Lachvarium (side 11)

S i m e n
Artig vri Lachris! Håper du har tid/ork/lyst til å dytte ut litt bilder også he he he. Hvorfor koker du det forresten? Det tror jeg ikke jeg har vært borti før... Grattis med nye yngel :) S


Bilder skal vi nok få til. Koking gjorde jeg fordi jeg leste i diverse innlegg i diverse fora at det skulle være lurt for å ta livet av evt. uhumskheter og for å få mosen til å "trutne" (bli skikkelig gjennomtrukket av vann). Jeg gjorde det ikke først, men karet som jeg plasserte strømpa i fikk fullstendig ugjennomsiktig vann, så jeg tenkte koking kunne være smart for å få ut det verste av den finmalte torva som sniker seg ut av strømpa... Får se hva som skjer videre.

Takk for gratulasjoner
Æsj. Kom nettopp på at PH settet mittt bare måler ned til 6.0. Må skaffe meg et nytt før jeg kan begynne å blande det nye torvvannet mitt oppi akvariene. Dette gjør jeg ikke på måfå første gang jeg prøver. Tror jeg skal skaffe meg et skikkelig elektronisk PH måleinstrument. Tips til hvor jeg bør kjøpe, hva som er bra og hva jeg må huske på mottas med takk! Men først må jeg ta en tur i dyrebutikken oppe i Asker og kjøpe et dråpetestsett med riktig testområde.
Har prøvd å få tak i dråpetester som måler lav PH nøyaktig, men det er jo pokkers umulig...! Enten måler det hele skalaen med nøyaktighet på 0.5 eller så måler det bare ned til 5.0 (Tetra)!

Hva bruker dere andre som har surt vann under PH 5.0?

Noen som har erfaring med den elektroniske PH måleren de selger på Clas Ohlson?
Mener det var denne. Dråpetest fra JBL fra webzoo.no

S
S i m e n
Mener det var [URLBLOCK1]. Dråpetest fra JBL fra webzoo.no S


Er ikke denne litt unøyaktig? Viser bare i steg på 0.5? Eller, jeg trenger kanskje ikke noe mer nøyaktig...?
Torva ligger på 4 i ph. Hver 1.gangs bytte har ligget på dette for meg... Når mengden torv er solid, har jeg ligget i gjennomsnitt på ca. ph 5 i andre runden. Det er denne jeg måler i ny og ne for å få litt kontroll på stappemengden av torv. Vet andre kjører annengangstorv i faste kar, førstegangstorv i fastekar feks. Uansett blir det ikke voldsomme svingninger hvis man tester ut mengder/rutiner hos seg selv. Har ikke observert noen problemer eller utfordringer i etterkant av vannbytter... heller det motsatte! Håper du får flere svar av andre...
I morra skal jeg organisere om litt her. Jeg har nå

Kar 1 (128l i stua):
- Lekspar med Apistogramma alacrina + en 10-15 ungfisk.
- 10 Nannostomus beckfordi.
- 7 Otocinclus.

Kar 2 (128l i reol i kjelleren):
- 4 Apistogramma cf agassizii "Netz" (Alenquer). Tror det er 1 hann +3 hunner. men kan være 2+2, det er en av dem jeg er bittelitt usikker på. 1 av hunnene er med yngel.

Kar 3 (128l i reol i kjelleren):
- 5 Copella arnoldi.
- 8 Otocinclus.

Tenker å starte med å flytte Copella'ene og Otto'ene fra kar 3 til kar 2. Deretter kan jeg fikse opp i kar 3. Bytter ut Rådasanda der med Biltemasand. Er ikke helt trygg på Rådasanda. Synes den er litt for grov.

Når dette karet er klart tenker jeg å flytte alle bortsett fra de unge alacrinaene fra kar 1 dit. De unge alacrinaene flytter jeg midlertidig over i en 68l. Disse skal det finnes nye hjem til etter hvert. (Loffa skal i hvertfall ha noen!)

Da er kar 1 ledig. Dette gjør jeg ikke noe med. Synes det er flott som det er. Jeg har 10 Nannostomus mortenthaleri og 10 Otocinclus i bestilling hos Aquamanias og så har Loffa lovt meg noen Apistogramma bitaeniata'er. Denne gjengen tenker jeg skal bli den nye utstillingsgjengen i stua hvor alacrinaene har fått i hvert fall 7-8 kull siden jeg kjøpte dem for ca 1 og 1/2 år siden. Fint sted å være for Apisto'er

Kar 2 må jeg også gjøre noe med. For det første er det et "bak-bakgrunnen-filter" i det med en del "makaroni" og blåsvamp-biter og jeg er ikke helt fornøyd med dette. Synes det er mer møkk her enn andre steder. Tror jeg vil bytte om litt og bare bruke blåsvamp. I tillegg vil jeg gjerne byttte ut sanda. Men dette får vente litt. Er jo yngel der nå... Fokuserer på kar 3 i morra.
Tok litt tid før jeg fikk lagt ut en liten melding her igjen, men bedre sent enn aldri.

Har flyttet Copella og Otto ned sammen med Alenquerene. Ser bra ut. Alenquerene ser ut til å trives. Flotte farger på både hann og hunner. Ikke noe yngel igjen, men vi får se etter hvert.

I det andre karet nede er sanda bytta ut til Biltema sand og det er renska opp. 10 Ottoer flytta innn i dag. Skulle vært 10 Nannostomus mortenthaleri men de siste hos Aquamanias ble snappet rett for nesa på meg Ikkke særlig fornøyd med det, men ikke noe å gjøre med. Får avente neste mulighet, evt. se om jeg finner noe annet sted med noe spennende.

PH i karene er nå på ca 6.0. Avventer skikkelig måleutstyr før jeg pusher lenger ned. (Har bestilt en Hanna penn fra Aquaristikshop.)

Har også satt opp 2 stk 68l som nå er under innkjøring. Burde være klare til helgen. Flytter da over alacrina ungfisken til en av disse.

I hovedkaret i stua har jeg vært litt uheldig og renska ut litt mye planter, så der har det blitt litt alger. Har flytte over litt ekstra gulrotgress fra de andre karene for å se om jeg kan få bukt med det. Min erfaring er at den eneste måte å kvitte seg med alger på er å renske litt opp, fylle på med mer hurtigvoksende planter og fjerne alger jevnlig.

Snart klar for et nytt Apistokar nå
Dette høres lovende ut Lachris
Da er det snart tid for de kongelige å flytte fra Hof til Asker og spre sine gener der. Håper du finner en han da blant disse huene. Enkelte apistoer ser en etter få uker kjønnsforskjeller på, mens andre ikke før de nær er kjønnsmodne i seg selv.

Er ikke som med oss som får utlevert det vi skal ha med en gang, og alt er synlig.... hehe

I helgen har jeg fått renska skikkelig opp i alle akvarier.

Rekene har ikke hatt det så bra i det siste. Har hatt ut alt og ommøblert og skfta alt vann. Nå er alt konge igjen

Og oppe i stua i alacrina-karet har det vært litt algeproblematikk (blågrønn) som nå ser ut til å ha roa seg etter at jeg hadde oppi en klump gulrotgress. (Har funnet ut at det beste middel mot alger er masse planter som suger mye næring fra vannet. Det funker faktisk!)

Har også produsert en del torvfiltrert vann (torv brukt en gang før) og målte det resulterende vannet til PH 5.3. Har fordelt dette til alle karene og også hatt i en del springvann. Har nå
- PH 6.4 i stua (der hvor alacrinaene bor) (var 6.7 før vannbytte),
- PH 6.4 i akvariet i toppen av reolen (der hvor bitaeniataene skal bo) (var 6.2 før vannbytte),
- PH 6.8 i akvariet i bunnen av reolen (der hvor agassizii "Netz" Alenquer bor) (har ikke fått dette noe ned, må ha gitt for lite torvfiltrert vann),
- PH 6.6 den ene av 68-literne (der hvor alacrina ungdommen skal bo) og
- PH 6.8 i den andre (som skal bli karantene kar).

Produksjon av torvfiltrert vann med fersk torv pågår. Regner med å ha en del PH 4.5 vann i morgen kveld. Kommer nå til å pushe PH ned med litt vannbytte mandag, tirsdag (onsdag og torsdag er jeg borte så da får jeg ikke gjort noe) og fredag, så får vi se til helgen.

Målet blir
- PH 6.0 i alacrina karet i stua og ungdomskaret (disse har ynglet som bare det i PH mellom 6.2 og 6.8, så jeg ser ikke behovet for å gå lenger ned),
- PH 5.5 i bitaeniata karet (har skjønt at disse gjerne vil ha lavere PH) og
- PH mellom 5.5 og 6.0 et sted for agassizii'ene. (Er det noen som mener jeg bør lenger ned for disse? Har hatt yngel i ca 6.6-6.8 flere ganger i det siste men yngelen har ikke vært der mer enn en ukes tid før de har blitt borte.)
- PH 6.5 i karantenekaret.

De to 68-literne har forøvrig ikke kommet skikkelig i gang. De tar ikke unna Salmi. Måler bare masse amoniakk fortsatt. Har hatt oppi filterguffe fra akvariet i stua og håper dette skal ta seg inn i løpet av uka. Men jeg kunne da ikke flytte ut alacrina-yngelen som planlagt i helgen. Får vente til karene er skikkelig i gang. (Mulig filterene er for dårlig rett og slett, kjøpte jo disse som en del av en fullt utstyrt reol og der fulgte det med neon slike Stingray filtere. De har veldig lite filtermateriale, så de kan umulig være særlig effektive... Jeg gir det litt tid til før jeg evt. kjøper meg noe annet.)

Og så har jeg fått plukka en stor sekk med eikeblader i helgen, så nå burde jeg klare meg over vinteren.
Er ikke det er sikkert at pH har noe med frafall på yngler. Ungfisk f.ek trenger gjerne noen runder før de klarer å få frem noen småtasser. Har også erfart at om de føler det er for trangt i karet, tar de fort ynglene. Nijssenii spesielt spiser da det meste av yngler.

Godt å se at det går fremover for deg og nedover med pH en. Tok noen nye bitaeniata bilder i dag og legger noen ut igjen til deg her.

Har du funnet noen hanner blant ynglene/ungfisken som skal byttes, eller ser det fortsatt ut som bare huer?
LOFFA
Er ikke det er sikkert at pH har noe med frafall på yngler. Ungfisk f.ek trenger gjerne noen runder før de klarer å få frem noen småtasser. Har også erfart at om de føler det er for trangt i karet, tar de fort ynglene. Nijssenii spesielt spiser da det meste av yngler. Godt å se at det går fremover for deg og nedover med pH en. Tok noen nye bitaeniata bilder i dag og legger noen ut igjen til deg her. Har du funnet noen hanner blant ynglene/ungfisken som skal byttes, eller ser det fortsatt ut som bare huer?


Kongefine bitaeniataer! Gleder meg til å se dem her!

Jeg er fortsatt veldig usikker på kjønn på alacrinaene. Tror ikke jeg kommer til å finne ut av det før etter at de er flyttet over i et eget kar. Og jeg må vente til de er innkjørt. Vil jo helst ikke miste dem.
Lachris
[QUOTE=LOFFA]Er ikke det er sikkert at pH har noe med frafall på yngler. Ungfisk f.ek trenger gjerne noen runder før de klarer å få frem noen småtasser. Har også erfart at om de føler det er for trangt i karet, tar de fort ynglene. Nijssenii spesielt spiser da det meste av yngler. Godt å se at det går fremover for deg og nedover med pH en. Tok noen nye bitaeniata bilder i dag og legger noen ut igjen til deg her. Har du funnet noen hanner blant ynglene/ungfisken som skal byttes, eller ser det fortsatt ut som bare huer?


Kongefine bitaeniataer! Gleder meg til å se dem her!

Jeg er fortsatt veldig usikker på kjønn på alacrinaene. Tror ikke jeg kommer til å finne ut av det før etter at de er flyttet over i et eget kar. Og jeg må vente til de er innkjørt. Vil jo helst ikke miste dem.

Greit å være på den trygge siden. Jeg har ingenting å gå på hva angår hanner av bitaeniata. Har kun to jeg vet er hanner. Et par der som er veldig små enda, men ser ut til at de fleste er huer. Et luksus problem for huene.... Og fleste parten av huene er gule, så det skjer vel noe her snart antar jeg
I dag bytta jeg ut ca 10 liter vann i hvert av 128-literne (som i utgangspunktet hadde hhv PH 6.4 og PH 6.6) med PH 4.5 torvfiltrert vann. Det gjorde absolutt ingen utslag på PH-verdiene...!

Er det noen som kan gi meg noen regnestykker på dette? Hvis jeg har 120 liter PH 6.4 vann og vil bytte ut deler av vannet med PH 4.5 vann for å komme ned i 6.2, hvor mye av PH 6.4 vannet må jeg bytte ut med PH 4.5? Tydeligvis mer enn 10...
Lachris
I dag bytta jeg ut ca 10 liter vann i hvert av 128-literne (som i utgangspunktet hadde hhv PH 6.4 og PH 6.6) med PH 4.5 torvfiltrert vann. Det gjorde absolutt ingen utslag på PH-verdiene...! Er det noen som kan gi meg noen regnestykker på dette? Hvis jeg har 120 liter PH 6.4 vann og vil bytte ut deler av vannet med PH 4.5 vann for å komme ned i 6.2, hvor mye av PH 6.4 vannet må jeg bytte ut med PH 4.5? Tydeligvis mer enn 10...



Har desverre ikke noe regnestykke på dette, men 10L vann..... For meg virker det nærmest som ingenting. Det er jo mindre enn 10%. Føler som om det blir å pisse i Oslo fjorden, Lachris. Må nok bytte ut en god del mer enn det for at du skal få noe merkbar senking av pH
LOFFA
Har desverre ikke noe regnestykke på dette, men 10L vann..... For meg virker det nærmest som ingenting. Det er jo mindre enn 10%. Føler som om det blir å pisse i Oslo fjorden, Lachris. Må nok bytte ut en god del mer enn det for at du skal få noe merkbar senking av pH


Spørsmålet er hvor mye en god del mer er. Snakker vi 50%? 30%? Er litt redd for at PH skal droppe for mye på en gang... Fisk liker jo som kjent ikke det...

Tenker liksom at om man blander 50% vann med PH 6.5 og 50% med PH 4.5 burde man havne midt i mellom, dvs. en senkning på 1 til 5,5. Bytter man da 25% burde senkningen bli 0,5 til 6.0, 12,5% burde bli en senkning på 0,25 til 6,25... Er dette så på jordet...?
Lachris
[QUOTE=LOFFA]Har desverre ikke noe regnestykke på dette, men 10L vann..... For meg virker det nærmest som ingenting. Det er jo mindre enn 10%. Føler som om det blir å pisse i Oslo fjorden, Lachris. Må nok bytte ut en god del mer enn det for at du skal få noe merkbar senking av pH


Spørsmålet er hvor mye en god del mer er. Snakker vi 50%? 30%? Er litt redd for at PH skal droppe for mye på en gang... Fisk liker jo som kjent ikke det...

Tenker liksom at om man blander 50% vann med PH 6.5 og 50% med PH 4.5 burde man havne midt i mellom, dvs. en senkning på 1 til 5,5. Bytter man da 25% burde senkningen bli 0,5 til 6.0, 12,5% burde bli en senkning på 0,25 til 6,25... Er dette så på jordet...?


Jeg er enig med deg at det ikke er lett. Mye jeg også har trodd i teorien som i praksis ikke har hatt noe med resultatet å gjøre, og har som regel ledd og ristet på hodet. Vet ikke om noen har laget noen formel på dette. Er jo ikke umulig, da det har vært fokus på senking av pH siste par tre årene her inne. Du kunne jo også forsøke å sende Tom C en mail, og høre om han har noe på dette
Må ta hensyn til buffer også tror jeg, ettersom jeg driver med akkurat samme øvelsen, med KH i karet går hele regnestykket ad undas. Tar det forsiktig så ordner det seg til slutt...
Linda W
Må ta hensyn til buffer også tror jeg, ettersom jeg driver med akkurat samme øvelsen, med KH i karet går hele regnestykket ad undas. Tar det forsiktig så ordner det seg til slutt...


Ja, har også tenkt på dette. Min KH er jo tilnærmet lik 0 i to av karene, så jeg ville trodd at det var fare for at PH skulle synke fortere enn beregnet... men det skjedde jo i hvertfall ikke.

I det tredje karet er KH 3 og jeg tilsetter CO2, der ville jeg også tro at PH burde synke som følge av CO2 tilsetningen, men det gjør den ikke. Holder seg tilnærmet 6.8 om jeg ikke gjør noe med vannet. Kanskje jeg bør øke CO2 tilsetningen og droppe torvfiltrert vann her? Kanskje det holder i dette karet...? Spørsmålet er hva som skjer med planter vs alger da...

LOFFA
Jeg er enig med deg at det ikke er lett. Mye jeg også har trodd i teorien som i praksis ikke har hatt noe med resultatet å gjøre, og har som regel ledd og ristet på hodet. Vet ikke om noen har laget noen formel på dette. Er jo ikke umulig, da det har vært fokus på senking av pH siste par tre årene her inne. Du kunne jo også forsøke å sende Tom C en mail, og høre om han har noe på dette


Ja teori og praksis er ikke alltid så gode venner Lager en egen tråd på det først og ser om noen har noe. Hvis ikke prøver jeg meg på en mail til Tom C.
Nå har jeg prøvd meg på PH senkning i noen dager og status er som følger:
- PH 6.4 i 128l stua (der hvor alacrinaene bor).
- PH 6.1 i 128l i toppen av reolen (der hvor bitaeniataene skal bo).
- PH 6.3 i 128l i bunnen av reolen (der hvor agassizii "Netz" Alenquer bor).

Har prøvd å bytte 10 liter av vannet med PH4.5 vann. Det ga ingen forskjell, men det ser ut som om vannbytte med 20 liter PH 4.5 vann senker PH med ca 0.2 der jeg er nå. Omtrent det samme så jeg når jeg byttet ca 30% av vannet som antagelig er ca 35 liter. Merkelige utslag synes jeg.

Målet er som følger:
- PH 6.0 i 128l stua (der hvor alacrinaene bor).
- PH 5.5 i 128l i toppen av reolen (der hvor bitaeniataene skal bo).
- PH 5.5-6.0 i 128l i bunnen av reolen (der hvor agassizii "Netz" Alenquer bor).

Rekker ikke gjøre noe i morgen, men etter helgen bør det være klart
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2011
Reklame for plussmedlemskap