Lachvarium (side 10)

Lachris
[QUOTE=LOFFA]Som sagt, skulle du ikke få tak i en ny han, skal du få hente deg et par fra Rio Tigre her hos meg


Nå som hunnen min også er borte så er jeg etter hvert interressert i å få tak i et nytt par. Tror jeg vil vente en stund for å se at de andre innvånerne har det bra, og for å få ned PH med torv. Om tilbudet fortsatt står ved lag om en måneds tid så hadde det vært hyggelig å ta en tur innom deg. Sender deg en PM etter hvert


Den er helt grei Lachris. Skal nok få plukket ut et par til deg blant dem som går her. Ungfiskene av bitaeniata, ja alle mine fisk egentlig går i en pH på 5 eller litt under det, bortsett fra A. pantalone som går i litt lavere pH grunnet torv. Håper torven gjør at de få ynglene jeg nå har fått opp klarer seg. Send en PM når det er aktuelt, så tar vi det derifra

Leif
LOFFA
[QUOTE=Lachris][QUOTE=LOFFA]Som sagt, skulle du ikke få tak i en ny han, skal du få hente deg et par fra Rio Tigre her hos meg


Nå som hunnen min også er borte så er jeg etter hvert interressert i å få tak i et nytt par. Tror jeg vil vente en stund for å se at de andre innvånerne har det bra, og for å få ned PH med torv. Om tilbudet fortsatt står ved lag om en måneds tid så hadde det vært hyggelig å ta en tur innom deg. Sender deg en PM etter hvert


Den er helt grei Lachris. Skal nok få plukket ut et par til deg blant dem som går her. Ungfiskene av bitaeniata, ja alle mine fisk egentlig går i en pH på 5 eller litt under det, bortsett fra A. pantalone som går i litt lavere pH grunnet torv. Håper torven gjør at de få ynglene jeg nå har fått opp klarer seg. Send en PM når det er aktuelt, så tar vi det derifra

Leif

Høres strålende ut! Du hører fra meg Jeg skal sikre at de får den PH'en de skal ha. Og gjøre det samme i de andre apisto-karene, i hvertfall agassizi Alenquer karet. Alacrina'ene går i rett under 7 i PH og yngler som bare det. Forresten: Om du vil ha et alacrina par i bytte så ordner vi nok det
Har kjøpt meg en reol med 9x68l: Finn

Kommer vel til å brukes til Apistogramma, men har lyst på litt Corydoras også.

Skal bli gøy!
Tar gjerne et par i bytte jeg..... Tittet litt på disse i basen, og fikk en litt sånn gjenkjenning smil. Iallefall hannen er "ganske" så lik mine Apistogramma sp. schwarzkehl.

Ta den tiden du trenger, bitaeniataene er her, så ingen fare. Kommer ikke til å selge noen av disse. Vet bare hvordan jeg hadde det når jeg mistet hua i leksparet jeg hadde. Noen forferdelige dager. I tillegg mister du hua etter først å ha mistet hannen. Tragisk. Derfor vet jeg hvordan lykken kan opprettes ved å få et slikt tilbud, når reisen ikke er så lang.

Antar det er en times kjøring fra Asker, sånn ca. Apistogramma bitaeniata tilhører etter min mening kremen av apistoer, selv om det er mange flotte arter her. En flott apisto som jeg fikk mitt første oppdrett diplom i gull på. Kan tro jeg var stolt...

Har sett litt på schwarzkehl og de ligner veldig. Jeg kjøpte 3 macmasteri VF og fikk 2 alacrina og 1 macmasteri. Viejita/schwarzkehl er jo nært beslektet med macmasteri, så her er det en del likheter ute og går.

Alle bildene i basen av alacrina er forøvrig av mitt lekspar
9x68liter... da snakker vi muligheter Lachris!

Simen
S i m e n
9x68liter... da snakker vi muligheter Lachris! Simen


Jepp! Såpass at begynner å bli vanskelig å vite hva jeg skal finne på Forslag mottas med takk!
Da har jeg flyttet bitaeniataene over til en 160L og det ser ut som det er et stort overtall av frøkner. Så det blir en trio på deg om du vil ha det. Om ønske er kun et par, skal så skje, men trio hadde jo vært greit vel, Lachris?

Bildet er av den ene av to hanner jeg har. Litt dårlig bilde. Noe tid til så blir han en flott herremann
LOFFA
Da har jeg flyttet bitaeniataene over til en 160L og det ser ut som det er et stort overtall av frøkner. Så det blir en trio på deg om du vil ha det. Om ønske er kun et par, skal så skje, men trio hadde jo vært greit vel, Lachris? Bildet er av den ene av to hanner jeg har. Litt dårlig bilde. Noe tid til så blir han en flott herremann


Ser og høres helt fantastisk ut Loffa
Pirrer deg litt til jeg med et bilde av en klar han og hue.
Du får si i fra noen dager før det er aktuelt så jeg er sikker på at jeg har et ledig kar, Lachris
Apistogramma agassizii
Her er noen bilder av mine nye Apistoer, kjøpt som agassizi Super Yellow Alenquer. Ligner på det jeg finner av bilder av Alenquer på nettet så det virker riktig. Kjøpt på Aquamanias. Løp og kjøp folkens. Dette er flott fisk!
LOFFA
Pirrer deg litt til jeg med et bilde av en klar han og hue. Du får si i fra noen dager før det er aktuelt så jeg er sikker på at jeg har et ledig kar, Lachris


De er fantastisk flotte! Skal bare få orden på dette med torv og lavere PH så er jeg klar! Sender deg en mail når jeg begynner å få kontroll.
Jeg har A. Agassizii med lokasjon netz, alenquer.
Kan nok se ut som dine hanner har noe rundere haletupp, enn mine. Mine er nær som en spydspiss. Kommer fra TomC
LOFFA
Jeg har A. Agassizii med lokasjon netz, alenquer. Kan nok se ut som dine hanner har noe rundere haletupp, enn mine. Mine er nær som en spydspiss. Kommer fra TomC


Ser på et av bildene hos Tom C en hann med ganske rund hale, så jeg tenker at min er ung og kommer til å utvikle spiss etter hvert. Hva tror du Loffa?

Forøvrig, en fantastisk god nyhet: Det er yngel i både alacrina og agassizi Alenquer karene! Alenquer'ene har jeg hatt i bare 2 uker, og nå har de altså yngel! Jippi! Det er ikke mange yngel og jeg forventer ikke at så mange fra dette første (litt uforberedte) kullet skal leve opp, men jeg vet i hvertfall at jeg har et lekspar og kan da legge ting litt bedre til rette for neste kull. Setter i gang litt Artemia i kveld. Foreløbig bruker jeg bananmark.

Til slutt: Til alle apisto-fans der ute: Reis til Aquamanias og hent dere en gruppe, eller i hvert fall et par. 65 kr stk er nesten for gratis å regne! (Når jeg var der så "truet" han med å slutte å ta inn Apisto. Tror kanskje det har solgt litt tregt. Merkelig da prisene er såpass lave og vi snakker flott fisk og god kvalitet. Her må vi kjenne vår besøkelsestid!)
Grattis med yngler. Begge agassizii huene her har også yngler
Mener å huske at jeg så tidlig den spydspissen av en hale på hannene, mens huene har rund hale.

At vi som driver en del med Apistogramma har en jobb å gjøre er helt sikkert når butikker truer med å stoppe inntak av apistoer. Til en slik pris skulle dette være enkelt å selge. Som du sier må folk kjenne sin besøkelses tid
Takk for gratulasjoner, men ynglene holdt (som ventet) ikke mange dager. Det er for tidlig for Alenquerene. De trenger å komme litt bedre på plass og fetes opp litt først. Og så må jeg få tak i litt torv og få ned PH. I alacrina karet er det alt for mange ungfisk sammen med foreldreparet. Er vel en 10-15 stk der minst. (Veldig tett beplantning gjør det vanskelig å telle...) Yngelen forsvant etter bare noen dager. Blir for mye stress. Må få disse over i et annet kar.

Ser for øvrig av Tom K's bilder i Apistogramma bildetråd at også hans Alenquerer har ganske avrundet hale. Ser også ut til å være helt lik min.
Er ikke veldig mange igjen av huenes yngler her heller Lachris. Men huene er jo så unge enda. Men de har tiden på seg.. Kan iallefall jage di store hannene vegg i mellom, det ser jeg stadig vekk. Et artig skue å se ei lita agassizii hue jage hanner som er tre ganger så store.. Ellers holder jeg på med en liten akvarie utvidelse i venstre del av reolen i kjellern. Et par kar på 128L skal erstatte et par kar på nær halve den str. Blir sikkert bra når jeg blir ferdig.

Håper du holder alacrina ene i kondisjon til vårt bytte, hehe. Skal bli gøy når tiden er inne for det. Bitaeniata hannene som jeg tror kun er to, er omsvermet av en "drøss" huer, og viser seg i sin flotteste positur.
LOFFA
Håper du holder alacrina ene i kondisjon til vårt bytte, hehe. Skal bli gøy når tiden er inne for det. Bitaeniata hannene som jeg tror kun er to, er omsvermet av en "drøss" huer, og viser seg i sin flotteste positur.


Skal bli veldig gøy! Gleder meg til å få bitaeniata i hus igjen og håper de klarer seg denne gangen.

Joda, alacrinaene er i god form Håper bare at det når tiden kommer viser seg at det er en hann blant dem. Pr akkurat nå ser det ut som så godt som bare hunner... Men det er klart, de oppholder seg i samme 128l som foreldrene hvor hannen er 5-6 ganger så stor. Tipper en evt. liten hann gjør sitt beste for å ligne på en hunn eller holder seg litt unna. Jeg må få disse over i et annet kar snart så jeg kan finne ut hva jeg har.
Plan for torvfiltrering og nytt yngelkull
Har nå satt i gang med å lage litt surt vann.

Tenker følgende:
Putter et par never ugjødslet solmul i en nylonstrømpe og koker pakka i en 1/2-times tid. Fyller et 68l kar halvfullt med kaldt vann og tenker meg å dytte torvstrømpa inn i en plastflaske med bunnen kappet av. Trer toppen inn på innsuget til en powerhead slik at powerheaden vil dra vannet gjennom torven i flaska. Setter hele greia ned i en beholder med vann og starter powerheaden. Lar det stå et døgn og måler så PH.

Høres det ut som en grei plan?

Forøvrig er det nok en gang et kull med yngel i Alenquer karet, denne gangen med en annen hunn
Artig vri Lachris! Håper du har tid/ork/lyst til å dytte ut litt bilder også he he he. Hvorfor koker du det forresten? Det tror jeg ikke jeg har vært borti før...

Grattis med nye yngel

S
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap