Leifs verden, del 2 (side 45)

noen flere bilder

apistogramma barlowi
apistogramma cacatuoides passer sine egg
85L med to par cacatuoides (delt kar)
Apistogramma barlowi egg
Sitat fra i går

Bilde 1 viser A. Barlowi hua som begynner å vise leikstendenser. Gulere i fargen enn på lenge og driver med små flørting. Skulle ikke forundre meg om det kommer egg i løpet av helgen

Begynner å kjenne en del av Apistogrammaene mine nå. Hula (den ene av de to jeg har i 100L) er helt murt igjen og hun har brukt samme hula som sist hun hadde egg og yngel. Håper det går bra denne gangen da....

Sp "Oregon" hua er også gul og fin og oppholder seg for det meste i hula, med hannen sveivende rundt

Siste bildet er av et par yngler med Apistogramma Cf Commbrae
Det ER egg i hula til Barlowiene. Jeg bare måtte kikke. Antar antallet er ca 45-60 egg, dog ganske så små. Bilde 1

Ettersom cacatuoides eggene har klekket i løpet av natten, tar hua seg oftere noen turer nå og kommer ut med en gang jeg foret i dag. Bilde 2

Er ikke ofte jeg legger ut bilder fra sigle karet (blandingskaret), men kommer med et her. Bilde 3. Øverst er apistogramma hongsloi hanne som er single og nederst den single apistogramma agassizii hannen.

I det karet har jeg også en trio, 1+2 av sjakkbrettciklider. Kunne være gøy å sette disse i et artskar og legge til rette for å drette disse etterhvert. Men må nok lese meg litt mer opp på disse for å få dette til. Vet ikke hvor lette disse er å drette, men de jeg har er F1 etter VF av TomC. Men kunne vært gøy en gan i fremtiden
Ettersom det var straks slutt på frossenforet ble det en tur innom en forretning i Drammen, etter at jeg hadde fått kjøpt meg en ny laptop. Laptopen jeg fra før hadde er en mini pc- og ble veldig vanskelig å lese etterhvert. En er ikke akkurat ung lenger, og med syn kun på høyre øye tærer det på. En Asus med 4 GB minne og 500 GB harddisk holder mer enn nok for meg. Det vesentlige var større skjerm

Av frossenfor ble det handlet inn en god del, og for meg et par nye typer jeg ikke har prøvd før. Følgende ble kjøpt inn

11 røde myggisser
3 sorte myggisser
2 dafnier
3 oksehjerter
3 moina røde dafnier, små

Sistnevnte ble veldig smått og da mener jeg smått. Ypperlig yngelfor
Prøvde oksehjerte i et par apistokar i tillegg til det daglige foret. Virket ikke som noen umiddelbar suksse, men får se om fiskene har spist det til i morgen.

Ellers har Barlowi hua vært ute å spist i eggpassingen. Så det var åpning der i dag, i hule inngangen

Endelig ble det en seier for Lillestrøm i kveld. En glede var det å ta med seg en 4-2 seier hjem fra hjemmesterke Sarpsborg 08
Har hatt litt å styre med siste tiden, så har ikke hatt mye tid til oppdateriner. Har jo ikke skjedd så mye da, men noe skjer det jo når en har 12-13 kar gående.

Til morran så jeg A. Cacatuoides hua med det siste kullet ute på tur for første gang. Gosjameien, en hel bataljon, de var mange! Agassiziiene går det i d... med, yngel messig. Meste parten av eggene var hvite, dog noen få yngel er å se.

Sp "Oregon" ene ser ut til å vente litt med mere egg. Hua er 90% av tiden i hula, men ser ikke ut til at hannen er spes int.

Barlowi eggene ble det ikke noe ut av ser det ut til, men de går mye sammen dette paret og har virkelig funnet tonen. Antar at det ikke tar lange tiden før nye egg kommer.

Ser ut til at det går bra med A. cf commbrae hua med de siste ynglene også, selv om det er to hanner i det karet sammen med henne.

Antar at jeg i løpet av helgen legger ut et par med Apistogramma cf Commbra for salg. Disse er veldig sjeldne i akvariehobbyen og en perle i såhenn. Enkle er de også å få til å yngle, etter min erfaring . En god bit for Apistogramma elskere.

A. cf Borelliiene mine er håpløse. Huene er gule som sola, men hannen er sær og ser ikke ut til å ha den rette "spruten" for tiden....

Ellers er det ikke noen endringer som kommer meg til hode. Legger ut flere bilder senere
Da er det tid fo lit bilde igjen

barlowi hua
barlowi hanneparet sammenn
noen til......

cacatuoides yngel i 160L
nyankommet cacatuoides yngel på sin første tur med mor
cf commbrae han

alle apistogramma for de som ikke kjenner navnene

[External Image]
Flotte bilder som vanlig, Leif!
Gøy å høre at der yngler i flere kar, om ikke alle.
Noe å glede oss til, håpe på og se fram til skal vi jo ha!
Kan ikke få ALT på en gang

Kjøpte 4 agassizii for 2 uker siden idag.
Og allerde etter få dager hadde den ene hua fått flotte gulfarger,
og begynt å "rydde" i kokosnøtthula den hadde flytta inn i.
Masse sand som blir kasta ut, så her er nok noe på gang etterhvert.
Hannen patruljerer utenfor og holder uvedkomne unna.
Flott fargeprakt på han også
Håper han vet hva som forventes av ham nå!
Alltid gøy med yngel Odd. Er ikke helt heldig med alt av yngler, men noe vokser da opp.

Agassiziiene er flotte og mine har vokst enormt den siste tiden, og hannene er flotte blitt. Mine har lagt egg gang på gang, men blir ikke stort ut av det.

Noen flere bilder....

a. hongsloi han
sjakkbrett ciklide hannen
den ene A. sp "Oregon" hannen
Tro det eller ei, men tror vi nok må snakke litt mer om cf Borellii fremover. De har nok vært å tittet litt i tråden min, for nå er det EGG i den ene hula. Jeg fikk nær bakoversveis når jeg tittet inn i to huler hvor det var to knall gule huer.

Den første var tom, men den andre.... ja der var det egg. Ettersom apistogramma huer ofte stjeler yngler fra hverandre og jeg har 1 hanne og fem huer i det karet tror jeg at jeg vil flytte hua og hula.

Vet ikke om de ble lagt i går eller i dag, ettersom jeg tok en for fri dag i går. Så om jeg vil flytte dem må det skje i løpet av denne helgen, før eggene evnt klekker.

Første og eneste gangen jeg har hatt egg på disse gikk det galt og det må vel trening til. Tankene sier da at jeg ikke skal forvente så mye og anta at det går samme veien denne gangen.

Da blir gleden dessto større om det skulle gå bra. Gjett om jeg er glad.

Antar at oppdrett på denne Borellii typen (CF) hører med til sjeldenheten, og er derfor både stolt og kry. Skal forsøke å ta noen bilder å legge til senere
Grattis med egg på borelliiene Håper mine skjønner tegningen snart og
Wow!
Du ser ut til å ha funnet en nøkkel til å få Apistoene i lek, Leif
Så vanvittig morsomt, da!
Vi krysser alt av fingre og tær og ønsker lykke til med eggene!

Har jo lest tråden din ivrig, men spør like vel;
Trigger du dem med noe annet enn kaldtvannsskifter og sorte mygglarver?
Tror du sorte mygglarver har større effekt enn de røde?
Jeg må vel ha lov til å spørre meg selv hvor kjappe/raske folkene som sitter med mottatte artikler her på forumet er.

29. april sendte jeg inn en artikkel, hvor jeg påfølgende sendte en forespørsel den 9. mai om hva som skjedde med artikkelen min. Om den ville komme med eller ikke. Svaret jeg fikk var:

Vi må gå gjennom den for skrivefeil, etc. men eg trur absolutt vi kan bruke den. Du må berre vera litt tålmodig.

TOLMODIG??? pr dags dato er det over 5 uker siden den ble sendt inn og det var ikke akkurat så veldig mye tekst som må gåes igjennom. Kanskje jeg skal sende redaksjonen link til google retteprogram samt en rakett dem kan sette bak..... ? Å vente i 5 uker kaller jeg å være MER ENN TOLMODIG. Hva mener andre?

Heidisen
Ja det er artig at dem endelig slo til igjen, disse A. cf borelliiene. Har ventet på dette fryktlig lenge nå, ettersom huene har kappet med sola om å være gulest.... :- =)

Har tatt ut hua/hula til et lite kar, slik at dem er for seg selv. Skal forsøke med noen bilder senere i dag
Hei på deg Odd

Litt vansklig å svare deg generelt om sorte har større effekt enn røde mygglarver Odd. Utgangspunktet mitt for oppstart av dem sorte var etter en artikkel jeg leste om Apistogramma Barlowi. Greit oversatt til LOFFA NORSK sto det at om en byttet vann og foret en uke med sorte mygglarver ville det komme egg etter leik.

Det funket greit og det kom vel egg 4.dagen om jeg ikke husker feil. Jeg tok dette forsøket videre til flere av karene her og etter hvert poppet det opp egg og yngel stort sett over alt.

Jeg har gjort det slik en stund at der jeg ønsker leik mater jeg med sorte mygglarver. Det yngler godt her, selv om mye av apistoene mine er ungdyr. Er vel også en del erfaring fra fiskene som gjør at oppvekst raten er litt dårlig på yngelene.

Ikke alle apistoene er like mottagelig for alt av for, så en må prøve seg frem og se hva dem vil ha og ikke ha. Dem er etter min mening litt kresne i matveien i forhold til fisk jeg tidligere har hatt.

Om jeg ikke husker feil har jeg 8-9 forskjellige typer apistos nå, og alle er ikke like enkle i matveien, men det går stort sett bra. Levendefor er jo absolutt en BINGO.... men har ikke testet det ut så mye.

Legger til at en ikke kun kan basere seg på mygglarver, men også her variere litt i kosten. For å si det slik, så liker jeg mors hjemme lagede kjøttkaker,men tror jeg hadde blitt lei om jeg fikk det hver dag.

Om du vil vite mest mulig om akkurat en type apisto, søk på nettet etter artikler slik jeg gjore det med Barlowi. Utrolig mye flott info som ligger "der ute" om en leter litt
Supert!
Takk for bra og utfyllende svar.
Leser både på nett og bøker hele veien,
men innimellom er det greit å spørre dem som får det til også

Mine får røde myggiser nesten daglig, men jeg kan jo kjøpe inn svarte også
og se om det kombinert med hyppige vannbytter kan trigge.

Panduroene fikk to kull raskt etter hverandre.
Nå har de ikke lekt siden januar/februar.
Kakaduene har ikke kommet igang, og heller ikke viejitaene selv om hunnene er
inn og ut av kokosnøtthulene og hulene de graver ut selv under trerøtter.
Agassizii´ene tror jeg bare det er et tidsspørsmål med da de gikk igang umiddelbart
med å grave ut av ei av hulene når jeg fikk dem.

Har altså "bare" 4 arter Apisto foreløpig, som du ser, men fler skal det bli.
Hadde dog vært litt gøy å fått lek på flere enn det ene paret!


Endelig bilder av nylagte egg og ei glad cf Borellii mor
Takk for det Ola. Ikke lett å ta bilder inni hula med det "lekekameraet" jeg har. Nicon Coolpix tror jeg det heter. Men det får duge.


1. cacatuoides par tatt på fersken.....
2. sp "Oregon" paret mitt
3. En av cf Borellii huene i hovedkaret

Alle Apistogramma
Nye apistogramma barlowi egg
Etter forrige egglegging hos Barlowiene sluttet jeg med sorte mygglaver og gikk over til røde. Som kjent ble det ikke noe ut av det kullet.

Så for noen dager siden startet jeg opp igjen med sorte mygglarver og vannbytter. I dag kom resultatet, egg og hula atter en gang murt igjen. Denne gangen skal jeg IKKE røre noe, så det blir ingen eggbilder denne gangen. Synes disse eggene kom veldig kjapt da det ikke er så mange dager siden sist. Men desto mer overraskende og hyggelig.

Hannen står på utsiden av hula som vaktpost og er sikkert minst like stolt som eieren.

I hovedkaret til A. cf Commbrae har hua som har yngel begynt å grave igjen. Så det kommer vel egg der igjen om ikke alt for lenge.

A. cf Borellii eggene er nær klekking nå så dette blir spennende. Agassiziiene har ikke kommet med nye egg og det er også stille hos alle cacatuoidesene. Ja den ene har jo små yngel enda.

Gøy er det å følle cacatuoides ynglene jeg satt inni 160L. Det er noen fra to forskjellige kull og det er tydelig str forskjell. I denne perioden vokser dem fort, før dem stagnerer litt.

1. Barlowi paret som fikk yngel i dag
2. Den ene A. cf Commbrae hannen
3. Cacatuoides hue: Her er det jeg som er sjef!!


Får vel feire innlegg 900 her i tråden med trygget på at jeg har fått apistogramma Barlowi egg. Hua har nok hatt seg en mattur i dag så det var en liten glippe inn til hula, og ja... det var egg der.

Ellers har A. cf Borellii eggene klekket, men er vanskelig å se ned til bunnen av hula hvor hun har dem. Disse kommer jeg til å holde spesielt godt øye til. Disse er noe av di vanskligste fiskene jeg har fått til å leike noen gang, men nå er det iallefall noe på gang.

Ellers vokser yngel og det er iallefall av A. cf commbra i hoved karet 10-15 yngel i det karet. Fryktet at det ville fort forsvinne yngel der ettersom det går to hanner sammen med hua med yngel.

Den andre cf commbrae hua driver å graver ut ei lita hule som hun er sammen med sine yngler i, men hun har ingen herremann der..... Likevel er hun gul som sola og klar for et nytt kull med egg. Commbraene virker på meg som er forholdsvis lette å få i leik. selvfølgelig har det litt med for og vannverdier

1 Hula med Barlowi egg
2 A Borellii. hannen til høyre, og den ene hua til venstre
3 Så sint har jeg aldri sett min fru A. Sp "Oregon" noen gang!! Hun blåste seg opp og snudde seg å slo med halefinnen.


[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap