet ble tatt ut, tømt og vasket og til slutt satt inn igjen. Ny sand må til før jeg får begynt på det.
Karet er bestemt å romme 60-70 Apistogramma baenschi F1 ungfisk som nå går i et alt for lite kar. Med 3x foringer om dagen ser de alle ut som langtransport sjafører. Hehe ja de er vel ikke kjent for å være små =)
I dag tok jeg en avgjørelse på noe jeg kunne komme til å gjøre. Avlive min Rio Corrientes bitaeniata hue. Hun har virket litt små skrall og jeg har derfor økt mat mengden og dobblet vannbyttene. I dag var hun værre enn noen gang tidligere. Jeg måtte bare avlive henne og gjøre denne dagen til en av mine dårligste dager som akvarist. Igjen er jeg uten et bitaeniata par, mine stor-favoritter. Jeg brukte nær alle skjellsordene jeg kunne i dag.

I går var jeg en tur på klubben å kjøpte mer for samt hentet hjem resten av A panduro ungene (ei hue igjen med yngler)

Mandag blir det ned å ha vannbytter og ta med et par til det karet jeg har tomt for fisk der nede
Det er rart at en fisk død skal bety så mye når en har flere hundre. Men alle som har et favoritt par vet kanskje hvordan det er å miste den ene av de i paret en har. Har hatt to ungfisk (avkom) men gikk gjennom karet i en time i dag uten at jeg fant dem. Så bitaeniata hannen er nok alene. Er vel ikke akkurat som å miste et familie medlem men jaggu var jeg glad i bita paret mitt.

222L som jeg satte opp i går til A baenschi ungfiskene er klart så får håpe jeg rekker å flytte iallefall noen av de ned i morgen. Skal på NAV, et møte og så på klubben i Larvik.

Det er ikke veldig mange viejita yngler denne gangen, men får jeg de opp er jo det kult.

Panduro yngler i to kar nå =)

I cf gephyra karet ser det ut som det er gravet litt ut av hula så håper det er tilfelle
Da er mine A baenschi flyttet ned til 222Literen i kjelleren =)
Aner ikke antallet da jeg ikke telte, men antar sånn rundt 50
Skjønner godt hva du snakket om der ja (det med å miste) Det er enkelte fisker man knytter et spesielt bånd til.

Når båndet kommer så kommer det gjerne fort.
Man knytter faktisk fortere bånd til dem man like, enn da man går lei enkelte fisk.

Det jeg mener her er at etter man har i grunn prøv ALT for at dem skal finne et bra nok hjem selv om man er lei dem så da er det ikke noe tap å minste dem man er lei.

Har vært borte fra karrene i ca 2 døgn. Å skal si det var godt å se dem igjen i går.

Har endelig fått tak i skikkelig mat til kampfisken å skal si det gikk ned på høykant ja.
Til den er det kommet et bånd alt ja.

Da fikk jeg også endelig Ciklid bladet jeg også og kunne se mine to egne artikkler jeg laget til det siste nummeret deres.
Her noen bilder
Her den andre artikkelen om møte jeg hadde med Mark Breeze. En kjent og kjær Engelsk Apistogramma (mm) elsker. Det ble litt feil i overskriften, da Mark var i Oslo først og hos oss i LAK etterpå hvor jeg møtte han

Artikklene har vært et friskt pust for Apistogramma gruppen min på Facebook. Vi er pr i dag 8.400 medlemmer (Apistogramma International)

Total medlems masse i mine tre fiske grupper på FB pr i dag er 18.788
Må vel kunne sies å være bra fra en enslig viking fra lille Norge. Jeg er iallefall stolt over hva jeg har fått til
Det ser det ut for at du har all grunn til Viktig innsats!
Du har all grunn til og være stolt ja.
Du er flink til og formidler det du kan videre.

I går fikk jeg tatt noen vannbytter. Brukte en god del lengre tid med fyllingen av vann da jeg etter en kanskje berettiget kjeft har kun brukt kaldt vann ved vann bytter. Har kun kaldt vann i kjelleren og ingen mulighet til å lagre bortimot 1000L vann til vannbytter her i huset. Forøvrig har jeg i en kun periode brukt tep/luftet vann i min tid som akvarist, ellers kun kaldt vann. Blir å fortsette med vannbytter i dag

Lørdag fikk jeg i hus noen dantum scalarer. Noen mener at de er nanay. De kommer iallefall fra Imazo som dantum
Trioen min med Apistogramma paulmuelleri, Begge huene med yngler
Dette er del 2 av min tråd. Den første
ble på rundt 1500 innlegg, denne er akkurat nå på 4500. Antar en av de lengste trådene på AF. 6000 innlegg føler jeg er nok og avslutter tråden her på akkurat 5000 innlegg, Jeg er for det meste på FB som veldig mange andre gamle medlemmer her. Det har vært mye gøy, dog mer tidligere når det var litt liv "her inne". Nå er det helt dødt og velger derfor å bruke tiden på mine egne grupper på FB. Jeg vil få takke alle som har fulgt meg i kortere eller lengre tid. Noen har kanskje fulgt meg siden innlegg 1, om det er noen igjen av dem

Avslutter med 3 bilder av noen av mine favoritter
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap