Svarte neonterta

mellom 4 og 5 av mine svarte neon tetra har fått masse hvite prikker på seg over natten, ka er det for noe? noe jeg bør få skjekket ut?
her og nå ser det ikke ut som det plager fiskene noe særlig
Det høres ut som hvitprikk, det er i verste fall dødelig og behandles enten med medisin eller varmekur.
Om du søker på "hvitprikk" får du mange treff som forklarer deg hva du bør gjøre.
Jeg hadde en gang 50 sorte neon og jeg opplevde at disse er veldig utsatt for hvitprikk. Bare jeg flyttet de fra ett kar til et annet fikk de det. Jeg brukte esha kur, funket bra.
takker for svar, jeg har kjøpt akvarie salt, og skal prøve med det, vist ikke det hjelper så får jeg prøve med medisin isteden for.
Akvariesalt kan hjelpe mot for eksempel sopp, men hvitprikk må du enten behandle med medisin eller varmekur er jeg redd.

Akvariesalt er ikke noe anderledes enn vanlig salt som du bruker i maten, bare mye dyrere :b
ok, fikk beskje på dyrebutikken at det ville hjelpe, og så står det på oxo, men jeg frykter du har rett Tante Astri, at det er bare dyrt sal
men men får se det ann nmoen dager til og vist ikke det funker blir det medisin
jeg tok knekken på hvitprikk ved hjelp av varmekur. Tok i litt vanlig husalt uten jod, å øka varmen til over 30.
Mot hvitprikk hjelper det ikke å øke temperaturen til over 30 grader hvis du ikke også øker den til over 34 grader. Mellom 30 og 34 grader trives parasitten rimelig greit.
over 30 grader kan være så mangt:p hadde selv 36 grader på det varmeste. Å tok da knekken på hvitprikken.
Scorp
men men får se det ann nmoen dager til og vist ikke det funker blir det medisin


Det som er kjipt med prikkesyken er at man gjerne ikke har så mange dager på seg. prikkesyke dreper fisk rimelig kjapt hvis det ikke kjøres med effektiv kur. Jeg har også god erfaring med esha sine medisiner
Det er viktig å merke seg at ikke alle arter tåler varme like godt og at man må kjøre på godt med sirkulasjon i vannet under varmebehandlingen for at fiskene skal greie å ta opp nok oksygen. Les mer om varmebehandling i sykdomsartikkelen før du eventuelt setter i gang eller velg medisinering. Hvitprikk forsvinner ikke av seg selv så det har ingen hensikt å vente.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap