Lachvarium (side 13)

Jeg har god tid og vet akkurat hvordan det er å få tak i disse rakkerne uten å ødelegge hele oppsettet. Vi får bruke den tida vi trenger Gleder meg til å få bitaeniata i hus igjen! Og så skal det bli hyggelig å treffes!
Lachris
Jeg har god tid og vet akkurat hvordan det er å få tak i disse rakkerne uten å ødelegge hele oppsettet. Vi får bruke den tida vi trenger:-) Gleder meg til å få bitaeniata i hus igjen! Og så skal det bli hyggelig å treffes!



Slike innstillinger liker jeg Lachris. Masse stress og dårlig tid egner seg ikke i denne hobbyen =) Skal sette av tid i ettermiddag/kveld til slam suging og vannbytter, så litt romsteringer i bitaeniata karet det må en regne med. Mener å huske Tom en gang skrev i et innlegg at jo mer smuss på bunn jo bedre, men nå trengs det en aldri så liten oppshining her. Når en en mer opptatt av egg og yngler enn at det skal se bra ut blir det slik.

Husker når jeg hadde besøk fra noen her i Drammen akvarieklubb, når jeg hadde den første reolen min her (akvastabil 6x85L på det som nå er røykerom) så sa de at så rene og algefrie kar hadde de aldri sett, og at vannet her kunne drikkes. Ble stolt da, men den tid er nok forbi, hehe. Nå lever både alger og slam her i beste velgående, til en viss grad.

Blir liksom til at en blir litt forsiktig med slamsuging spesielt når det er små yngler i karene, noe det ofte er her.

Skal bli hyggelig å hilse på en ny entusiast, Lachris
For en fin dag det har vært!

8 stk av mine Apistogramma alacrina er nå på plass hos Loffa nede i Hof. Der har de fått plass i halvparten av en 220l og begynte med en gang å finne seg til rette i kokosnøttene. Håper virkelig det er minst 1 hann blant dem, helst 2, men foreløbig er det vanskelig å si. Skulle det være bare hunner får noen hanner fra nye kull fra mitt lekspar finne veien til Hof.

Forøvrig er det en opplevelse med en omvisning i kjellern til Loffa! Kommer ikke til å glemme det. Med tiden kommer kanskje også jeg til å ha et rom med disse sjeldne artene som Loffa er så heldig å sitte på. Drømmefisk for meg er fra nå: Xingu, matses og pantalone. For noen flotte fisk! Og så liker jeg hele opplegget og innstillingen. Her er det naturlige arter, naturlige akvarier, og en genuin interesse uten sidestykke for disse fantastiske fiskeartene.

Med hjem var en trio med Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre). Disse er nå på plass i sitt nye hjem, en 128l som de deler med 10 stk Otocinclus og som etterhvert skal få 10 nye innbyggere i form av 10 stk Nannostomus marginatus som jeg kjøpte hos Dahls dyrerike i går. Disse går nå i et eget karantenekar i noen uker før jeg flytter dem over. Jeg tar INGEN sjanser med bitaeniataene! Forøvrig ser bitaeniataene ut til å ha funnet seg godt til rette allerede. Fortsatt er de nok litt omskaket etter kjøreturen, men dette kommer til å bli fantastisk flotte fisk, det er jeg sikker på!

Gleder meg til framtiden
Takk for gratulasjoner Simen!

En liten statusoppdatering:

Apistogramma cf. agassizi "Netz" (Alenquer) karet så er det nå bare 1 hunn igjen med yngel, men det kullet er til gjengjeld stort! Må være minst 30-40 yngel igjen, og det etter ca 2 uker. Begynner å bli store nå Tror det er gode muligheter for at en del av disse lever opp!

Nannostomus marginatusene og Copella arnoldiene som går i karantenekaret ser veldig friske ut. Alle lever og er aktive og fine og spiser godt. Venter allikevel 3 uker til før jeg flytter dem over i hhv. bitaeniata og agassizii karene

I Apistogramma alacrina karet er det fryd og gammen. Fortsatt er det en del ungfisk igjen der og foreldreparet tar det da med ro. Ikke noe yngel på gang. Har et lite problem med BGA her. Får se om jeg kan få gjort noe med det, samt få fanget ut de siste ungfiskene og fått de over i en 68l.

Og til slutt, juvelene i samlingen: Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre). Her har de funnet seg godt til rett og etter en litt sky start er de mer framme og snuser litt. De spiser også godt. Litt skeptiske er de til levende hvite mygglarver, men frosne røde glir fort ned.

Har ikke gjort noe mer med PH i det siste og har ikke målt heller. Tar en runde på det imorgen. Har 50l PH 4.5 vann som kan blandes litt ut her og der.

Har forøvrig handla en 128l til i dag. Totalt er det 4x128 + 9x68 her nå, men bare 3x128 og 2x68 er oppe og kjører. Fortsatt litt jobb og gjøre med "akvarierommet" i kjellern. (Det gamle hybelkjøkkenet på 5 kvadrat.)
Lachris
Har forøvrig handla en 128l til i dag. Totalt er det 4x128 + 9x68 her nå, men bare 3x128 og 2x68 er oppe og kjører. Fortsatt litt jobb og gjøre med "akvarierommet" i kjellern. (Det gamle hybelkjøkkenet på 5 kvadrat.)


Potensialet for mange spennende apistogramma med så mange ledige kar Lachris.

Bilder av Apistogramma cf. agassizii "Netz" (Alenquer) med yngel, og et nærbilde av yngelen. Er MANGE igjen. 50 kanskje. Og de begynner å se ut som fisk
Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre). Fantastisk flott fisk! Takk Loffa!
Tar med et bilde av en Copella arnoldi hunn også
Lachris
Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre). Fantastisk flott fisk! Takk Loffa!



Det er bare en glede Lachris
Ser hannen er omsvermet av gule huer, så er det bare å håpe at det blir småttinger om ikke alt for lenge

Lykke til
I akvariene går det greit for tiden. Agassizii yngelen er fortsatt tallrike (minst 30-40 stk) og har vokst seg ganske store nå. De svømmer raskere og over større område, men mor (og far) passer fortsatt godt på.

Bitaeniataene ser ut til å ha funnet seg til rette, men jeg har ikke sett noe tegn til lek enda, annet enn at hannen viser seg fram litt for hunnene som virker ganske uinteresserte. Tror nok de trenger litt mer tid. og litt lavere PH...

I alacrina karet går livet sin vante gang. Fortsatt ikke noe lekstendenser da leksparet går sammen med (minst) 4 ungfisk. De pleier ikke å leke når det er ungifisk i nærheten.

Å lage vann med lav PH basert på filtrering gjennom torvmull er vanskeligere enn jeg trodde. I starten gikk det greit, men nå funker det overhodet ikke. Metoden min med 1 og 1/2 liters flaske og powerhead funker ikke lenger. Powerheaden klarer ikke å trekke vannet gjennom flaska og PH senkes ikke overhodet. Må nok finne en annen måte.

Har forøvrig i ett (fiskeløst) kar prøvd å senke enn sokk med torv ned i karet og dette har stått over nattta men uten målbar effekt. Trodde dette skulle gi skikelig utslag...

Når det gjelder torv så har jeg nok fortsatt mye å lære...
Selv om noen veteraner sverger til torv, så er det mye enklere og mindre gris å senke ph med noen dråper eikebark-ekstrakt :p
Mona har helt sikkert rett Lachris, det ble fint vann med putevar og torv, men mye klin da putevaret ga opp i syrevannet. Nå har jeg jo forsøkt med Steins eikebarkekstrakt også, det måtte forholdsvis mange dråper til for å få pH ned fra 7,4 til under 4 så jeg gikk fort tom, og det er uansett greit å ha en metode som backup hvis ting blir hengende i tollen eller ikke er å få tak i lenger

Glad for å høre at ideen din ikke var helt ferdigtygd, det lå et laaangt damebein med sykelig fasong og duppet utenfor flasken. pH var ikke imponerende lav, men konduktiviteten var halvert hvis min ukalibrerte Hannapenn ikke er fullstendig på bærtur.

Kastet ikke knestrømper og flaske. Flaska er fin som mål, stappeverktøy og luftfjerner, jeg tredde et dobbelt par inn gjennom bunnen, stappet godt med fuktig torv og stripset fast på en 30 cm slangestubb så den tar opp salkken i strømpene uten å miste kontakt med torven, bruker en Eheim Compact 1000 nesten på full fart. Nå er det sirkulasjon gjennom all torven i det minste, og det er håp om at kunststoff ikke blir ødelagt av syrene like fort som kokt bomull. Hvor mye grums det blir i vannet og sluttresultat av 1,5 liter våt torv i 60 liter vann gjenstår å se...
Jeg har tenkt til å kjøpe meg en 200l tønne fra Clas Ohlsson for å bruke til torvvannproduksjon. Hvor mye eikebarkekstrakt trengs for å få ned PH'en i 200l PH7 vann til PH mellom 4 og 5 et sted?

Det du sier er at du fyller strømpa med torv og kobler utblåset på powerheaden til "strømpeinngangen" gjennom en slange som går inn i torvklumpen inne i strømpa, Linda? Slik at vannet blåses inn i strømpa? Er det riktig forstått?
Apistogramma sp "Xingu" (Vielvleck - Assurini) er i hus! Et par er hentet hos Loffa nede i Hof i dag. De er plassert i en 68l sammen med 9 stk Nannostomus marginatus og 2 Copella arnoldi hanner som snart skal ut og over til damene sine i Apistogramma agassizii "Netz" (Alenquer) karet. Ble veldig fasinert av Xinguene når jeg var nede hos Loffa og er superhappy med å ha fått disse i hus! Gleder meg til å se dem blomstre og forhåpentligvis gi meg masse yngel så jeg kan bidra til med å holde denne arten i live inenfor akvariehobbyen, siden det er sannsynlig at bestanden i naturen kommer til å bli veldig tynn når dammen i Rio Xingu bygges.

Stor takk til Loffa!

Dette blir da min 4, Apistogramma (har hatt macmasteri, hongsloi og en annen bitaeniata før, men dette er de 4 jeg har nå). Nå har jeg:

- Apistogramma alacrina, 1+1 VF med 4-5 F1 ungfisk (9 måneder).
- Apistogramma cf. agassizii "Netz (Alenquer), 1+3 VF og ca 30-40 F1 yngel (3 uker).
- Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre), 1+2 F1.
- Apistogramma sp. "Xingu" (Vielfleck - Assurini), 1+1 F1.
Dæven, når jeg og kona var nede for å se til de nye Apistoene så fant vi en Copella arnoldi på saueskinnet foran karet! Hoppa ut! Vi fikk kasta den oppi igjen og etter en stunds hvile mellom flyteplantene ser det helt fin ut igjen. Puh! Nå er dekkglasset på. Vet jo egentlig at disse kan hoppe...
Lachris
Det du sier er at du fyller strømpa med torv og kobler utblåset på powerheaden til "strømpeinngangen" gjennom en slange som går inn i torvklumpen inne i strømpa, Linda? Slik at vannet blåses inn i strømpa? Er det riktig forstått?


Helt riktig. Nå har ikke jeg plass til eller behov for mer enn en 60-liters dunk foreløpig, så knestrømpe stappet i en brusflaske er akkurat passe. Var det Simen som bruker putevar i en 325-liter tro? Det nytter ikke i så lite vann ettersom putevar er dyrere enn eikebarkekstrakt. Ett putevar holdt til 4 runder, det stemmer omtrent med 1,5 liter hardstappet pr gang kan jeg tenke meg. Putevarvannet ble veldig fint i fargen, sånn litt Mozell...

Er ikke helt sikker på at det er så enkelt å gi oppskrift på mengde, jeg har pH 7,4 KH 4 og GH 6 og vil ha alt nærpå vekk til disse peruvianerene mine. KH trekker pH oppover i det uendelige og jeg gikk tom for ekstrakt før jeg fant noen fornuftig formel. Går det hull på knestrømpene også kommer jeg sterkere tilbake, men kanskje Mona har en oppskrift på lur? Hun har jo veldig ofte det
Hvis knestrømpene svikter, kan du prøve JBL Filter bags. De minner om hvite nylonstrømper, men kanskje en litt kraftigere. Det er de jeg har brukt, de gangene har hatt behov for å stappe torv i strømper Har aldri opplevd at det har gått hull i de e.l.
Lagret i Wishlist! Startet med å sy pose av [URL=https://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=183836&t=temartic_e&userid=VjaApoFvqPPX4gnK3knumx71WEksYocYQ9v]filtering fleecen[/URL] du anbefalte en gang, men hadde litt lite igjen. Den gikk ikke i oppløsning
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap